REKLAMA

Dyskonty zyskują na wojnie cenowej. "Małe sklepy nie wytrzymają presji cenowej"

Jacek Misztal2024-06-25 12:04redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-06-25 12:04

Wojna cenowa pomiędzy największymi dyskontami w Polsce weszła w tym roku na inny poziom. Firmy wprost przekrzykują się w reklamach, że to ich sieć jest tańsza. Wojna cenowa negatywnie wpłynie na sytuację małych sklepów, które nie wytrzymają presji cenowej dużych podmiotów - piszą analitycy PKO BP.

Dyskonty zyskują na wojnie cenowej. "Małe sklepy nie wytrzymają presji cenowej"
Dyskonty zyskują na wojnie cenowej. "Małe sklepy nie wytrzymają presji cenowej"
fot. Rafal Milach / / Puls Biznesu

Czerwcowe badanie gospodarstw domowych pokazało stabilizację nastrojów oraz lekkie złagodzenie obaw przed inflacją. Patrząc na dane GUS-owskie w dłuższej perspektywie, można dojść do wniosku, że "powrót polskiego konsumenta" będzie raczej powolny. Więcej pisał o tym Krzysztof Kolany w tekście pt. "Polski konsument wydaje więcej, ale się nie cieszy".

Opublikowane w poniedziałek dane o sprzedaży detalicznej wskazują, że co prawda ta rośnie, "ale trudno mówić o tym, żeby polski konsument szastał pieniędzmi na lewo i prawo".

"W II kw. 24 nastroje konsumentów ze względu na obawy o wzrost bezrobocia przestały się poprawiać, co utrudnia mocniejszy wzrost popytu konsumpcyjnego. Gospodarstwa domowe dostrzegają spowolnienie na rynku pracy, stąd słabsza ocena ich przyszłej sytuacji dochodowej" - odnotowują analitycy PKO BP.

Dyskonty z coraz większym udziałem w rynku

Stosunkowo dobry I kwartał 2024 roku sprawił, że "przychody ogółem branży handlu detalicznego wzrosły o 5,9% r/r, powyżej wzrostu średnich cen towarów i usług konsumpcyjnych w tym okresie (2,8% r/r). Natomiast przychody rosły nieznacznie wolniej niż koszty w tym okresie (6% r/r), co pogorszyło rentowność placówek handlowych (spadek wyniku finansowego o 19,1% r/r; ROS=0,9% wobec 1,2% w 1q23, marża EBITA pozostała bez zmian na poziomie 3,7%)" - czytamy w raporcie PKO BP.

Kwartalnik Branżowy 2q24 (226). Analizy Sektorowe (PKO BP)

Od wielu lat w najtrudniejszym położeniu znajdują się małe sklepy, stopniowo wypychane z rynku przez większe podmioty. Problemy widać m.in. po znacznym wzroście zaległości płatniczych małych sklepów spożywczych, które zwięszyły się o 19% rdr.

"Udział dyskontów w rynku spożywczym przekroczy 40%, convenience 25%, a supermarketów 14%. W sytuacji nasilonej konkurencji utrzyma się rywalizacja cenowa między sklepami. Niższe ceny przyciągną klientów, jednak wiąże się to ze spadkiem marży. Wojna cenowa negatywnie wpłynie na sytuację małych sklepów, które nie wytrzymają presji cenowej dużych podmiotów" - oceniają analitycy PKO BP.

Źródło:
Jacek Misztal
Jacek Misztal
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom, absolwent ekonomii oraz przedsiębiorczości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Wśród zainteresowań można wymienić geopolitykę, rynki finansowe oraz kino. Telefon: 502 924 237

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (19)

dodaj komentarz
boguslaw27
O to w tym chodzi by wykończyć wszystkich sklepikarzy i piekarzy.
By kontrolować później całą populację głodem.
lebero654
Już tow. Lenin głosił, że handel i banki powinny być narodowe. W UE jest swobodny przepływ kapitału. No to mamy to co mamy, a Lidl otrzymał 900 mld Euro z Unii na rozszerzenie działalności. Jaki mały sklepik z nim wygra?
prs
Polskie firmy powinny zerwac wspolprace z obcymi marketami..

jjmm2u
Najlepszy prezent dla dyskontów to podwyższenie płacy minimalnej, małych sklepików nie stać na zatrudnienie pracownika bo ich zyski są za małe a właściciel nie może pracować cały czas, duże hipermarkety wymagają za dużej obsługi plus podatki, zostają średniego rozmiaru dyskonty z minimalną obstawą.
bha
Trzepią nie małą kasą od lat i dekad mają przy tym wypracowywania miliardowe na rynku Zyski także i z pracy ludzkiej więc stać ich!!! płacić ludziom o wiele wyższe stawki i pensje niż obecnie topowa rynkowa w ogromie już zawodów będąca minimalna lub w porywach niewiele większa.
bha
Cóż.. Szkoda tylko że tej wielkiej Niby cenowej wojny?jakoś dziwnie w rynkowym detalu zauważalnie dla zwykłych ludzi nie widać szczególnie na ich paragonach cenowych coraz bardziej % niestety dojnych, a i przy tym niestety coraz szybciej drążących raczej wiele, wiele mln już domowych portfeli debetów i kont!!!.Wojna cenowa ale chyba Zyski!.
a_niedomagalczyk
No sorki, ale jak ktoś myślał, że geszeft, w którym 1 pracownik obsługiwał 1/10 klientów tego, co osoba o podobnych kwalifikacjach w dyskoncie, zapewni mu dochód do końca życia, to się niestety sam prosił o rozczarowanie.
Za niedługo podobne wybudzenie czeka ynwestorów kurnikowych (często zresztą to te same osoby), którym wydaje
No sorki, ale jak ktoś myślał, że geszeft, w którym 1 pracownik obsługiwał 1/10 klientów tego, co osoba o podobnych kwalifikacjach w dyskoncie, zapewni mu dochód do końca życia, to się niestety sam prosił o rozczarowanie.
Za niedługo podobne wybudzenie czeka ynwestorów kurnikowych (często zresztą to te same osoby), którym wydaje się, że komorne z 2-ch kawalerek pozwoli im się wylegiwać pod palmami.
ironp
Żabka jest droga a wytrzymuje.
a_niedomagalczyk
Wskazówka: małpki i hot-dogi na zagrychę, czyli szybkie i treściwe śniadanie proletaryatu, jak i po zmianie - obiado-kolacja.
ironp odpowiada a_niedomagalczyk
To wskazówka dla prowadzących własne sklepy?

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki