Giełda Papierów Wartościowych uruchomiła segment spółek rodzinnych, do którego zakwalifikowanych zostało 178 firm z głównego rynku - podała GPW w komunikacie prasowym.


Do nowego segmentu zakwalifikowano ponad 40 proc. emitentów. Kwalifikacja bazuje na wytycznych Komisji Europejskiej, zgodnie z którymi spółka jest firmą rodzinną jeżeli osoba, która ją założyła lub przejęła, wraz z rodziną i zstępnymi posiadają łącznie co najmniej 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
– Firma rodzinna na giełdzie to połączenie najlepszych elementów z dwóch światów. Z jednej strony mamy rodzinę, która buduje przedsiębiorstwo „na pokolenia”, a z drugiej notowana spółka może łatwo i elastycznie pozyskiwać kapitał poprzez emisje akcji lub obligacji. Do tego prestiż spółki publicznej pomaga w budowaniu relacji z klientami i dostawcami w kraju i za granicą, szczególnie w USA. Historycznie firmy rodzinne osiągały bardzo przyzwoite wyceny przy względnie małej zmienności kursów. Tę specyfikę chcemy pokazać inwestorom poprzez stworzenie nowego segmentu – segmentu firm rodzinnych. Doceniamy biznesy rodzinne na naszym parkiecie, które odgrywają ważną rolę w polskiej gospodarce. Liczymy również, że większe zainteresowanie inwestorów przełoży się na jeszcze częstsze wykorzystywanie rynku publicznego w procesie sukcesji biznesów rodzinnych. Jest to wyzwanie nie tylko w Polsce, ale z całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Właśnie rynkowa wycena może zmniejszyć tarcia w rodzinie związane z sukcesją – mówi Marek Dietl, Prezes Zarządu GPW.
Średnia kapitalizacja spółki z segmentu wynosi 835 mln zł. Najliczniej reprezentowane branże to: nieruchomości, inwestycje oraz odzież i obuwie.
Lista spółek zaklasyfikowanych do nowego segmentu dostępna jest na stronie: https://www.gpw.pl/spolki-rodzinne. (PAP Biznes)
kuc/ ana/