REKLAMA

Kosztowny finał sprawy nc+: 11 mln zł kary dla ITI

2013-04-29 11:15
publikacja
2013-04-29 11:15

ITI Neovision - wprowadzając ofertę nc+ oraz informując o jej warunkach złamała prawo - uznała prezes UOKiK i nakazała natychmiastowe usunięcie skutków zakwestionowanych działań wobec abonentów. Klienci mogą kontynuować umowy na dotychczasowych warunkach. Spółka musi wypełnić liczne obowiązki informacyjne, a za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zapłacić blisko 11 mln zł.

Wszczęte 2 kwietnia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie administracyjne było odpowiedzią na liczne sygnały napływające od abonentów telewizji n. Wątpliwości Urzędu wzbudziły działania spółki dotyczące wprowadzenia oferty nc+, polegające na zmianie warunków umów o świadczenie usług dostępu do programów telewizji satelitarnej w zakresie ceny usługi, pakietu programowego oraz okresu na jaki umowa została zawarta.

zakaz zabronione nie wolno » KRRiT: nc+ nie powinna zmieniać zawartych umów

Analiza zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wykazała, że ITI Neovision jednostronnie zmieniając umowy zawarte z abonentami telewizji n złamała prawo. Zdaniem Urzędu, treść zawartych z abonentami umów nie stanowiła podstawy do dokonania takiej zmiany, a informując konsumentów o tym spółka naruszyła dobre obyczaje, wprowadzając ich w błąd. Ponadto, jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła również umów zawartych na czas oznaczony.

Prezes UOKiK zakwestionowała również sam sposób przekazywania informacji o zmianie umowy konsumentom oraz zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji z automatycznego przejścia na ofertę nc+. Zdaniem Urzędu, redakcja pisma skierowanego do abonentów oraz sposób prezentacji nowych warunków wprowadzały w błąd konsumentów . Nawet rozważni konsumenci mogli nie dostrzec informacji o zmianie warunków zawartych w piśmie prezentującym głównie ofertę programową nowego operatora. Skutkiem tego nie mogli oni świadomie zdecydować o wyborze najkorzystniejszej oferty. Niezgodne z prawem były również przewidziane przez spółkę zbyt krótkie terminy na podjęcie decyzji co do przyszłej umowy. Jednocześnie w przypadku braku odpowiedzi konsumenta następowało niezgodne z prawem automatyczne zastępowanie starej oferty nową.


»Właściciel nc+ przeprasza klientów

Prezes UOKiK po przeprowadzeniu postępowania uznała, że ITI Neovision wprowadzając ofertę nc+ naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Spółka swoim działaniem naruszyła m.in. zasady lojalnego zachowania kontrahenta wobec konsumenta, dotrzymywania umów oraz uczciwości w wykonywaniu zobowiązań. Mając na uwadze naruszenie interesów rożnych grup konsumentów, Prezes UOKiK nałożyła na spółkę obowiązek usunięcia skutków zakwestionowanych działań, w tym liczne obowiązki informacyjne uzależnione od sytuacji, w jakiej znaleźli się abonenci ITI Neovision. Ich realizacji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W stosunku do:

UOKiK wszczął postępowanie ws. platformy cyfrowej nc+» UOKiK wszczął postępowanie ws. platformy cyfrowej nc+
- abonentów, którzy nie wypowiedzieli umowy: spółka ma poinformować, że usługi telewizyjne będą świadczone na dotychczasowych warunkach do końca okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+.
- abonentów, którzy wypowiedzieli umowy: spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą anulować swoje wypowiedzenie. Wówczas będą im świadczone usługi telewizyjne na warunkach obowiązujących przed wypowiedzeniem umowy do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+
- abonentów, którzy wybrali ofertę nc+: spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą odstąpić od wybranej oferty nc+. Wówczas będą świadczone usługi telewizyjne na warunkach obowiązujących przed dokonaniem wyboru oferty nc+ do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+.

