W październiku do Polski sprowadzono 79 386 używanych aut z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. I choć to o ok. 3 proc. mniej niż we wrześniu i przed rokiem, różnica pomiędzy pierwszymi rejestracjami używanych i nowych aut z salonów stale się pogłębia. W październiku tych pierwszych było o ponad 150 proc. więcej.
Od wiosny do polskich komisów trafia średnio ok. 80 tys. używanych samochodów z zagranicy. Średnia została utrzymana także w październiku, kiedy to do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów po raz pierwszy trafiło 79 386 aut – o 2,7 proc. mniej niż we wrześniu i o 2,9 proc. mniej niż przed rokiem. Jednocześnie wynik osiągnięty w październiku 2021 r. był o ponad 15 proc. a nominalnie o blisko 15 tys. niższy od zanotowanego przed dwoma laty.
Od początku roku polscy importerzy sprowadzili 796 357 używanych aut, co jest wynikiem o 11,8 proc. wyższym od osiągniętego w analogicznym okresie 2020 r. i jednocześnie o 7 proc. niższym niż przed dwoma laty. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2019 r. do polskich komisów docierało bowiem średnio 86 tys. używanych aut miesięcznie.
Komisy zyskają na problemach salonów?
Spadek importu aut używanych jest jednak znikomy, jeśli porównamy go do problemów obserwowanych w salonach samochodowych. W październiku 2021 r. Polacy zarejestrowali bowiem 31 259 nowych aut osobowych, co było wynikiem o 22 proc. niższym niż przed rokiem i jednocześnie o 33 proc. niższym względem października 2019 r.
Powodem są braki półprzewodników niezbędnych przy produkcji nowoczesnych, naszpikowanych elektroniką aut. Brak mikrochipów skutkuje z kolei wstrzymywanymi liniami produkcyjnymi, niemal gotowymi autami stojącymi na fabrycznych parkingach, których nie można sprzedać i w konsekwencji spadającymi wynikami sprzedażowymi.
Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele w październiku 2021
Lp. | Model | Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
1. | audi a4 | 2295 |
2. | opel astra | 2283 |
3. | volkswagen golf | 2164 |
4. | bmw serii 3 | 1538 |
5. | opel corsa | 1485 |
6. | audi a3 | 1477 |
7. | ford focus | 1318 |
8. | volkswagen polo | 1251 |
9. | ford fiesta | 1239 |
10. | volkswagen passat | 1216 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
W październiku największą popularnością wśród importerów cieszyły się używane audi a4 oraz ople astry. Do komisów trafiło ich odpowiednio 2295 oraz 2283. Podium uzupełnił również nieśmiertelny volkwagen golf (2164 szt.).
Jak wynika z raportu IBRM Samar, używane samochody trafiające do komisów w październiku miały średnio 12 lat i 1 miesiąc. Średnia dla pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 r. wyniosła z kolei 12 lat i 4 miesiące. Auta benzynowe były średnio o rok starsze a diesle miały średnio 11 lat i 3 miesiące.
Względem września udział aut z silnikami Diesla w imporcie używanych samochodów wzrósł o 0,6 pp. do 41,3 proc. Średnia z ostatnich 12 miesięcy wyniosła z kolei 42 proc., co było najniższym wynikiem od kwietnia 2018 r.