REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Kto po Marianie Banasiu w NIK? Parlament zdecyduje o jego następcy w sierpniu

2025-06-05 05:31, akt.2025-06-05 06:42
publikacja
2025-06-05 05:31
aktualizacja
2025-06-05 06:42

Obecny prezes Najwyższej Izby Kontroli Marian Banaś kończy swoją sześcioletnią kadencję 30 sierpnia. Do tego czasu parlament będzie musiał wskazać jego następcę.

Kto po Marianie Banasiu w NIK? Parlament zdecyduje o jego następcy w sierpniu
Kto po Marianie Banasiu w NIK? Parlament zdecyduje o jego następcy w sierpniu
fot. Andrzej Hulimka / / FORUM

O tym, kto zostanie nowym prezesem NIK, zadecyduje parlament. Zgodnie z ustawą z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli prezesa - na wniosek marszałka Sejmu lub grupy co najmniej 35 posłów - powołuje Sejm bezwzględną większością głosów za zgodą Senatu.

Jeżeli Senat odmówi wyrażenia zgody na powołanie prezesa NIK lub nie podejmie uchwały w ciągu miesiąca od dnia otrzymania jej od Sejmu, izba niższa zmuszona zostaje do wyboru kolejnego kandydata i procedura zaczyna się od nowa.

Kadencja prezesa Najwyższej Izby Kontroli trwa 6 lat licząc od dnia złożenia przysięgi. Jedna osoba może pełnić tę funkcję nie więcej niż dwie kadencje. Po jej upływie pełni on obowiązki do czasu objęcia stanowiska przez nowego prezesa.

Sejm ma również prawo odwołać prezesa NIK, ale tylko w określonych sytuacjach wskazanych przez ustawę. Odwołanie następuje wtedy, gdy: prezes NIK zrzeknie się stanowiska; uzna, że stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków wskutek choroby; został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa; złożył niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym oświadczeniem sądu; Trybunał Stanu orzekł w stosunku do niego zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych.

Inna procedura dotyczy wyboru wiceprezesów NIK, którzy są powoływani i odwoływani przez marszałka Sejmu, po zasięgnięciu opinii właściwej komisji sejmowej, na wniosek prezesa NIK. Czas pełnienia przez nich funkcji nie jest określony.

Najważniejszy cel działalności NIK to opisywanie stanu państwa. Izba kontroluje wszystkie urzędy, instytucje, przedsiębiorstwa, w których pojawiają się pieniądze publiczne, a także sprawdza, czy te jednostki wykonują swoje zadania na rzecz obywateli w sposób najbardziej efektywny i oszczędny. Znowelizowana ustawa o NIK stanowi, że Izba może podjąć kontrole na zlecenie Sejmu lub jego organów, na wniosek Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów oraz z własnej inicjatywy.

Pierwszym prezesem Najwyższej Izby Kontroli został w 1919 roku Józef Higersberger. Jak czytamy na stronie Izby, do tej pory funkcję szefa NIK sprawowało 28 osób - wliczając w to prezesów NIK na uchodźstwie i kierujących instytucjami kontrolnymi w PRL.(PAP)

ak/ jann/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
klimaciarz
a po co w ogóle utrzymywać ten przybytek? co dają kontrolę NIK, poza utwierdzeniem Polaków w tym, że w Polsce praktycznie nic nie działa, jak powinno?

pytam poważnie...co dają kontrole NIK?
zenonn
Kontrole Najwyższej Izby Kontroli (NIK) mają kilka istotnych celów i funkcji – i choć często ich wyniki są przygnębiające, to pełnią ważną rolę w państwie demokratycznym. Oto, co realnie dają:

Ujawnianie nieprawidłowości – NIK wskazuje na konkretne zaniedbania, błędy, marnotrawstwo środków publicznych czy nadużycia. Bez tego
Kontrole Najwyższej Izby Kontroli (NIK) mają kilka istotnych celów i funkcji – i choć często ich wyniki są przygnębiające, to pełnią ważną rolę w państwie demokratycznym. Oto, co realnie dają:

Ujawnianie nieprawidłowości – NIK wskazuje na konkretne zaniedbania, błędy, marnotrawstwo środków publicznych czy nadużycia. Bez tego opinia publiczna i media często nie miałyby podstaw do reagowania.

Presja na instytucje – Kontrole wymuszają zmiany. Czasami dopiero po negatywnym raporcie NIK instytucje podejmują działania naprawcze.

Podstawa do działań prawnych lub politycznych – Wyniki kontroli mogą być przekazywane do prokuratury lub służyć jako argumenty dla posłów, senatorów, RPO czy organizacji społecznych.

Archiwizacja i dokumentacja problemów systemowych – NIK tworzy dokumentację, która pokazuje powtarzalne problemy w zarządzaniu państwem. To ważne narzędzie dla naukowców, dziennikarzy, i reformatorów.

Transparentność – Nawet jeśli nie wszystko działa, świadomość tego stanu rzeczy jest lepsza niż jego ukrywanie. To fundament odpowiedzialności publicznej.

Frustracja z powtarzających się nieprawidłowości jest zrozumiała, ale alternatywą byłoby ich niekontrolowanie i brak wiedzy o skali problemów.

Powiązane: Najwyższa Izba Kontroli

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki