Niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler poinformował w środę, że planuje wybudowanie w Polsce fabryki silników. Ma ona powstać w Jaworze, na zachód od Wrocławia. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na rok 2019.


Realizacja tych planów zależy jednak - jak zaznaczył Daimler - od "warunków ramowych", m.in. od subwencji, na które liczy koncern.
W nowej fabryce mają być produkowane czterocylindrowe silniki benzynowe i dieslowskie. Na pierwszym etapie przewidziano inwestycje w wysokości 500 milionów euro. Agencja dpa odnotowuje, że rzecznik Daimlera nie potrafił jeszcze powiedzieć, ile miejsc pracy zapewni fabryka w Jaworze.
Morawiecki: Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę
„Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Jesteśmy otwarci na międzynarodowe inwestycje i będziemy konsekwentnie realizować nasz plan zrównoważonego rozwoju w taki sposób, aby być krajem atrakcyjnym dla kolejnych inwestycji. Mercedes-Benz chce produkować w Jaworze nowoczesne silniki wysokoprężne i benzynowe. Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla następnych projektów wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna. Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 roku” - powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister gospodarki RP.
Budowa fabryki w Polsce to kolejny krok w ramach naszej strategii
„Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszego zespołu zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększymy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej” - powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw.
Przeczytaj także
W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.
W 2015 r. wybudowaniem fabryki na terenie DSAG-S3 Jawor zainteresowana była indyjska grupa TATA produkująca brytyjskie marki samochodów Jaguar i Land Rover. Polska przegrała rywalizację o inwestycję wartą około miliarda funtów ze Słowacją. Ówczesny wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówił wtedy, że oczekiwania inwestora dotyczące pomocy publicznej dla tej inwestycji były zbyt wygórowane.


O planach inwestycji Mercedesa w Europie informował "Puls Biznesu" na początku marca.
— Do końca roku chcemy podjąć decyzję — powiedział na targach w Genewie Markus Schäfer, członek kadry kierowniczej w spółce Mercedes-Benz Cars i dyrektor produkcji w Mercedesie. Nowa fabryka ma być elastyczna, a stopień automatyzacji — niewielki. To np., czy samochody będą miały napęd na tylne czy przednie koła, będzie zależało od popytu. Jedni eksperci uważają, że oznacza to duże zatrudnienie, drudzy natomiast sądzą, że elastyczność w fabrykach samochodów wiąże się z ideą Przemysłu 4.0 i produkcją krótkich serii.
Wypadki, które nie są wypadkami. Jak polują na nas drogowi oszuści?

Przebieg z pozoru typowego wypadku samochodowego nie musi być tak oczywisty, na jaki wygląda. Oszuści wyspecjalizowali się w szukaniu okazji do spowodowania stłuczki. Cel - wyłudzenie jak najwyższego odszkodowania z OC upolowanego „sprawcy” wypadku. Czy przed takimi sytuacjami można się uchronić?
W minionych latach często mówiono, że nowa fabryka Daimlera może powstać w Rosji. Schaefer zapowiadał też budowę fabryki silników w Chinach. (PAP)
az/ ap/ abr/