REKLAMA

Branża leasingu z kolejnym rekordem. "Zwiększyła się dostępność aut"

Dominika Florek2024-02-07 13:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-02-07 13:00

Firmy leasingowe udzieliły finansowania o wartości 102,5 mld zł w 2023 roku, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Największy wzrost odnotowano wśród samochodów osobowy i dostawczych. "Branża pobiła kolejny rekord" – podkreślił Paweł Pach, prezes PKO Leasing w trakcie konferencji prasowej. 

Branża leasingu z kolejnym rekordem. "Zwiększyła się dostępność aut"
Branża leasingu z kolejnym rekordem. "Zwiększyła się dostępność aut"
fot. Eugene_Photo / / Shutterstock

Wynik branży leasingowej za rok 2023 r. wyniósł 102,5 mld zł. Dla porównania w 2022 r. firmy udzieliły finansowania o łącznej wartości 88,1 mld zł. Oznacza to, że w ciągu roku branża odnotowała wzrost o 14,4 mld zł, czyli o nieco ponad 16 proc. r/r. Jak podkreśla Paweł Pach, prezes PKO Leasing, powodem wzrostu jest m.in. większa dostępność samochodów osobowych, które w największym stopniu odpowiadają za wynik. 

Samochody osobowe 

Największą grupą przedmiotów finansowanych za pomocą leasingu i pożyczki inwestycyjnej są pojazdy lekkie. W ubiegłym roku stanowiły 53,3 proc. w strukturze rynku leasingowego. Drugą grupą przedmiotów najczęściej finansowanych leasingiem były pojazdy ciężarowe - 23,1 proc.  Jak wynika z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu, finansowanie pojazdów lekkich było głównym motorem całego rynku leasingu. Wysoką dynamikę odnotowano w każdym kwartale 2023 roku, z "boomem" w ostatnim kwartale. 

Związek Polskiego Leasingu,

Wśród czynników wpływających na wzrost liczby transakcji w branży leasingowej wymieniana jest m.in. większa dostępność samochodów. "Te auta pojawiły się na rynku" - podkreślał Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu w trakcie konferencji. W 2023 roku wyprodukowano na świecie o 12,3 proc. samochodów więcej niż przed rokiem, co przełożyło się na zwiększenie udziału tej grupy w ogólnej strukturze leasingu. Liczba transakcji wśród pojazdów lekkich wzrosła o 26,8 proc., a średnia wartość przedmiotu o 5,8 proc. r/r.

Spowolnienie wśród pojazdów ciężarowych

W 2023 roku wyhamowało finansowanie pojazdów ciężkich. Pomimo średniej rocznej dynamiki na poziomie +5 proc., liczba transakcji spadła o 5,7 proc. r/r. Wśród powodów słabszego wyniku tego sektora wskazywana jest głównie stagnacja gospodarcza w strefie euro oraz ograniczanie zapasów przez firmy. 

Związek Polskiego Leasingu,

Analizując szczegółowe dane dotyczące pojazdów ciężarowych, widoczny jest spadek wśród pojazdów ciężarowych (-1,5 proc.) oraz przyczep (-4,9 proc.). Wzrost odnotowano w zakresie finansowania ciągników (+ 9,5 proc.) oraz autobusów (+ 36,9 proc.). 

Mikrofirmy w dalszym ciągu chętnie korzystają z leasingu

Najwięcej klientów firm leasingowych - 49 proc. - stanowią mikrofirmy, czyli przedsiębiorstwa o obrotach do 5 mln zł. Drugą najliczniejszą grupą są małe, średnie i duże firmy - klienci o obrotach powyżej 20 mln zł. Stanowią 29,2 proc. wśród wszystkich klientów branży, wynika z szacunków ZPL. 

Związek Polskiego Leasingu,

Jak zmieniła się struktura finansowania?

W porównaniu z poprzednim roku w strukturze finansowania przedmiotów "większy kawałek tortu" przypadł pojazdom lekkim - wzrost z 42,3 proc. do 48,9 proc. Stopniał udział pojazdów ciężarowych (z 24,4 proc. do 22 proc.) oraz maszyn i innych urządzeń (z 28,4 proc. do 24,4 proc.), wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. 

Związek Polskiego Leasingu,
Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadząca (p.o.) dział „Twoje Finanse – Biznes” w Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką podatkową i konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców. Śledzi zmiany legislacyjne i ich wpływ na przedsiębiorców. Prywatnie zgłębia temat motywacji podatkowej polskich podatników. Wierzy, że dobra książka potrafi wytłumaczyć świat lepiej niż niejeden wykres. Tel.: +48 539 733 969

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
vacarius
Nic nie będzie należeć do ciebie i będziesz szczęśliwy.
bha
Szczęśliwy Niby posiadacz?.
innowierca
jeszcze za mandat kara drugi mandat na rzecz leasingodawcy he he. Dlatego musza byc tak drogie, zebys nie dal rady kupic od razu. Firmy to firmy, ale teraz jaki biznes robia na abonamentowcach, czy leasingach prywatnych jak tam to zwal. Jeszcze przed Covidem mogl robol odlozyc i kupic za gotowke 5-10 latka sredniej klasy w 3 lata.jeszcze za mandat kara drugi mandat na rzecz leasingodawcy he he. Dlatego musza byc tak drogie, zebys nie dal rady kupic od razu. Firmy to firmy, ale teraz jaki biznes robia na abonamentowcach, czy leasingach prywatnych jak tam to zwal. Jeszcze przed Covidem mogl robol odlozyc i kupic za gotowke 5-10 latka sredniej klasy w 3 lata. Bez kredytu, odsetek, prowizji, prowizji za przedluzenie, kary umownej...itd, to nie bylo "dobrze" he he. Teraz taki abonamentowiec w dwoch 3 letnich cyklach wynajmu 2 aut, to im 1 cale zaplaci, a oni te dwa 3 latki jeszcze za gruba kase dalej ludziom opchna. I to jeszcze na kredyt :) Ceny aut niewiele maja wspolnego z ich wartoscia, czy brakiem tam jakichs dostaw czy metali nierzadkich he he.

Powiązane: Leasing

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki