Co trzeci Polak dzięki aplikacji mobilnej banku lepiej kontroluje swój budżet - wynika z badania Santander Consumer Banku. Jednocześnie co piąty Polak przyznał, że przez taką aplikację wydaje więcej pieniędzy.


Badanie „Polaków portfel własny: na bank w aplikacji” wykazało, że 33 proc. ankietowanych Polaków lepiej kontroluje swój budżet dzięki aplikacji mobilnej - np. odkłada zakupy w czasie po sprawdzeniu stanu konta; częściej twierdziły tak kobiety (35 proc.) niż mężczyźni (32 proc.). Na lepszą kontrolę dzięki aplikacji uwagę zwracały najczęściej osoby w wieku 18-29 lat – stwierdziło tak 42 proc. ankietowanych z tej grupy. Najrzadziej natomiast wskazywali tak czterdziestolatkowie (25 proc.).
Natomiast jedna piąta (19 proc.) ankietowanych zadeklarowała, że przez korzystanie z aplikacji wydaje więcej pieniędzy - m.in. przez częste spontaniczne zakupy. Również na tę odpowiedź częściej wskazywały kobiety - 21 proc. wobec 17 proc. mężczyzn. Najbardziej podatni na wydatki są najmłodsi, w wieku 18-29 lat (26 proc.). Jednocześnie 4 proc. ankietowanych przyznało, że korzysta z innych narzędzi do kontrolowania wydatków.
Ponad połowa (57 proc.) badanych stwierdziła też, że byłaby skłonna skorzystać przez aplikację bankową z rozwiązań takich jak kredyty, lokaty czy konta oszczędnościowe. „Zdecydowanie otwartych na tę możliwość jest 25 proc. ankietowanych, a kolejne 32 proc. raczej podjęłoby taką decyzję” - dodano.
„Najbardziej otwarci są pięćdziesięciolatkowie – 70 proc. z nich byłoby skłonnych założyć lokatę lub zaciągnąć kredyt bez kontaktu z doradcą. Najrzadziej taką gotowość deklarują seniorzy powyżej 60. roku życia (44 proc.). Zróżnicowanie widać także pod względem miejsca zamieszkania – pozytywnie nastawieni są głównie osoby ze średnich miast (50–250 tys. ludności), gdzie takiej odpowiedzi udzieliło 65 proc. ankietowanych. Największe wątpliwości mają natomiast mieszkańcy wsi – tu gotowość zadeklarowała połowa respondentów (50 proc.)” – podkreślił, cytowany w informacji, Marcin Bednarczyk z Santander Consumer Banku.
Już oficjalnie. Polacy rezygnują z bankowości internetowej
Związek Banków Polskich potwierdził trend, który wielu z nas czuło w palcach: Polacy odwracają się od bankowości internetowej. W II kw. 2025 liczba aktywnych użytkowników serwisów www spadła do 23 mln, podczas gdy aplikacje biją rekordy, a grupa mobile only urosła do 19,5 mln. Pisaliśmy o tym już wcześniej na łamach Bankier.pl i pb.pl.
Wśród osób, które nie zdecydowałyby się na zaciągnięcie obecnie kredytu czy na lokatę za pośrednictwem aplikacji mobilnej, jedna trzecia (33 proc.) wskazała, że zmieniłaby zdanie, gdyby miała możliwość konsultacji z doradcą w razie potrzeby. Dla 30 proc. kluczowa byłaby gwarancja bezpieczeństwa transakcji i ochrony danych osobowych. Co czwarty badany oczekiwałby zaś jasnych i zrozumiałych warunków oferty przedstawionych w aplikacji lub na stronie banku.
Natomiast 21 proc. osób skłoniłaby atrakcyjniejsza oferta niż w placówce, a po 17 proc. osób wskazało, że mogłyby ich przekonać np. prostszy proces zakupowy oraz możliwość porównania ofert i wykonania symulacji kosztów kredytu czy zysków z lokaty.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych wywiadów wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 9-18 sierpnia br. W badaniu wzięło udział 1000 dorosłych Polaków. (PAP)
fos/ pad/