REKLAMA
GPW

Malepszak: Podstawowym parametrem Kolei Dużych Prędkości musi być wyraźne skrócenie czasu przejazdu

2025-09-23 17:45
publikacja
2025-09-23 17:45

Podstawowym parametrem Kolei Dużych Prędkości musi być wyraźne skrócenie czasu przejazdu - powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak na targach kolejowych w Gdańsku.

Malepszak: Podstawowym parametrem Kolei Dużych Prędkości musi być wyraźne skrócenie czasu przejazdu
Malepszak: Podstawowym parametrem Kolei Dużych Prędkości musi być wyraźne skrócenie czasu przejazdu
/ Puls Biznesu

We wtorek w Gdańsku rozpoczęły się 16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2025. Podczas jednego z paneli wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny omówili kluczowe aspekty realizacji programu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce.

Malepszak podkreślił, że głównym celem projektu jest wyraźnie, maksymalne skrócenie czasu przejazdu między miastami. Jak dodał, inne kluczowe cele KDP to obsłużenia dużych potoków pasażerskich oraz uwolnienia przepustowości istniejących linii na potrzeby ruchu regionalnego.

- Żeby te trzy podstawowe parametry zostały osiągnięte, po torach zaprojektowanych na 350 km/h pociągi muszą jeździć z taką prędkością, a nie 250 km/h, czyli na ok. 70 proc. możliwości, jak chcieliby niektórzy „internetowi eksperci” - powiedział Malepszak.

Jak tłumaczył, wyższa prędkość eksploatacyjna to lepsze wykorzystanie infrastruktury, korzystniejsza oferta przewozowa, wzrost liczby pasażerów i większe oszczędności.

- To nie ma być kosztowna porażka za kilkadziesiąt miliardów złotych. To ma być projekt cywilizacyjny dla polskiej kolei. Projekt, który przyniesie do systemu 20 milionów pasażerów, uwolni przepustowość istniejącej infrastruktury pod inny rodzaj ruchu - mówił Malepszak.

Powołując się na wypowiedź prezesa Newagu Zbigniewa Konieczka, wiceminister powiedział, że w Polsce nie ma jeszcze możliwości produkcji pociągów poruszających się szybciej niż 250 km/h.

- Widziałem wczoraj wypowiedź prezesa Konieczka, który jasno stawia sprawę: nie ma mowy o polskim produkcie przez długie jeszcze lata na prędkość powyżej 250 km - mówił.

- My przygotowujemy infrastrukturę, która ma umożliwiać podróżowanie z prędkością 320 -350 km, ale to przewoźnicy i operatorzy na wolnym rynku zdecydują z jaką prędkością i jakim taborem będą chcieli jeździć - tłumaczył członek zarządu CPK ds. kolejowych Piotr Rachwalski.

Dodał, że w Polsce zdecydowana większość podróżnych korzysta z połączeń wolniejszych – regionalnych i aglomeracyjnych – i to właśnie one obsługują główny strumień pasażerów. - Kolej dużych prędkości, podobnie jak dziś przewozy dalekobieżne, to jest tylko mała część tego tortu - dodał.

Rachwalski zaznaczył, że priorytetem CPK jest linia „Y” o długości 480 km, z odnogami do Poznania i Wrocławia. Dla całej tej trasy trwa zaawansowane projektowanie. Na odcinkach między Warszawą i Łodzią oraz Sieradzem i Wrocławiem toczą się wykupy nieruchomości, a w Łodzi trwają prace budowlane.

Zadeklarował też przyspieszenie budowy odcinka linii „Y” między Sieradzem a Kępnem. - Zrobimy, co jest możliwe, by ten odcinek przyspieszyć, ponieważ jest to odcinek kluczowy – podkreślił.

Przypomniał jednocześnie, że od stycznia 2025 r. CPK współtworzy projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, który ma określić kierunki rozbudowy i modernizacji linii kolejowych w Polsce po 2035 r.

Prezes CPK Filip Czernicki poinformował, że w 2025 r. spółka planuje przetargi o wartości 30 mld zł, z czego 18 mld zł już ogłoszono. Zapewnił, że realizując inwestycje spółka chce „doceniać i dowartościować polskich wykonawców”.

- W Łodzi trwa już budowa tunelu kolejowego. Mamy już tam gotową komorę startową. W najbliższych miesiącach przypłynie do nas ze Stanów Zjednoczonych tarcza do drążenia tunelu. W 2027 r. planowane są już postępowania na kolejne fragmenty linii KDP poza odcinkiem Warszawa–Łódź. W 2028 r. mają ruszyć przetargi dla odcinków Łódź–Sieradz–Pleszew oraz Pleszew–Poznań, każdy o długości ok. 70 km. Liczne inwestycje kolejowe są konsekwentnie realizowane, a w kontekście komponentu lotniskowego wygląda na to, że już w przyszłym roku rozpoczniemy duże prace ziemne - wyjaśnił.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

anm/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (1)

dodaj komentarz
sterl
Zróbcie wszędzie 200 na początek , to znaczy tory na 300 a przejazd na 200 i będzie wystarczająco dobrze nie chcemy biletów z kosmosu..

Powiązane: Kolej Dużych Prędkości

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki