Grupa LPP miała w IV kwartale roku obrotowego 2023 roku, czyli w okresie listopad 2023 - styczeń 2024 r., 484,4 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej wobec 183,9 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie. Wyniki są zgodne z wcześniejszymi szacunkami.


Zysk operacyjny wyniósł 643,2 mln zł, co oznacza wzrost o 47,7 proc. rdr. EBITDA wyniosła 1.013 mln zł i była 34,1 proc. wyższa rdr.
Przychody grupy wyniosły w IV kwartale 4.840,9 mln zł, co oznacza wzrost o 15,7 proc. rdr.
Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 2,9 pp. do 52,5 proc.
Koszty SG&A wzrosły o 10,3 proc. rdr do 1,84 mld zł.
Przeczytaj także
W całym roku obrotowym 2023 grupa LPP miała 17,406 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 9,3 proc. rdr. EBITDA wzrosła o 58,5 proc. rdr do 3,666 mld zł z 2,314 mld zł rok wcześniej (dane po przekształceniu). Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 1,612 mld zł wobec 869 mln zł przed rokiem.
Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 1,2 pp. do 51,5 proc.
CAPEX grupy LPP w 2023 roku wyniósł 1,1 mld zł, z czego ponad 0,9 mld zł to wydatki na salony.
Na koniec IV kw. 2023 r. zadłużenie netto pod MSSF16 wyniosło 3,7 mld zł ze względu na: mniejsze rdr wykorzystanie długoterminowych kredytów bankowych na poziomie 0,5 mld zł, brak wykorzystania kredytów obrotowych, 0,3 mld zł obligacji (do spłaty w grudniu 2024), ? wyższe r/r zadłużenie z tytułu leasingu finansowego na poziomie 3,9 mld zł, wyższy rdr stan środków pieniężnych na poziomie 1,1 mld zł.
Jak podała spółka, dług netto nie uwzględnia 0,6 mld zł jednostek uczestnictwa w funduszach pieniężnych na koniec IV kw. (stabilnie rdr). Wykorzystanie faktoringu odwróconego wyniosło 2,1 mld zł w IV kw. vs. 1,5 mld zł przed rokiem.
Wskaźnik długu netto/ EBITDA wynosił 1,0x.
LPP liczy na dwucyfrowy wzrost sprzedaży kolekcji Wiosna/Lato - wynika z prezentacji spółki. Jak dotąd w sklepach Sinsay wzrost sprzedaży porównywalnej wyniósł 26 proc. rdr.
"W naszych planach na 2024 umacnia nas dobra perspektywa I kwartału 2024 wynikająca z pozytywnego przyjęcia kolekcji Wiosna/Lato przez klientki/klientów i wzrostu sprzedaży w okresie od 1.02 do 25.03.2024 tj. w marce Sinsay +26 proc. rdr w sklepach porównywalnych (LFL) oraz +54 proc. rdr w online, a w pozostałych markach +5 proc. LFL, +4 proc. w online" - napisano w raporcie LPP.
LPP chce w ciągu 3 lat podwoić sieć stacjonarną i sprzedaż
"Przed nami okres intensywnego wzrostu. W ciągu zaledwie 3 najbliższych lat planujemy podwoić naszą sieć stacjonarną i w tym czasie wygenerować dwukrotnie wyższy wolumen sprzedaży w stosunku do wyników jakie osiągamy dziś. Z optymizmem więc patrzymy w przyszłość, wchodząc w nią z poczuciem zapewnienia LPP mocnych fundamentów do dalszego intensywnego rozwoju" - napisał w liście do akcjonariuszy prezes LPP Marek Piechocki.
Powierzchnia handlowa na koniec roku 2023 wynosiła 1.993,7 m kw., co oznacza wzrost rdr o 19,1 proc., a liczba sklepów wyniosła 2.275.
LPP podało w prezentacji, że w 2024 roku sieć ma się powiększyć o 700 sklepów (w tym 620 Sinsay), w 2025 roku o 930 salonów (850 Sinsay), a rok później o 850 (w tym 800 Sinsay). To oznacza, że na koniec 2026 roku sieć liczyłaby 4.755 sklepów grupy.
Ekspansja marki Sinsay ma wynikać z otwarć salonów w mniejszych miejscowościach, głównie retail parkach. Jak podano, największe możliwości rozwoju Sinsay poza Polską to kraje Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej.
Grupa poinformowała, że w latach 2024-25 wzrost powierzchni logistycznej ma wynieść prawie 50 proc.
Planowane jest rozpoczęcie rozbudowy centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim o kolejne 85 tys. m kw, uruchomienie nowego magazynu e-commerce w Polsce północnej – dodatkowe 100 tys. m kw., uruchomienie dodatkowego magazynu e-commerce w Rumunii o powierzchni 40 tys. m kw.
Na koniec roku obrotowego 2025 roku całkowita powierzchnia logistyczna wyniesie 700 tys. m kw.
Nakłady inwestycyjne na logistykę mają wynieść około 200 mln zł w tym roku i około 250 mln zł w przyszłym roku.
Grupa LPP podtrzymała, że jej celem na rok obrotowy 2024 jest osiągnięcie przychodów na poziomie ok. 21 mld zł. Spółka zakłada wzrost sprzedaży offline dzięki rozwojowi powierzchni o 25 proc. rdr i pozytywnym LFL. Przychody online mają zanotować dwucyfrowy wzrost rdr. Marża brutto na sprzedaży zakładana jest na poziomie 52-53 proc. Celem jest utrzymanie efektywności kosztowej (SG&A/sprzedaż poniżej 40 proc.). CAPEX ma wynieść w tym roku 1,5 mld zł, z tego 1,2 mld zł na sklepy.pel/