REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

LPP: pora na emisję

2003-02-19 09:08
publikacja
2003-02-19 09:08

Do 250 tys. akcji dla inwestorów krajowych i zagranicznych zamierza wyemitować gdańska firma LPP. Gdyby sprzedawała je po obecnym kursie, uzyskałaby około 56 mln zł. Menedżerowie firmy na preferencyjnych zasadach będš mogli kupić 30 tys. papierów.

Kapitał zakładowy LPP wynosi niewiele ponad 3 mln zł. Miałby się zwiększyć maksymalnie o 560 tys. zł. Ma to nastšpić poprzez sprzedaż 30 tys. akcji serii H oraz do 250 tys. akcji serii I.

Pierwsza pula skierowana będzie do ponad 30 osób z menedżmentu przedsiębiorstwa. - Wygasa pierwszy program opcji menedżerskich, chcemy więc zapewnić jego kontynuację. Papierów serii H nie będzie można sprzedać w okresie 2 lat, ale co ważne, spółka będzie mogła je w tym czasie przejšć, jeœli negatywnie oceni współpracę z danš osobš i zechce jš zakończyć - tłumaczy wiceprezes Dariusz Pachla. Akcje zostanš zaoferowane na preferencyjnych zasadach, być może po cenie równej nominałowi (2 zł). - Spółka tak dynamicznie się rozwija, że wynagradzanie menedżerów w ten sposób wydaje się uzasadnione. Jeœli rozwój będzie trwał, rynek nie powinien mieć w przyszłoœci kłopotów z wchłonięciem tych akcji - ocenia Radosław Solan, analityk BDM PKO BP.

Do inwestorów trafi maksymalnie 250 tys. akcji. - Nie ma jeszcze decyzji o podziale oferty na transze. Chcemy sprzedać walory zarówno inwestorom krajowym, jak i zagranicznym - mówi D. Pachla. Walne, które zadecyduje o podwyższeniu kapitału, odbędzie się 14 marca. PóŸniej zawiadomienie o emisji trafi do KPWiG. W kwietniu odbędzie się road show, także za granicš, i zapewne rozpocznš się zapisy. - Nie mamy żadnych sygnałów, które by œwiadczyły, że nasze plany dotyczšce emisji sš negatywnie oceniane przez akcjonariuszy - twierdzi Jerzy Lubianiec, przewodniczšcy rady nadzorczej i jeden z głównych udziałowców LPP. Poza nim oraz prezesem Markiem Piechockim (obaj dysponujš łšcznie 67% głosów na WZA), do największych akcjonariuszy należy fundusz Grangefont Ltd. (19%). W spółce obecne sš także OFE i fundusze inwestycyjne. - Sygnały do nas płynšce wskazujš, że niska płynnoœć akcji to coœ, co "uwiera" naszych inwestorów - dodaje D. Pachla.

Cena emisyjna zostanie ustalona na podstawie księgi popytu (book building). Przedstawiciele zarzšdu nie chcš podawać żadnych szacunków. Wczoraj kurs spółki po spadku o 5,1%, wyniósł 223 zł. Duże były obroty - sięgnęły 3,9 mln zł. - Reakcja rynku jest naturalna. W obecnych warunkach rynkowych oferta może się przyzwoicie sprzedać, jeœli cena będzie niższa od notowań i inwestorzy biorš to pod uwagę. Spadek ma jednak przejœciowy charakter - ocenia R. Solan.

Pienišdze z emisji zostanš wykorzystane na rozbudowę sieci salonów Reserved oraz zakup systemu informatycznego do zarzšdzania sprzedażš. - Chcemy rozbudowę sieci sprzedaży przyspieszyć o rok. Akcjonariusze, którzy w zwišzku z emisjš muszš brać pod uwagę rozwodnienie kapitału, mogš więc liczyć na szybsze otrzymanie tego kawałka tortu, który wynika z umocnienia się na rynku i rozwoju spółki - wyjaœnia D. Pachla. Spółka liczy, że na koniec 2004 roku będzie miała około 110 salonów w kraju i 25-30 za granicš. Teraz ma ich odpowiednio 41 i 7. Wszystkie placówki krajowe sš, jak zapewnia wiceprezes Pachla, dochodowe. Firma nie zamierza rozwijać się poprzez przejęcia.

Spółka wskazuje, że jej kapitalizacja po emisji wzroœnie o kilkanaœcie procent, ale free float niemal o 3/4. LPP chce jak najszybciej znaleŸć się w WIG20. Teraz nie spełnia niektórych kryteriów zwišzanych z płynnoœciš. - Liczymy, że to się zmieni po emisji, a dzięki wejœciu do WIG20 firma przycišgnie uwagę znaczšcych inwestorów, także zagranicznych - mówi D. Pachla.

LPP emitowała już akcje w ofercie publicznej. Wiosnš 2001 r. sprzedała na zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy" 300 tys. papierów. Rozeszły się jak ciepłe bułeczki. Cena wynosiła jednak 48 zł.

- Komentarz

Dobrze, że LPP chce się uporać z problemem niskiej płynnoœci akcji. Dobrze, że myœli o nagradzaniu menedżerów. Praktyka sprzedaży papierów wybrańcom po bardzo preferencyjnych cenach niebezpiecznie się jednak na giełdzie rozpowszechnia. Oferowanie kluczowym pracownikom akcji po cenach zbliżonych do rynkowych chyba najlepiej motywowałoby ich do zwiększania wartoœci spółki.

Z emisjš czy bez wycena jest podobna

Analitycy BDM PKO BP w raporcie z 10 lutego, analizujšc potrzeby finansowe spółki trafnie przewidzieli, że jeszcze w tym półroczu może ona podjšć decyzję o emisji. Uznali, że jeœli do niej dojdzie, wycena jej waloru spadłaby do 270 zł (przy założeniu sprzedaży 200 tys. papierów). Jednak wówczas odpadałaby koniecznoœć stosowania dyskonta z powodu niskiej płynnoœci. Bez uwzględniania emisji, analitycy wycenili akcję spółki na 316,6 zł, ale zastosowali 15-proc. dyskonto, co obniżyło wycenę do 269,1 zł. Zalecili kupno akcji LPP. - Wycena odnosi się do wartoœci przedsiębiorstwa w dłuższym terminie. Absolutnie podtrzymuję rekomendację - mówi autor raportu Radosław Solan.

Krzysztof Jedlak

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki