W 2023 r. do terminalu w Świnoujściu dotarły 62 dostawy skroplonego gazu ziemnego, czyli o 4 ładunki więcej niż w roku ubiegłym - podał Orlen w komunikacie prasowym. Wolumen dostaw w 2023 r. wyniósł ok. 4,66 mln ton LNG, co oznacza pełne wykorzystanie zarezerwowanej przepustowości polskiego gazoportu.


Orlen poinformował, że od początku istnienia Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu do gazoportu dotarło 268 ładunków skroplonego gazu ziemnego. W 2021 roku do terminala zawinęło 35 metanowców. W 2022 roku zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego, co pozwoliło zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec.
W 2023 r. głównym kierunkiem, z którego LNG było importowane do Polski były Stany Zjednoczone. Z amerykańskich portów do Świnoujścia wypłynęło 41 statków w ramach zakupów długoterminowych oraz spot. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw. Po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago oraz Gwinei Równikowej.
Orlen ocenia, że dalszą intensyfikację krajowego importu LNG oraz rozwój działalności koncernu w tym segmencie umożliwi m.in. planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego, polskiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. Grupa zarezerwowała w nim pełne moce regazyfikacyjne, które wyniosą 6,1 mld m sześc. rocznie. Po oddaniu inwestycji do użytku oraz zakończeniu rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lech Kaczyńskiego w Świnoujściu łączna przepustowość obu instalacji wzrośnie do ok. 14 mld m sześc. (PAP Biznes)
doa/ ana/