REKLAMA
TYLKO U NAS

Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez KE

2024-01-19 15:12
publikacja
2024-01-19 15:12

Decyzja władz Sztokholmu o wprowadzeniu w centrum miasta strefy bez samochodów z silnikami na benzynę lub olej napędowy została wstrzymana przez Komisję Europejską. Powodem jest możliwość naruszenia prawa mieszkańców do swobodnego przemieszczania się.

Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez KE
Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez KE
fot. Boumen Japet / / Shutterstock

W Szwecji pierwsza w tym kraju tzw. strefa ekologiczna 3, dopuszczająca wjazd jedynie pojazdom elektrycznym oraz niskoemisyjnym na gaz, ma zacząć obowiązywać od 31 grudnia 2024 roku na obszarze ok. 180 tys. mkw. w ścisłym centrum Sztokholmu. W założeniu ograniczenie ma chronić zdrowie ludzi i środowisko, ale według krytyków - opozycji oraz lokalnych przedsiębiorców - wprowadzane jest za szybko, bez analizy skutków dla życia społecznego mieszkańców.

Władze Sztokholmu poinformowały w piątek o otrzymaniu od KE zastrzeżeń. Według członka zarządu miasta ds. transportu Larsa Stroemgrena (Partia Zielonych) decyzja oznacza, że UE chce przyjrzeć się sprawie. Unijni urzędnicy mają dokonać analizy w ciągu 3 miesięcy. "Uważamy, że ostatecznie nie będzie to miało wpływu na wprowadzenie przepisów w życie" - podkreślił Stroemgren.

Zieloni stoją na stanowisku, że po wejściu w życie nowych przepisów osoby nieposiadające samochodów elektrycznych wciąż będą mogły dostać się do ścisłego centrum komunikacją miejską, rowerem lub wynająć auto na prąd.

Jednocześnie Stroemgren w rozmowie z lokalnymi mediami zgodził się, że ewentualny sprzeciw KE może mieć wpływ na podobne uchwały innych miast. Strefę czystego powietrza chce wprowadzić Goeteborg.

W Sztokholmie Partia Zielonych w ubiegłym roku zamierzała objąć strefą ekologiczną 3 znajdujące się na wyspie Stare Miasto. Jednak po protestach branży turystycznej ostatecznie z tego zamiaru zrezygnowano, likwidując jedynie część miejsc parkingowych.

W Sztokholmie od 2007 roku istnieje system opłat za wjazd do centralnych dzielnic miasta. Został on wprowadzony w wyniku referendum. Fundusze z opłat są przeznaczane na rozwój infrastruktury transportu publicznego.

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP)

zys/ adj/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
reflektorpokojowy
Rządzą nami bandyci i schizofrenicy zarazem. A może by tak wprowadzić strefę bez polityków? Żyłoby się w niej jak w raju, byłoby czysto, bezpiecznie i bogato.
goscgumka
Auto zasilane gazem jest czyste. Niestety w polandi to nie przeszło. Jak miałby się czuć bogacz w swoim elektrycznym mercu na starówce wysiadając obok zaparkowanego i zasilanego gazem 30-letniego Lanosa?
sajetan
Wszystkie te "Strefy" SĄ DZIAŁANIEM PRAWA WSTECZ ! CZYLI BEZPRAWIEM ! To działania NARUSZAJĄCE PRAWO WŁASNOŚCI, PRAWO swobodnego przemieszczania się, PRAWA CZŁOWIEKA ! Kupując samochód, kupowałem go z wszelkimi certyfikatami i dopuszczeniami bezpieczeństwa jak i poświadczeniami spełnienia norm EKOLOGICZNYCH ! Miałem pełne Wszystkie te "Strefy" SĄ DZIAŁANIEM PRAWA WSTECZ ! CZYLI BEZPRAWIEM ! To działania NARUSZAJĄCE PRAWO WŁASNOŚCI, PRAWO swobodnego przemieszczania się, PRAWA CZŁOWIEKA ! Kupując samochód, kupowałem go z wszelkimi certyfikatami i dopuszczeniami bezpieczeństwa jak i poświadczeniami spełnienia norm EKOLOGICZNYCH ! Miałem pełne prawo korzystać z WSZYSTKICH dróg publicznych ! NIKT przy kupnie w żaden sposób nie ograniczał tego prawa czasowo, ani nie informował o możliwym ograniczeniu moich PRAW w przyszłości !
Co będzie następne ? Rodząc się miałem prawo do życia, ale może za jakiś czas TO TAKŻE MI ODBIERZECIE w ten sam sposób ! Wszak jestem emitentem CO2, metanu i innych zanieczyszczeń ! CO ? Marzy się wam przymusowa EUTANAZJA starszych roczników ?

Powiązane: Strefa Czystego Transportu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki