MIR: program "Infrastruktura i Środowisko" - największe źródło funduszy UE

Przyjęty przez KE program operacyjny "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 to największe źródło funduszy dla Polski na inwestycje w infrastrukturę transportową, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną - podkreśla szefowa MIR Maria Wasiak.

Pieniądze z programu - jak zaznaczyła minister, cytowana w czwartkowym komunikacie resortu - trafią też na przedsięwzięcia związane z ochroną zdrowia i kulturą. Jego budżet sięga ponad 27,4 mld euro, czyli ok. 115 mld zł.

"Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska. Na znaczeniu, w porównaniu do lat 2007-2013, zyskają także energetyka i służba zdrowia, szczególnie systemy ratownictwa medycznego" zaznaczyła minister infrastruktury i rozwoju.

Po unijne wsparcie będą mogły sięgnąć podmioty publiczne, w tym samorządy, oraz przedsiębiorcy - głównie duże firmy.

"W programie operacyjnym +Infrastruktura i Środowisko+ na lata 2014-2020 większy niż obecnie nacisk położymy na redukcję emisji oraz wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej" zaznaczyła Wasiak.

Z informacji MIR wynika, że 1 mld 828,4 mln euro trafi na projekty związane z niskoemisyjną gospodarką. Wsparcie dla przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu wyniesie ponad 3,5 mld euro.

Na rozwój infrastruktury drogowej, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, lotniczego, transport intermodalny, morski i śródlądowy przeznaczono ponad 9,5 mld euro. Dofinansowanie UE inwestycji w infrastrukturę drogową miast sięgnie ponad 2,9 mld euro.

Projekty kolejowe będą mogły liczyć na ok. 5 mld euro, a przedsięwzięcia związane z rozwojem niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach na ponad 2,3 mld euro.

Na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa energetycznego trafi 1 mld euro, a na projekty dotyczące ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego 467,3 mln euro.

Resort środowiska w osobnym komunikacie poinformował w czwartek, że będzie odpowiadał za inwestycje w obszarze adaptacji do zmian klimatu, gospodarki odpadami, gospodarki wodnościekowej, ochrony przyrody oraz poprawy środowiska miejskiego.

Przypomniał, że zagadnienia związane z ochroną środowiska są jednym z filarów PO IŚ, którego celem jest wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Realizacja projektów współfinansowanych ze środków w perspektywie na lata 2014-2020 będzie możliwa do końca 2023 r. - dodał.

W środę Komisja Europejska poinformowała też, że zatwierdziła warty 2 mld euro program operacyjny "Polska Wschodnia" dla województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Jak podkreślił MIR, jest on "dodatkowym instrumentem wsparcia rozwoju gospodarczego i społecznego tego makroregionu". "Przyczyni się do wzrostu jego konkurencyjności i atrakcyjności, a w konsekwencji do poprawy jakości życia mieszkańców" - dodano.

Wasiak oceniła, że program pomoże przede wszystkim firmom z Polski Wschodniej podnieść ich konkurencyjność, a młodym osobom wystartować z perspektywicznym biznesem. "Wspierając rozwój przedsiębiorczości w makroregionie, nie rezygnujemy także z inwestycji w infrastrukturę. Znaczna część jego środków - ponad 1,2 mld euro - przeznaczona będzie na ważne z punktu widzenia spójności i dostępności terytorialnej makroregionu projekty, z zakresu infrastruktury drogowej, kolejowej oraz transportu miejskiego" - zaznaczyła szefowa MIR.

Z unijnego wsparcia skorzystają przedsiębiorcy, samorządy oraz PKP PLK SA. 200 mln euro ma trafić m.in. na zakładanie innowacyjnych przedsiębiorstw (tzw. start-upów), 115 mln euro na zdobywanie zagranicznych rynków przez małe i średnie firmy, a 100 mln euro na tworzenie innowacyjnych produktów bądź usług. Pieniądze z tego programu mają być też przeznaczone na ponadregionalne inwestycje kolejowe. Na ten cel ma trafić 330 mln euro. Natomiast na rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej, głównie ekologicznego transportu publicznego w miastach wojewódzkich i ich otoczeniu oraz inwestycji drogowych łączących te miasta z siecią dróg krajowych, w tym szczególnie ekspresowych, przewidziano 916 mln euro. (PAP)

zab/ dol/ jbr/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,9% III 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr 7,7% V 2019

Znajdź profil