Koniec monopolu - Visa wchodzi na chiński rynek

analityk Bankier.pl

Visa Inc. jest pierwszą zagraniczną organizacją kartową, która złożyła wniosek o licencję na prowadzenie w Chinach działalności polegającej na rozliczaniu krajowych transakcji. To ważny krok zwiastujący faktyczny koniec lokalnego monopolu China UnionPay.

W czerwcu 2016 r. donosiliśmy o postępach deregulacji na chińskim rynku płatności kartowych. Nowe prawo umożliwiło zagranicznym podmiotom na prowadzenie działalności na takich samych zasadach jak lokalni gracze. Jednym z wymogów stawianych przez chiński bank centralny jest uzyskanie licencji, zarejestrowanie odrębnej spółki oraz dopasowanie się do lokalnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa i przetwarzania danych.

Do tej pory na chińskim rynku liczyła się tylko organizacja China UnionPay
Do tej pory na chińskim rynku liczyła się tylko organizacja China UnionPay (thetaXstock)

Jak informuje „South China Morning Post” z nowych możliwości jako pierwsza skorzystała organizacja Visa Inc. Firma złożyła wniosek w PBOC i zamierza w Chinach rozliczać lokalne transakcje kartowe. Przypomnijmy, że przed deregulacją China UnionPay był schematem cieszącym się szczególnymi względami. Wydane za Wielkim Murem plastiki mogły nosić logo innej organizacji, tylko jeśli na karcie widniał znak lokalnego potentata. Visa czy Mastercard mogły rozliczać operacje dokonane takimi kartami poza Chinami, a na miejscu monopolistą pozostawał UnionPay.

Z otwarcia się chińskiego rynku ma zamiar skorzystać również Mastercard. Firma rozważa stworzenie joint venture z lokalnym podmiotem lub samodzielne działanie w postaci spółki spełniającej wymogi nadzorcy.

Organizacje płatnicze o amerykańskim rodowodzie będą musiały zmierzyć się na chińskim rynku z potężnym przeciwnikiem. UnionPay, głównie dzięki niezagrożonej pozycji za Wielkim Murem, zdołał w ostatnich latach pod wieloma względami wyprzedzić globalnych potentatów. W 2016 r. niemal 55 proc. kart płatniczych wydanych na świecie nosiło logo chińskiej organizacji, a jej udział w „plastikowych” wydatkach wynosił 41 proc. Chińczycy zdominowali zwłaszcza rynek kart debetowych, gdzie ich udziały są większe niż łączny wynik Visy i Mastercarda.

Michał Kisiel

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 9 sel

Raczej UnionPay ma w ten sposób wolny wstęp do USA itp. tylko patrzeć jak będzie w Polsce i spadną marże... czyli dobrze.. .

! Odpowiedz

Do rozliczenia PIT 2018 zostało:

WCZYTAJ TWÓJ E-PIT

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 1,7% III 2019
PKB rdr 4,9% IV kw. 2018
Stopa bezrobocia 6,1% I 2019
Przeciętne wynagrodzenie 4 931,8 zł I 2019
Produkcja przemysłowa rdr 5,6% III 2019

Znajdź profil