Karty paliwowe oferują zarówno koncerny paliwowe, jak i niezależne firmy (DKV, UTA), które posiadają umowy z wybranymi sieciami stacji. Okazuje się, że polski rynek jest dość mocno skoncentrowany. W rankingu popularności niekwestionowanym liderem są karty Orlenu, z których korzysta niemal 43% respondentów biorących udział w tegorocznym Ogólnopolskim Badaniu Rynku Flotowego. Na drugim miejscu z wynikiem 22% uplasowało się BP, które oferuje swoim klientom kartę Routex. Trzecie miejsce to już zaledwie 10,4-procentowa popularność i należy ono do Statoila.
Spośród emitentów niezależnych najwięcej klientów na polskim rynku zyskało DKV, do korzystania z kart oferowanych przez tę firmę przyznaje się 4% respondentów.
Nieprzypadkowy sukces
– Karty paliwowe PKN ORLEN gwarantują bezpieczne tankowanie pojazdów w największej w Polsce sieci stacji paliw – informuje Joanna Puškar, z biura prasowego PKN ORLEN. I to właśnie gęsta sieć stacji (około 1700), które znaleźć można praktycznie w każdym zakątku Polski, gwarantują Orlenowi sukces na polskim rynku. Największa polska firma paliwowa idzie oczywiście z duchem czasu i sieć stacji honorujących kartę to nie jedyna zaleta korzystania z kart tej firmy. Orlen nie odstaje od konkurentów i w ramach kart Flota klienci mają dostęp do szerokiej oferty produktów i usług pozapaliwowych.
– Poza tym mikroprocesory, w które wyposażone są karty, dają znacznie więcej możliwości konfiguracji karty do indywidualnych potrzeb klienta niż powszechnie stosowane paski magnetyczne, a przy tym są praktycznie niemożliwe do podrobienia – dodaje Joanna Puškar. Dodatkowo firma udostępnia klientom także całodobowy hotline, więc w żadnej sytuacji kierowcy nie są zostawieni samym sobie. Zmodernizowany portal flotowy (flota.orlen.pl) daje możliwość łatwego, szybkiego i samodzielnego administrowania flotą samochodową, otrzymując dostęp do danych o operacjach flotowych.
– Specjalnie dla firm transportowych przygotowaliśmy program „Twoja Lokalna Stacja” z preferencyjnymi warunkami zakupu oleju napędowego. Nie zapominamy też o AdBlue, który jest sprzedawany z dystrybutora na 17 stacjach w Polsce i ta liczba będzie się zwiększać – wylicza zalety produktu Joanna Puškar.
Firma ma ofertę nie tylko dla dużych flot.
– Klientom biznesowym – małym i średnim przedsiębiorstwom, tankującym co najmniej 500 litrów paliwa na miesiąc, oferujemy kartę BiznesTank. Jest to program gotówkowy, dzięki czemu nie ma konieczności składanie żadnych zabezpieczeń – tłumaczy Joanna Puškar.
Karty Flota wielokrotnie były laureatem branżowych wyróżnień. W tym roku po raz drugi PKN Orlen otrzymał Laur Klienta 2010 w kategorii „Stacje paliw – oferta dla klienta biznesowego”, przyznawany przez konsumentów w oparciu o sondaż popularności produktów, usług i marek. Choć oczywiście dla firmy nie ma lepszej nagrody niż lojalny klient.
Wieloma wyróżnieniami może poszczycić się także wicelider zestawienia statystycznego – firma BP.
– Najlepszą rekomendacją dla kart BP PLUS są z pewnością nagrody przyznawane przez korzystających z nich klientów: w plebiscycie Fleet Awards w 2007 roku uznali ją za Produkt Flotowy/Usługę Flotową Roku, a w plebiscycie organizowanym przez „Gazetę Finansową” przyznali tytuł Najlepszego Produktu dla Biznesu 2008-2009 – uważa Magdalena Kandefer z działu public relations firmy BP Polska i dodaje: – Klienci doceniają kompleksowość naszej oferty, m.in. możliwość obsługi on-line, tym bardziej że jest ona wzbogacana o nowe, praktyczne rozwiązania, które ułatwiają fleet managerom zarządzanie flotą i optymalizację wydatków firmy związanych z jej utrzymaniem.
Zaawansowany, bezpieczny system on-line – BP e-Konto – pozwala firmie kontrolować własną działalności związaną z flotą, dzięki możliwości monitorowania wszystkich transakcji dokonywanych przy użyciu karty. Za pośrednictwem strony www klienci mają dostęp do własnego konta kart paliwowych przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W każdej chwili mogą samodzielnie zablokować zgubioną lub skradzioną kartę, wystawić nową, unieważnić czy wymienić te już istniejące. Dostępna jest lista wszystkich kart klienta wraz z ich statusem oraz historią operacji dokonywanych na koncie.
Oferta kart BP PLUS została też wzbogacona o internetowe narzędzie służące do kontroli i ograniczenia wydatków flotowych w firmie. BP oferuje swoim klientom profesjonalną aplikację BP FleetExpert, która łączy w sobie wszystkie zagadnienia związane z funkcjonowaniem każdego rodzaju floty. Platforma internetowa integruje wszystkie dane pochodzące z transakcji dokonanych za pomocą kart paliwowych BP PLUS w trybie on-line. Istnieje także możliwość importowania transakcji z innych źródeł, np. z własnej bazy paliwowej lub danych innego dostawcy kart paliwowych. Dzięki aplikacji BP FleetExpert osoby z różnych działów mają bezpośredni dostęp do danych, które mogą wykorzystywać do swoich potrzeb. BP FleetExpert może przechowywać informacje dotyczące transakcji, pojazdów (także pliki graficzne – skany dokumentów, zdjęcia itp.), akcesoriów do pojazdów, leasingu, ubezpieczeń, napraw (także pliki graficzne), szkód komunikacyjnych (także pliki graficzne), harmonogramu planowanych działań (przeglądy, wizyty serwisowe itp.), kierowców (np. skany dokumentów, zdjęcia), kosztów telefonów komórkowych, szkoleń kierowców, licencji oraz uprawnień, punktów karnych, historii przydzielania pojazdów, kart, opłat drogowych, kontaktów (także pliki graficzne), przebiegu prywatnego czy dotyczące stacji paliwowych. Aplikacja daje klientom szeroki zakres standardowych analiz, a rezultaty prezentowane są w postaci przejrzystych tabel, raportów i wykresów. Wszystkie raporty wyposażone są w wiele standardowych funkcji umożliwiających łatwe eksportowanie, filtrowanie i sortowanie danych.
BP oferuje także szeroko pojęte wsparcie dla fleet managera w przypadku problemów niekoniecznie związanych z paliwem, jak na przykład: 24-godzinna Call Center w razie awarii, holowanie pojazdu w razie konieczności, organizacja napraw i przeglądów oraz nadzór nad nimi w sieci sprawdzonych warsztatów na terenie całego kraju; 24-godzinna pomoc w razie wypadku, opieka konsultanta, holowanie i naprawa, dostęp do sieci sprawdzonych warsztatów.
Usługa obejmuje także wsparcie w załatwianiu wszelkich formalności, monitorowanie przebiegu naprawy w konsultacji z managerem floty oraz przygotowanie końcowych raportów; prosty, szybki i oszczędny proces wymiany opon obejmujący sprzedaż w korzystnych cenach, transport oraz wymianę opon. Oferta obejmuje również organizację miejsca i czasu składowania opon. Dodatkowo w ofercie znajdują się specjalistyczne szkolenia dla kierowców w zakresie bezpieczeństwa oraz kompleksowa kontrola bezpieczeństwa pojazdów.
Mocną stroną BP jest także sieć stacji. Karty BP PLUS on-line, działające w systemie Routex, akceptowane są na ponad 20 tys. stacji w 36 krajach, w tym na 8,5 tys. stacji przeznaczonych dla dużych ciężarówek. Można nimi także opłacać przejazd wybranymi autostradami, tunelami i mostami; serwis drogowy ciężarówek; myjnię dla ciężarówek.
Dla klientów najpopularniejszego w naszym kraju niezależnego emitenta kart paliwowych duże znaczenie ma fakt, że karty DKV to karty nie tyle paliwowe, co paliwowo-serwisowe oraz że dostawca usługi jest właśnie niezależny.
– Niezależność oznacza, że DKV współpracuje jednocześnie z wieloma koncernami prywatnymi, a tym samym zapewnia dostęp do najszerszej sieci stacji paliw – w Polsce ok. 3200, a na świecie ponad 43 000 – informuje Jerzy Jezuit, doradca DKV Euro Service Polska i tłumaczy, iż: – Klient zyskuje dzięki temu gwarancję, że nie przepłaci za paliwo. A to dlatego, że nie jest zobligowany do tankowania na stacji wybranego koncernu, ale może dowolnie wybierać z oferty stacji wszystkich marek. Informacje o poziomie bieżących cen paliwa znajdzie w specjalnym serwisie na stronie internetowej DKV, gdzie można wpisać swoją lokalizację, trasę lub obszar, w jakim poszukuje najtańszych stacji. Tylko dzięki skutecznemu planowaniu tankowań nasi klienci oszczędzają na paliwie średnio 7-10%.
Kluczowym elementem oferty DKV są usługi serwisowe zgodnie z podejściem: przy pomocy DKV Card rozliczysz wszystko dla pojazdu, ale nic dla kierowcy (brak możliwości prywatnych zakupów). Serwis rozumiany jest szeroko, jako: rozliczanie opłat drogowych w całej Europie, zwrot zagranicznego VAT, podatku akcyzowego, usługi internetowe, płatności za naprawy, myjnie i wymianę opon oraz 24 h pomoc drogowa.
Ostatnio priorytetem DKV jest doskonalenie systemów zarządzania flotą. – Nie waham się zaryzykować stwierdzenia, że oferujemy teraz najbardziej nowoczesne w tym zakresie narzędzie, jakim jest system DKV eReporting. Program ten umożliwia planowanie i analizę płatności całej floty: tankowań, opłat drogowych oraz zakupów i płatności za usługi, a także generuje raporty ostrzeżeń o dokonaniu nieplanowanych transakcji – przekonuje Jarzy Jezuit i dodaje: – Podczas gdy dostępne na rynku rozwiązania ograniczają raportowanie tylko do tankowań i usług danego koncernu, rozwiązanie DKV integruje dane dotyczące tankowań na wszystkich stacjach, które obsługują tę kartę. Jako jedyna firma na rynku zapewnia bieżącą, łączną analizę rozliczeń za opłaty drogowe uiszczane na terenie całej Europy. Program DKV eReporting dostępny jest ze strony www, a więc można z niego korzystać z dowolnego miejsc i komputera.
Do usług internetowych firma zalicza również interaktywne mapy, dostosowane do urządzeń GPS koordynaty z naniesionymi stacjami paliw DKV, listy bieżących cen paliwa na stacjach czy kalkulatory opłat drogowych. Wszystkie usługi dostępne są dla klientów bez ograniczeń.
Priorytety klientów
Jedną z najistotniejszych korzyści posiadania kart paliwowych jest bezpieczeństwo. Ma ono dwojaki wymiar. Po pierwsze, karty zwiększają bezpieczeństwo płatności, dzięki bezgotówkowym zakupom i możliwości kontroli dokonywanych transakcji, po drugie, zwalniają kierowców z konieczności wożenia z sobą dużych kwot gotówki. Kolejną bardzo istotną zaletą jest jedna faktura za paliwo, w miejsce pojedynczych dostarczanych przez każdego z kierowców faktur, klient otrzymuje pod koniec miesiąca fakturę zbiorczą. Mimo jednak, że te zalety są bardzo ważne, fleet managerowie zdążyli się już do nich przyzwyczaić i traktują je jako standard.
Dla Bogumiły Czerneckiej, kierownika Floty i Transportu Prokurent SIG ogromne znaczenie ma kontrola kosztów, jaką zapewnia korzystanie z kart paliwowych.
– Narzędzie on-line oferowane przez BP zapewnia dużą ilość możliwych raportów, a jeśli nie znajdzie się wśród nich odpowiadającego naszym potrzebom, istnieje możliwość stworzenia indywidualnego raportu. To daje bardzo dużą możliwość analizy poszczególnych parametrów i kontroli, także poszczególnych kierowców – tłumaczy Bogumiła Czernecka. Co ważne, w systemie można zobaczyć tankowania na bieżąco, nie trzeba czekać do momentu, aż zostaną zafakturowane. Pozwala to szybko reagować na ewentualne nadużycia i działania niezgodne z procedurami firmy. – Przydatną funkcjonalnością systemu on-line jest również możliwość zmiany parametrów poszczególnych kart w zasadzie w dowolnej chwili – dodaje Bogumiła Czernecka, która chwali sobie także to, że BP umożliwia nadanie własnego PIN-u do kart.
Podobnego zdania jest Michał Krakowski, kierownik Działu Administracji, Barlinek: – Z punktu widzenia zarządzania flotą jednym z najistotniejszych aspektów korzystania z kart paliwowych jest kontrola kosztów. Dzięki internetowej platformie do obsługi kart możemy przygotowywać różne analizy, blokować bądź zamawiać nowe karty on-line. Istotną funkcjonalnością jest możliwość pobierania w dowolnym czasie i za dowolny okres plików ze szczegółowym wykazem transakcji, czasu i miejsca jej dokonania. Dzięki temu możemy pliki zaimportować do systemu dekretującego koszty, bądź dokonać bardzo szczegółowych analiz. Również za pomocą serwisu internetowego można generować raporty kwartalne ochrony środowiska na potrzeby sprawozdań do GUS-u.
Inną wymierną korzyścią są oszczędności (rabaty), które można uzyskać, dokonując płatności kartami paliwowymi. Zniżki obejmują m.in. paliwo, artykuły pozapaliwowe czy nawet korzystanie z myjni samochodowych. Kartą paliwową można ponadto uiszczać opłaty za korzystanie z autostrad.
Podczas transakcji zagranicznych niezwykle ważna jest także eliminacja ryzyka kursowego, czyli zagwarantowanie posiadaczowi karty rozliczenia faktur według kursu z dnia transakcji. Wszyscy emitenci kart paliwowych dają taki przywilej swoim klientom. Dodatkowo kierowca może wybrać walutę transakcji – euro albo złoty. Eksperci oceniają, że brak ryzyka kursowego pozwala zaoszczędzić w skali całego roku ok. 10 groszy na 1 euro wydanym poza terytorium Polski.
Niemniej istotny dla firm tankujących także za granicami Polski jest dostęp do specjalistycznych usług w zakresie odzyskiwania VAT. Jest to o tyle ważne, że uzyskanie zwrotu tego podatku jest najczęściej skomplikowanym i czasochłonnym procesem, który dodatkowo utrudnia fakt, że wszystkie kraje UE mają własne, często zmieniane przepisy regulujące kwestie VAT-u.
Indywidualne podejście
Ważnym kryterium oceny karty paliwowej jest to, na ile dyspozycyjni i pomocni są doradcy ze strony emitenta. Często inna osoba odpowiada za wydanie i wymianę karty, inna za reklamacje, a jeszcze inna za poszczególne pakiety usług. Najlepszym rozwiązaniem jest przypisanie klienta od początku do jednego doradcy, zajmującego się wszystkimi sprawami.
– Osobiste relacje z firmą paliwową i dedykowanym doradcą są niezwykle ważne, bo w przypadku zbliżonej oferty to one zadecydują o wyborze partnera – przekonuje Bogumiła Czernecka. Taki doradca powinien być dyspozycyjny i mieć stały kontakt z klientem. Ważne zatem, jak często przedstawiciel emitenta odwiedza klienta w terenie, czy pomaga w wypełnianiu licznych dokumentów i tłumaczeniach. Profesjonalni doradcy zajmują się również np. przygotowywaniem raportów efektywności tankowań i pomocą w wyborze najtańszych stacji paliwowych i serwisowych na trasach.
Magdalena Czarkowska
Ponieważ zarządzam flotą w spółce, której pracownicy często podróżują za granicę, niezbędne jest wyposażenie ich w karty umożliwiające korzystanie z nich także poza granicami kraju. Wybierając dostawcę kart, kierowaliśmy się liczbą miejsc honorowania karty na terenie Europy. Najkorzystniejszym rozwiązaniem okazały się karty emitowane przez koncerny, które zawarły między sobą porozumienie „ROUTEX”, dzięki któremu akceptują wzajemnie swoje karty paliwowe bez dodatkowych prowizji. Są to koncerny Statoil, BP, Aral, Agip i OMV. Nie bez znaczenia jest również możliwość płacenia kartami Routex za przejazdy wieloma płatnymi autostradami, tunelami i mostami w całej Europie, jak i zakupu winiet. Oferty poszczególnych koncernów są dość porównywalne. Kluczowe znaczenie przy wyborze konkretnego dostawcy mają dla nas warunki handlowe oraz jakość oferowanego paliwa, gdyż nowej generacji silniki diesla są pod tym względem dość wrażliwe.
Sztuka naszej dobrej współpracy z firmami posiadającymi floty polega między innymi na podpowiadaniu, na jakich stacjach jest najtaniej. Wielu myśli, że im paliwo jest tańsze, tym mniejszy zysk ma DKV. My jednak nie mamy procentowej prowizji od obrotu, tylko rabaty w wielkościach absolutnych, czyli np. 1 gr na 1 l na wszystkich stacjach danego operatora. Podpowiadanie przewoźnikowi, żeby tankował na najtańszej stacji jest zatem w naszym interesie, bo wtedy staje się on bardziej stabilnym kontrahentem. I to jest różnica między nami i operatorami zależnymi, bo im nie zależy na wysyłaniu klientów na najtańsze stacje. Stąd też narodził się pomysł utworzenia pod egidą DKV sieci stacji „Bottom-up”. Oferują one wszystkim klientom DKV cenę paliwa 8-10% niższą niż ta na dystrybutorze. Cena ta jest stała w okresach tygodniowych. Należą do niej niektóre stacje prywatne, leżące w miejscach strategicznych dla transportu w Polsce, Austrii, Czechach i na Węgrzech.