REKLAMA

Jak wybrać nazwę, zakładając nową firmę?

2013-05-19 06:00
publikacja
2013-05-19 06:00

Dla osoby zakładającej działalność gospodarczą wybór nazwy firmy ma znaczenie nie tylko marketingowe, ale także księgowe. Z biznesowego punktu widzenia dobra nazwa przyciąga uwagę i jest łatwa do zapamiętania, co może sprzyjać rozwojowi firmy. W tym celu można jednak stosować znaki towarowe, a niekoniecznie nazwę "urzędową", która przede wszystkim musi być ustalona zgodnie z przepisami.

kłopot
foto: IS Stock / Thinkstock

Jakie kryteria musi spełniać nazwa firmy?

Nazwa nowej firmy musi zostać podana już w początkowej fazie procesu rejestracyjnego, a mianowicie przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1. W pozycji numer 6 należy umieścić nazwę nowo zakładanego przedsiębiorca. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, "firmą jest imię i nazwisko osoby fizycznej". Co za tym idzie, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej jedynymi obligatoryjnymi elementami nazwy firmy są: imię i nazwisko przedsiębiorcy. Wszelkie inne elementy jak najbardziej można w nazwie umieścić, ale ich brak nie powoduje dla rejestrującego firmę żadnych konsekwencji.

W jaki sposób i z czego zbudować nazwę? Oprócz wymogu imienia i nazwiska, przepisy pozostawiają tutaj sporą dowolność. Ograniczeniem może być jednak system CEIDG. Z pewnością nie ma znaczenia w jakiej kolejności imię i nazwisko są umieszczone w nazwie, aczkolwiek zapisując w CEIDG nazwę "Kowalski Jan" - trzeba się jej trzymać na fakturach i w sporządzanej dokumentacji. Analogicznie, nie ma znaczenia czy dodatkowe znaki lub słowa w nazwie są przed imieniem i nazwiskiem, czy też po nich lub pomiędzy nimi. Te dodatkowe elementy mogą mieć teoretycznie dowolną długość i treść, a także mogą być zapisane w dowolnym języku. "Teoretycznie", ponieważ można jednak spodziewać się, że urzędnik dokonujący wpisu do CEIDG nie przyjmie takiej nazwy, której nie będzie dało się wpisać z polskiej klawiatury lub której system nie zaakceptuje z powodów technicznych.

Jaką nazwę wybrać ze względów marketingowych?

Wybrana podczas rejestracji nazwa firmy jest później używana bezpośrednio w działalności gospodarczej. Przede wszystkim, nazwa jest podawana na wystawianych fakturach, czy rachunkach oraz w spisywanych umowach. Można ją także odnaleźć na stronie firma.gov.pl wraz z innymi danymi przedsiębiorcy. Oznacza to, że z nazwą firmy zapewne zapoznają się klienci, sprzedawcy czy współpracownicy. Ponadto, nazwa jest także wpisywana w rubrykach rozmaitych dokumentów. W związku z tym, ze względów praktycznych warto rozważyć, aby nazwa firmy była:

  • prosta i łatwa do zapamiętania, a także krótka - w niektórych rubrykach po prostu się nie zmieści,

  • kojarząca się z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej - jeśli firma działa w jednej branży,

  • ogólna - jeśli firma działa w wielu branżach.

Oczywiście, ostatecznie decyzja należy do rejestrującego przedsiębiorcy, dla którego istotne mogą być inne czynniki, np. związane z wykorzystywanym znakiem towarowym. Przy okazji warto pamiętać o tym, że oprócz nazwy, przedsiębiorca jak najbardziej może zamieszczać na dokumentach sprzedaży inne elementy - zarówno tekstowe, jak i graficzne. Innymi słowy, na fakturze, rachunku czy paragonie można zamieścić także swój znak towarowy, którym mogą być słowa, czy znaki graficzne (np. logo). Taki znak towarowy może być nawet bardziej rzucający się w oczy od "urzędowej" nazwy, sugerując tym samym klientowi, że ma większe znaczenie.

Czy raz wybraną nazwę można zmienić?

W trakcie prowadzenia działalności, nazwę firmy można zmienić w dowolnym momencie, aczkolwiek nowa nazwa wciąż musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. Zmiany w nazwie firmy dokonuje się za pomocą formularza CEIDG-1. Obowiązku zgłoszenia zmiany nazwy (oraz każdej innej zmiany wpisu do CEIDG) należy dokonać w terminie 7 od daty, w której zmiana zaszła. Co za tym idzie, nową nazwą można zacząć się posługiwać nawet przed aktualizacją wpisu do CEIDG, aczkolwiek może to być kłopotliwe w kontaktach z klientami. Jeśli w tym okresie kontrahent sprawdzi dane w serwisie firma.gov.pl, uzyska niewłaściwe informacje, jeśli chodzi o nazwę. W przypadku zmiany nazwy, faktury i inne dokumenty wystawione do dnia zmiany zawierające starą nazwę pozostają ważne i nie trzeba ich korygować.

Czy w przypadku zmiany nazwy firmy konieczne jest spisanie aneksu do umowy?

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, obligatoryjnym elementem każdej firmy jest imię i nazwisko danego przedsiębiorcy, co pozwala na jego urzędowe odróżnienie od innych podmiotów działających na rynku. Na potrzeby administracyjne, zmianie mogą więc ulec wyłącznie elementy fakultatywne, które widnieją w wybranej nazwie, chyba że przedsiębiorca zmienia także nazwisko (np. w wyniku małżeństwa). Jeżeli jednak imię i nazwisko danej osoby fizycznej nie zmieniły się, nie ulega wątpliwości, że wszelkie zobowiązania wynikające z umów dalej dotyczą tej samej osoby, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wówczas zmiana nazwy na potrzeby ewidencyjne nie skutkuje koniecznością sporządzania aneksu ani wobec pracowników, ani wobec kontrahentów. W obu przypadkach wystarczy dostarczenie informacji o zaistniałej sytuacji.

Oczywiście, może się jednak zdarzyć, że obok zmiany samej nazwy dochodzi także do zmiany np. adresu, zakresu działalności gospodarczej, czy formy działalności. W takich przypadkach aneks do umowy może okazać się niezbędny.

Sebastian Bobrowski
Dyrektor Finansowy InFakt

Źródło:
Tematy
Czy to dobry moment na inwestowanie?

Czy to dobry moment na inwestowanie?

Komentarze (12)

dodaj komentarz
~adriano
Czy wiesz, że firma, która już istnieje także może zmienić swoją nazwę? Zachęcam do zapoznania się z artykułem: http://aty.pl/zmiana-nazwy-firmy-czy-to-mozliwe/ , który opisuje tą kwestie
~Karo
Profesjonalna nazwa dla firmy i gwarantowane zero obciachu: http://brandpro.pl/10_sposobow_na_trafna_nazwe_dla_firmy
~ador
http://slogansensei.com/jak-wybrac-nazwe-firmy/
~irena
Bardzo kompetentnie, przekonująco i ciekawie zaprezentowano podejście do testowania nazw w tym arcie http://slogansensei.com/test-12-prymarnych-skojarzen-w-metodzie-eponimo/
~adaś
witam, polecam trochę poczytać http://slogansensei.com/poradnia-namingowa/
~Mikołaj
Artykuł ciekawy, ale zabrakło moim zdaniem jednej bardzo ważnej kwestii. Nazwa firmy nie może naruszać cudzego zarejestrowanego znaku towarowego. Żaden urzędnik nas w sprawdzeniu tego nie wyręczy. Znam przypadki firm, które po 3-5 latach były zmuszone do zmiany nazwy. Czyli kilka lat pracy nad marką zostało zmarnowane.

Inną
Artykuł ciekawy, ale zabrakło moim zdaniem jednej bardzo ważnej kwestii. Nazwa firmy nie może naruszać cudzego zarejestrowanego znaku towarowego. Żaden urzędnik nas w sprawdzeniu tego nie wyręczy. Znam przypadki firm, które po 3-5 latach były zmuszone do zmiany nazwy. Czyli kilka lat pracy nad marką zostało zmarnowane.

Inną zasadą stricte prawną jest to, że nazwa firmy powinna dać się rejestrować jako znak towarowy. A nie uda się to np. z nazwami naruszającymi dobre obyczaje. Polski urząd patentowy odmówił ochrony na znaki towarowe jak "Amphetamine", "Cocaine" czy "HWDP" na napoje energetyzujące. Zresztą, kwestia rejestracji wulgaryzmów to w ogóle ciekawa historia, którą opisałem tutaj: http://znakitowarowe-blog.pl/wulgaryzmy-znaki-towarowe-dobre-obyczaje/ . Niby się nie da, ale kilka mocno kontrowersyjnych znaków zarejestrowano :)
~Michał
W artykule pominięto jedną istotną kwestię, mianowicie domeny internetowej. W dzisiejszych czasach to must-have. Ciężko sobie wyobrazić dobrą nazwę dla firmy bez strony FirmaX.pl. Dlatego właśnie często to wybór wolnej domeny determinuje, jak się nazwie firmę. Istnieją nawet gotowe "sklepy" z pomysłami: http://www.chwytliwa.W artykule pominięto jedną istotną kwestię, mianowicie domeny internetowej. W dzisiejszych czasach to must-have. Ciężko sobie wyobrazić dobrą nazwę dla firmy bez strony FirmaX.pl. Dlatego właśnie często to wybór wolnej domeny determinuje, jak się nazwie firmę. Istnieją nawet gotowe "sklepy" z pomysłami: http://www.chwytliwa.pl/pomysly/ Dużo fajniej znaleźć silną nazwę tam, niż na giełdzie domen "premium" :) Firmy namingowe też oczywiście biorą pod uwagę dostępność domen, dlatego ich usługi są zawsze przydatne.
~namingowiec
Profesjonalny copywriter, specjalista nazewnictwa / namingu, proponuje najwyższą jakość usług.Szukasz nazwy dla produktu, firmy, usług, portalu, start-upu? Zapraszam do rozmów: [email protected]łe, wyróżniające, mocne nazwy.
~TOmek
Bardzo ciekawy artykuł!

Polecam wszystkim ich stronę:

http://biegunsukcesu.pl/stworz-genialna-nazwe-firmy-ktora-osiagnie-sukces/
~Michał Ł.
Warto skorzystać z pomocy specjalistów. Na rynku jest sporo firm, które oferują tego typu usługi. My wybraliśmy www.nazywamy.com.pl - mają fajne, przejrzyste pakiety, full service i oferują wsparcie w każdej sytuacji.

Powiązane: Prawo przedsiębiorcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki