REKLAMA
PIT 2023

Izera gotowa w 39 proc. Kiedy wyjedzie na polskie drogi?

2023-12-07 16:27
publikacja
2023-12-07 16:27

Projekt Izery jest dotąd zrealizowany w 39 proc. - przekazał w czwartek prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP) Piotr Zaremba. Za trzy lata w Jaworznie może stać fabryka i mogą z niej zjeżdżać samochody - zasygnalizował.

Izera gotowa w 39 proc. Kiedy wyjedzie na polskie drogi?
Izera gotowa w 39 proc. Kiedy wyjedzie na polskie drogi?
/ Izera

W czwartek w Katowicach spółka ElectroMobility Poland podsumowała rok współpracy w ramach partnerstwa technologicznego z koncernem Geely i nakreśliła perspektywę kolejnych miesięcy działalności. Przedstawiciele EMP mówili też m.in. o planach związanych z zatrudnieniem w planowanej fabryce Izery w Jaworznie.

Jak przekonywał prezes Zaremba, ostatni okres jest „ciekawy dla projektu”. „Dużo się dzieje naokoło projektu i często jesteśmy pytani, dlaczego następcy mają go kontynuować. Myślę, że najlepszą odpowiedzią jest to, co zostało w projekcie zrobione, gdzie ten projekt dzisiaj jest, a gdzie może być za trzy lata. Za trzy lata może stać fabryka i mogą z niej zjeżdżać samochody” - ocenił.

Zaremba powiedział, że przez ostatni rok udało się „potwierdzić bardzo duże zaangażowanie” międzynarodowych partnerów EMP: dostawcy platformy, czyli Geely oraz biura stylistycznego Pininfarina. Zaznaczył, że w szczytowym momencie tej współpracy zaangażowanych w nią było kilkaset osób, które w jego ocenię „potrafią ze sobą rozmawiać i wiedzą, jak ten projekt dokończyć”.

Grunt jest gotowy

Prezes EMP przypomniał, że podpisaniem 13 listopada br. aktu notarialnego zakończył się proces nabywania gruntu pod fabrykę w Jaworznie i wskazał, że do końca tego roku w przetargu wyłoniony ma zostać jej generalny wykonawca. „W tym miesiącu będzie też decyzja środowiskowa, w styczniu spodziewamy się pozwolenia na budowę i to oznacza, że na początku 2024 r. mogą ruszyć prace nad fabryką: najpierw ziemne, makroniwelacja terenu, a za chwilę też budynki” - powiedział.

W zakresie tworzenia produktu 17 listopada spółka zakończyła dwa pierwsze etapy prac projektowych. „Potwierdziliśmy główne założenia, potwierdziliśmy też design SUV-a” - zaznaczył Zaremba przypominając, że właśnie ta forma nadwoziowa ma być produkowana jaka pierwsza. Zadeklarował, że samochód w ostatecznej formie zostanie pokazany na ok. sześć miesięcy przed premierą. Jak dodał, spółka pracuje też, aby w 2025 r. cały samochód przeszedł proces homologacji.

Jego sprzedaż ma opierać się w Polsce o model hybrydowy z niewieloma tradycyjnymi punktami dilerskimi, które mają być uzupełnione przez „concept stores”, gdzie będzie można dotknąć samochodu czy porozmawiać o nim, ale sprzedaż będzie realizowana w internecie albo przez telefon, a także przez „pop-up stores”, czyli przewoźne salony sprzedaży.

Oto pomysł na Polskę i nie tylko

„To jest pomysł na Polskę. On też będzie skopiowany na największe rynki w Europie. Dla mniejszych rynków, jak rynek belgijski czy holenderski, nie planujemy budować własnych salonów sprzedaży, tylko będziemy działać w modelu importerskim - i tutaj mamy podpisane pierwsze listy intencyjne, które zabezpieczają sprzedaż Izery na tych rynkach: w sumie kilkadziesiąt tysięcy samochodów na kilku mniejszych rynkach” - zasygnalizował Zaremba.

Obrazując skalę wykonywanej „niewidocznej” pracy prezes podał, że EMP pracuje nad łącznie blisko 100 systemami IT, koniecznymi do wdrożenia Izery do produkcji i sprzedaży. „Zaczynamy procesy zakupowe i zaczynamy wdrażać pierwszy systemy informatyczne, żeby całość była gotowa razem z fabryką, czyli żeby pod koniec 2025 r. można było w fabryce uruchomić produkcję” - powiedział.

Spółka buduje też łańcuchy dostaw, szukając np. dostawców nadwozia w promieniu 200-250 km od fabryki. Pozytywnie pod kątem dostaw zweryfikowano już 250 potencjalnych firm. Wybrano dostawców kluczowych komponentów, które - jak np. oświetlenie przednie - mają długi termin projektowania i rozwoju.

Ogółem spółka zdefiniowała ponad 50 proc. potrzebnych komponentów, rozsyłając ich specyfikację techniczną i zakupową i zbierając pierwszy odzew z rynku: wszystkie mają zostać wysłane do końca 2023 r. Części platformy EMP zamierza kupować wspólnie z Geely; potwierdzono już m.in. warunki i cenę zakupu baterii, która stanowi ok. 30 proc. ceny samochodu.

Brakuje 60 proc.

Zaremba zrelacjonował, że wszystkie dotychczasowe działania spółki kosztowały 277 mln zł, w tym 78 proc. pochłonęły działania techniczno-projektowe. „Stosując metodykę, którą wprowadziliśmy na początku projektu, jesteśmy zaawansowani w 39 proc. w jego realizacji. Czyli 60 proc. drogi jest przed nami, ale myślę, że te 39 proc. to była ta najtrudniejsza część” - ocenił Zaremba.

Za wyzwanie uznał dalszą realizację projektu w harmonogramie, który zakłada m.in. uruchomienie produkcji w Jaworznie w grudniu 2025 r. „Na pewno niezwykle istotne jest to, żeby też projekt szybko, sprawnie przeszedł przez tę fazę zmiany politycznej, która się dzieje. Jeśli to nie zadzieje się szybko, to będzie oznaczało poślizgi w harmonogramie” - zastrzegł szef EMP.

Podkreślił, że z harmonogramem wiąże się finansowanie, na które - jak zapewnił - spółka ma pomysł. Wskazał, że część potrzebnych środków może pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, w którym jest instrument Fundusz Elektromobilności, mający doprowadzić do powstania mocy produkcyjnych na 100 tys. samochodów elektrycznych. „Uważamy, że jesteśmy najlepiej przygotowani w Polsce, żeby po te środki sięgnąć” - zaznaczył. Dodał, że duża część projektu miałaby być też finansowana na rynku komercyjnym, w tym w formie długu.

„Ten pomysł (na finansowanie - PAP) jest, ale on też jest elementem oczywiście oceny ze strony nowego właściciela. Wyzwaniem, w którym mierzyliśmy się w ostatnim roku jest też sam fakt, że jesteśmy spółką Skarbu Państwa i ten nadzór właścicielski jest bardzo formalny, nie zawsze jest biznesowy” - ocenił Zaremba.

Jako pozytywną perspektywę ocenił w tym kontekście wejście do spółki Funduszu Elektromobilności dlatego, że ma nim zarządzać Polski Fundusz Rozwoju. „Struktura funduszowa jest dużo bardziej biznesowa, niż bezpośredni nadzór Skarbu Państwa” - wskazał prezes.

Spółka zapowiada rekrutację

Wiceprezes EMP Sławomir Bekier zapowiedział w czwartek procesy rekrutacyjne: w przyszłym roku do obecnych ok. 130 osób w spółce ma dołączyć ok. 100 osób, w kolejnym roku ok. 500 osób, które mniej więcej pokryją zapotrzebowanie jednej zmiany produkcyjnej, a w 2026 r., czyli po uruchomieniu produkcji - potrzebnych ma być ok. 2 tys. pracowników.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa – ma 90,8 proc. udziałów; pozostali akcjonariusze mają po 2,3 proc. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt hipoteczny własny kąt 0% prowizji (RRSO: 9,83%)

Kredyt hipoteczny własny kąt 0% prowizji (RRSO: 9,83%)

Komentarze (17)

dodaj komentarz
infinityhost
Giełda osiąga hisoryczne szczyty a w tym czasie ...

"Jak podaje serwis wnp.pl, ArcelorMittal Tubular Products Kraków ma przenieść swoją produkcję do Czech do 31 marca 2024 roku. Firma zaznacza, że jest to spowodowane "utrzymującą się słabą koniunkturą na rynku rur stalowych zgrzewanych i walcowanych na gorąco oraz
Giełda osiąga hisoryczne szczyty a w tym czasie ...

"Jak podaje serwis wnp.pl, ArcelorMittal Tubular Products Kraków ma przenieść swoją produkcję do Czech do 31 marca 2024 roku. Firma zaznacza, że jest to spowodowane "utrzymującą się słabą koniunkturą na rynku rur stalowych zgrzewanych i walcowanych na gorąco oraz negatywnymi perspektywami gospodarczymi i prognozami na przyszłość" - czytamy w serwisie"
infinityhost
Czyli co, fabryka, związki zawodowe, pieniądze z budżetu albo strajki na ulicach?
infinityhost
A potem prywatyzacja, ulokowanie środków w tzw budżecie w postaci zapisów księgowych typu - jak zawsze - winien ma, wypłacanie pensji składek emerytalnych urzędasom, a po 30 latach im emerytur bo "zapracowali". Kolejny raz ten sam schemat?
infinityhost odpowiada infinityhost
Moja ciotka urzędniczka dzięki takim akcjom po 89 dorobiła się 3 mieszkań i teraz beztrosko żyje na emeryturze. Bo "pracowała".
infinityhost
Czyli politycy jak się uda będą mogli rozmawiać z ludźmi co produkują auta. Wcześniej tylko z kolejarzami i górnikami. Jakoś do przodu. Od 89 nie mieli takiej potrzeby a tu nagle zaistniała. No nic, obserwujmy dalej ich (nasze tam) potrzeby.
adam841019
Spółka powinna wejść na giełdę i w ten sposób pozyskać pieniądze na budowę fabryki a nie z budżetu państwa.
stefan_wilmont_i_ryszard_cyba
Nie moge juz czytać o tym I Zerze na prawde!

A w miedzyczasie KTOS ZA WŁASNE PIENIADZE, SAM Bez pomocy panstwa opracował i zbudował w Polsce własny projekt samochodu elektrycznego który juz jest gotowy i jeździ!

https://wysokienapiecie.pl/85673-polski-samochod-elektryczny-juz-jezdzi-oto-evan/

Ale po co podawać
Nie moge juz czytać o tym I Zerze na prawde!

A w miedzyczasie KTOS ZA WŁASNE PIENIADZE, SAM Bez pomocy panstwa opracował i zbudował w Polsce własny projekt samochodu elektrycznego który juz jest gotowy i jeździ!

https://wysokienapiecie.pl/85673-polski-samochod-elektryczny-juz-jezdzi-oto-evan/

Ale po co podawać rękę jakiemuś prywaciarzowi, wchodzic z nim w partenrstwo publiczno prywatne, jak mozna zmielić pół miliarda złotych z partyjnymi pociotkami bez pojęcia o motoryzacji a o produkcji nawet nie wspominając. Jedzą piją lulki palą tance hulanki swawola! Mało Izery z kartonu nie rozwalą, hehe hihi dajze jeszcze z miliona..
pstrzezek
To „może się” udać a jeśli nie to wina nowego rzadu :) Proste?
mirek6504
Na szrotach w Norwegi setki a nawet tysiące aut elektrycznych a to po wypadku a to wiązki elektryczne się rozizolowaly masa problemów i nikt nie chce uzywki kupować więc kiedy nastąpi produkcja seryjna Izery to już będzie po autach elektrycznych
stefan_wilmont_i_ryszard_cyba
Jakaś firma skleciła im coś z chinskich komponentów i oni mówią ze sa w 40% zaawansowani z produkcją :) Nie mają nawet opracowanego procesu produkcji, maszyn, fabryki łancuchu dostaw niczego nie mają a mówią ze zaraz półmetek będzie. Takie cos to mozna było zrobić za 1 mln w garażu przecietnego mechanika w poł roku!

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki