TYLKO U NAS

Firmy muszą się obudzić: cyberataki nie poczekają

2025-10-21 09:40
publikacja
2025-10-21 09:40

Cyberbezpieczeństwo przestało być tematem dla działów IT — dziś to kwestia przetrwania biznesu. – Polska jest najbardziej atakowanym krajem w sieci. Średnio co 39 sekund dochodzi do próby włamania do różnych systemów z wrażliwymi informacjami – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska ds. rynku biznesowego.

Firmy muszą się obudzić: cyberataki nie poczekają
Firmy muszą się obudzić: cyberataki nie poczekają
/ Materiał partnera

Na EFNI temat odporności i bezpieczeństwa zdominował tegoroczne dyskusje. Generał Kukuła mówił o strategicznej odporności państwa, a biznes – o odporności cyfrowej. Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska ds. rynku biznesowego, podkreśliła, że w świecie coraz bardziej opartym na danych to właśnie cyberataki są dziś jednym z największych wyzwań dla firm.

– Skala zagrożeń rośnie dramatycznie. Ponad 70 proc. polskich firm doświadczyło wycieku danych w ostatnich latach, a wiele z nich dowiedziało się o tym dopiero po kilkunastu miesiącach – zaznaczyła.
Według Bożeny Leśniewskiej problemem nie jest tylko liczba ataków, ale też niska świadomość.

– Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza mniejszych firm, wciąż sądzi, że antywirus wystarczy. A tak nie jest. Cyberbezpieczeństwo wymaga dziś kompleksowego podejścia, wsparcia ekspertów i zaprojektowania rozwiązań odpowiednich dla charakteru danego biznesu, jego skali czy stopnia rozproszenia – mówi wiceprezeska Orange Polska.

Coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna traktować wydatki na cyberbezpieczeństwo jako inwestycję, nie koszt. Jak tłumaczy Bożena Leśniewska, świadomość często przychodzi dopiero po szkodzie, a największą motywacją bywa doświadczenie realnego ataku.

– To mit, że cyberbezpieczeństwo jest drogie. Koszt przestoju, utraty danych czy reputacji jest nieporównywalnie większy. W przyszłości firmy bez odpowiednich zabezpieczeń po prostu wypadną z rynku – dodaje.

Orange Polska rozwija ofertę dla biznesu w tym zakresie – od audytów bezpieczeństwa, przez usługi Security Operations Center, po rozwiązania chmurowe projektowane z myślą o ochronie danych. Firma prowadzi też Centrum Doświadczeń Cyberbezpieczeństwa – miejsce, w którym menedżerowie i zarządy mogą wziąć udział w symulacji prawdziwego cyberataku. – W trakcie półtoragodzinnej gry decydenci podejmują decyzje w czasie ataku ransomware. Często dopiero wtedy widzą, jak bardzo są nieprzygotowani i jak wiele mogą stracić – mówi Bożena Leśniewska.

Orange idzie krok dalej – przenosi edukację o cyberzagrożeniach także do świata wirtualnej rzeczywistości. Na bazie swojej platformy metaversalnej pokazuje, jak z pozornie niewinnego błędu pracownika może rozwinąć się pełnoskalowy atak, który paraliżuje całą firmę.

Firma od lat rozwija narzędzia ochronne we własnej sieci, m.in. system CyberTarcza, który w czasie rzeczywistym blokuje złośliwe strony i ruch sieciowy. W samym 2024 r. Orange zablokował dostęp do 305 tys. stron phishingowych i ochronił 5 mln użytkowników.

– Cyberbezpieczeństwo to nie modny trend, tylko fundament przyszłości biznesu. Firmy, które tego nie zrozumieją, obudzą się za późno – podsumowuje wiceprezeska Orange Polska.

Źródło:Materiał partnera
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Europejskie Forum Nowych Idei

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki