Pierwszego grudnia mija termin
złożenia oświadczeń FATCA. Obowiązek ten spoczywa na klientach banków, SKOK-ów,
towarzystw funduszy inwestycyjnych, domów maklerskich i zakładów ubezpieczeń.
Nie dotyczy jednak wszystkich osób. Wyjaśniamy, kto powinien dostarczyć odpowiedni dokument
i jakie są konsekwencje jego niedostarczenia.


FATCA (z ang. Foreign Account Tax Compliance Act) to amerykańska regulacja, na mocy której obywatele USA zostali zobligowani do zgłaszania informacji o swoich rachunkach prowadzonych przez instytucje finansowe poza granicami Stanów Zjednoczonych. Ma ona na celu ściganie podatników ukrywających swoje dochody przed fiskusem, czyli w praktyce służy do uszczelnienia systemu podatkowego. W październiku 2014 roku polski rząd podpisał umowę z rządem USA „w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA”. Na mocy tej umowy, instytucje finansowe działające w Polsce muszą zebrać od swoich klientów oświadczenie na temat tego, czy nie są oni przypadkiem obywatelami USA.
Kto musi złożyć oświadczenie FATCA
Obowiązek złożenia stosownego oświadczenia nie spoczywa jednak na wszystkich klientach. Dotyczy on osób dysponujących majątkiem przekraczającym 50 tys. USD. Klienci zostali przy tym podzieleni na trzy grupy.
ReklamaZobacz także
Osoby, które podpisały umowę z instytucją finansową:
-
do dnia 30 czerwca 2014 r. są weryfikowane na podstawie posiadanych już przez tę instytucję danych. Oznacza to, że nie muszą składać oświadczenia, chyba że dana instytucja poprosi o wypełnienie stosownego dokumentu. Może to nastąpić w przypadku osób, które dysponują aktywami powyżej 50 tys. USD.
-
od 1 lipca 2014 r. do 30 listopada 2015 r. i posiadają powyżej 50 tys. USD muszą złożyć oświadczenie FATCA. Klienci, którzy podpisywali umowę o konto i posiadają niższe aktywa nie muszą składać oświadczenia.
-
od 1 grudnia 2015 r. klienci podpisywali już oświadczenie FATCA w trakcie zawierania umowy o konto czy ubezpieczenie.
Przy czym należy zaznaczyć, że limit 50 tys. USD dotyczy łącznej sumy wszystkich aktywów klienta w danej instytucji finansowej. To pieniądze zgromadzone na rachunkach bieżących, depozytowych, maklerskich, kredytowych, powierniczych, rejestrach funduszy inwestycyjnych czy w tzw. produktach strukturyzowanych.
Natomiast jeśli bank jest jedynie dystrybutorem produktu, na przykład jednostek funduszu inwestycyjnego, oświadczenie powinna wymagać instytucja będąca faktycznym sprzedawcą produktu, czyli Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Natomiast w przypadku ubezpieczeń – dane towarzystwo. W praktyce obowiązek złożenia deklaracji dotyczy tutaj tylko umów ubezpieczenia na życie z UFK.
Jak złożyć oświadczenie FATCA
Klienci, którzy są zobligowani do złożenia oświadczenia mogą to zrobić na trzy sposoby:
-
wypełnić stosowny formularz w systemie bankowości internetowej (należy poszukać w menu opcji „Oświadczenie FATCA”),
-
złożyć oświadczenie w placówce swojego banku, domu maklerskiego czy u ubezpieczyciela,
-
wysłać dokument listem poleconym na adres instytucji finansowej, która zarządza ich pieniędzmi. Część podmiotów udostępnia odpowiednie druki na swoich stronach internetowych.
Bank ma obowiązek poinformowania klientów o konieczności złożenia oświadczenia FATCA.
Przykładowo Deutsche Bank informował klientów listownie, w komunikatach na stronie internetowej i w systemach transakcyjnych. – W przypadku klientów z okresu przejściowego, którzy muszą dostarczyć oświadczenie do 1 grudnia 2016 roku, również poprzez e-maile oraz bezpośredni kontakt ze strony naszych doradców i konsultantów Teleserwisu – wyjaśnia Katarzyna Wiszniewska z biura prasowego Deutsche Banku.
Komu bank zablokuje konto
Osobom, które powinny złożyć oświadczenie, a nie zrobią tego do 1 grudnia 2016 roku, bank ma obowiązek zablokować dostęp do rachunku. W trakcie nałożonej blokady bank nie będzie naliczał opłat, ale zrobi to w momencie odblokowania rachunku klientowi. Środki zostaną odblokowane dopiero na podstawie oświadczenia FATCA złożonego w oddziale banku, listownie lub wypełnionego poprzez system transakcyjny online.
FATCA a obowiązki dla klientów zakładów ubezpieczeń
Obowiązek złożenia deklaracji dotyczy w praktyce tylko umów ubezpieczenia na życie z UFK (zgodnie z Umową FATCA, obowiązki FATCA dotyczą jedynie pieniężnych umów ubezpieczenia oraz umów renty – umowy renty oferowane obecnie na polskich rynku nie spełniają definicji), o ile ich wartość przekracza 50 tys. USD na koniec roku lub innego okresu sprawozdawczego zawartych w okresie od 1.07.2014 r. do 1.12.2015 r. (wejście w życie ustawy FATCA).
Zakłady ubezpieczeń indywidualnie określają sposób informowania klientów o konieczności złożenia oświadczenia FATCA oraz o możliwości blokady rachunku.
Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń
Banki podkreślają, że oświadczenie musi być skutecznie dostarczone, a więc nie tylko dostarczone, ale i zweryfikowane pod kątem kompletności. – W praktyce oznacza to, że oświadczenie będzie weryfikowane przez jednostkę centralną i dopiero po takiej weryfikacji środki zostaną odblokowane w terminie nie późniejszym niż 3 dni robocze od dostarczenia oświadczenia – tłumaczy przedstawicielka Deutsche Banku.
W praktyce obowiązek złożenia oświadczenia FATCA dotyczy więc osób dysponujących dochodami przekraczającymi 50 tys. USD, czyli w przybliżeniu powyżej 200 tys. złotych. Przy czym klienci banków, SKOK-ów, TFI czy ubezpieczycieli, zakładający rachunki przed czerwcem 2014 r. nie muszą składać takiego oświadczenia, a osoby nawiązujące relacje po grudniu 2015 roku podpisały już oświadczenie w trakcie podpisywania umowy.



























































