Bankowy Arbitraż Konsumencki to instytucja działająca przy Związku Banków Polskich, powołana w celu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami-klientami banków a bankami. Spory dotyczą roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta, a arbitraż jest formą pozasądowego postępowania rozjemczego. Za konsumenta w tego typu sporach uznawana jest osoba fizyczna, która zawiera umowę z bankiem w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą. Koszty właściwe arbitrażu ponoszą członkowie Związku Banków Polskich.
Specyfika sporów przed Arbitrażem
Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym może być spór dotyczący roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta. Spór musiał powstać po 1 lipca 2001 r., a jego wartość nie może przekraczać 8000 zł. Kwota ta oznacza wartość przedmiotu sporu, a nie wartość umowy.
Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym są z zasady spory pomiędzy konsumentami i bankami – zrzeszonymi w ZBP . Arbiter Bankowy rozpatruje też spory pomiędzy konsumentami a bankami niebędącymi członkami ZBP, które złożyły oświadczenie, iż poddają się rozstrzygnięciom Arbitra Bankowego i wykonaniu jego orzeczeń.
Prawa stron sporu

Zanim złożysz wniosek
Przed złożeniem wniosku klient musi wyczerpać postępowanie reklamacyjne w banku. Dopiero wtedy powinien uiścić opłatę 50 zł na rachunek BAK (w przypadku, gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł) oraz złożyć wniosek. Jeżeli opłata nie zostanie wniesiona, wniosek jest odrzucany, a konsument otrzymuje informację o konieczności jej uregulowania.
Odformalizowany proces
Składanie wniosku jest odformalizowane - nie ma żadnego formularza ani wzoru wniosku. Sam wniosek może być sporządzony odręcznie. W treści wniosku należy wskazać pozwany bank, wartość przedmiotu sporu oraz krótko uzasadnić roszczenie. Trzeba też dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub złożyć oświadczenie, że bank nie odpowiedział w terminie 30 dni na złożoną skargę. Obowiązek dostarczenia dokumentacji spoczywa na banku.
Arbiter bankowy ma prawo do zwrócenia lub odrzucenia wniosku.
- Zwraca wniosek, gdy jego treść jest niezrozumiała i mimo wcześniejszych wezwań nie została poprawiona lub uzupełniona oraz gdy rozpoznanie sprawy wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego z udziałem świadków i biegłych.
- Odrzuca zaś wniosek, jeżeli o to samo roszczenie, pomiędzy tymi samymi stronami, sprawa jest prowadzona przed sądem powszechnym lub sądem polubownym, jeśli sprawa została już prawomocnie osądzona lub jej rozstrzygnięcie należy do sądu polubownego.
Niemniej każda sprawa kończy się orzeczeniem, w którym albo żądana kwota jest zasądzona od banku na rzecz skarżącego albo – gdy klient nie ma racji - jego roszczenia są oddalane. Jeżeli natomiast w trakcie postępowania strony dojdą do porozumienia, treść ugody zostaje potwierdzana w sentencji orzeczenia.
Arbitraż bankowy czy sąd powszechny?
Postępowanie arbitrażowe jest szybkie, tanie oraz skuteczne. Każde orzeczenie jest natychmiast uzasadniane. Całkowity koszt sporu obciąża klienta maksymalnie do 50 zł. W arbitrażu zdarzają się spory, które byłyby niemożliwe do wygrania w sądzie powszechnym. W sądzie nie można skutecznie oprzeć swojego roszczenia wyłącznie na zasadach współżycia społecznego czy etycznych - musi być naruszony przepis prawa lub umowa.
Zuzanna Brud
Bankier.pl
Zobacz też:
» Gdzie złożyć skargę na instytucję finansową?
» Jak złożyć reklamację do instytucji finansowej?
» Kredyty najczęstszą przyczyną sporów
» Gdzie złożyć skargę na instytucję finansową?
» Jak złożyć reklamację do instytucji finansowej?
» Kredyty najczęstszą przyczyną sporów