Ponadto Prezes UOKiK nakazała umieszczenie decyzji na stronie internetowej ncplus.pl. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na ITI Neovision Urząd nałożył sankcję finansową - 10 mln 841 tys. zł. Określając wysokość kary wzięto pod uwagę, że spółka zaprzestała stosowania niedozwolonych praktyk oraz podjęła działania zmierzające do usunięcia negatywnych skutków. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK/PAP

kom/ abuj/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
~max
dlaczego 11mln zlotych a nie 100mln euro?
trzeba latac budzet jak sie da a byla piekna okazja.
wypadlo po 5.5zl na abonenta.
~Szkodagadać
Bardzo dobrze, że wreszcie ktoś zrobił porządek z tą firmą. Osobiście jestem abonentką n-ki, ale też złożyłam już rezygnację, bo nie dość, że każą sobie płacić jak za zboże to jeszcze nie da się oglądać telewizji w przypadku choćby maleńkiego deszczyku, czy nie daj Boże śniegu. Masakra jakaś... Jeszcze ktoś powinien coś zrobić Bardzo dobrze, że wreszcie ktoś zrobił porządek z tą firmą. Osobiście jestem abonentką n-ki, ale też złożyłam już rezygnację, bo nie dość, że każą sobie płacić jak za zboże to jeszcze nie da się oglądać telewizji w przypadku choćby maleńkiego deszczyku, czy nie daj Boże śniegu. Masakra jakaś... Jeszcze ktoś powinien coś zrobić z tymi 3-miesięcznymi okresami wypowiedzenia, bo to zakrawa na jakiś żart. Wszędzie jest miesiąc, tylko w jednej n-ce są 3!!! HAŃBA!!!!!
~kkk
Kosztowny? Chciano naciągnąć 2,5mln osób na 20-50 zł a kara wynosi 4,25 pln na klienta. NC+ odbije to sobie przy okazji jednego wydarzenia które nagle będzie płatne.
~FX
Teraz kolej na firmę INEA za umowy rolowane
~Polak na straży
żabojady, dużo was będzie kosztować przysmak z żabich udek, Polska was przerosła hehe
~tomek
tak naprawdę ta kara im zwisa i powiewa, bo i tak sobie to odbiją
doskonale wiedzą , że tak naprawdę mają nikłą konkurencję, a ci wszyscy którzy piszą o przejściu do polsatu chyba nie przestudiowali ich ofert (mowa o niższych pakietach)
tak naprawdę uważam , że cała sprawa była od początku zaprogramowana i zaakceptowana przez
tak naprawdę ta kara im zwisa i powiewa, bo i tak sobie to odbiją
doskonale wiedzą , że tak naprawdę mają nikłą konkurencję, a ci wszyscy którzy piszą o przejściu do polsatu chyba nie przestudiowali ich ofert (mowa o niższych pakietach)
tak naprawdę uważam , że cała sprawa była od początku zaprogramowana i zaakceptowana przez władze spółki nc+ (spróbujemy dowalić kosmiczne ceny- zapłacą do dodrze dla nas- nie zapłacą to sprawdzimy ile będą w stanie zapłacić , w myśl zasady "klient powinien być w miarę zadowolony ( na tyle aby nie odejsć)
twierdzę , że gdyby to wymyślił Julian to by już dawno stał w kolejce we francuskim pośredniaku
~xyx
"Mr Julien Varley - please feel dismissed."

Tak bym zrobił w pierwszym kroku a potem skierował sprawe do sądu - za szkody moralne. Z powództwa cywilnego. Kropka.
~konsument
Mamy 13rok XXIw., a jeszcze wieeeelu nie zrozumiało...,
chcecie pozyskać Klienta
"szyjcie produkt na miarę"!!!!! a nie "wciskamy, jak leci...".
To nie początek lat 90tych...
~ataman
Teraz kolej na UPC - za zmuszanie do "promocji", których nikt nie chce (np telefon) i utrudnienia lub niemożliwość rezygnacji. Czekam niecierpliwie.

Powiązane: Telewizja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki