Dom Maklerski XTB spodziewa się, że utrzyma w 2023 roku tempo pozyskiwania średnio co najmniej 40 tys. nowych klientów kwartalnie - poinformował w czwartek prezes Omar Arnaout. Spółka podtrzymuje politykę dywidendową i zakłada, że koszty działalności operacyjnej w całym 2022 roku mogą być o 50-55 proc. wyższe rdr.


Celem zarządu XTB w 2022 roku jest pozyskiwanie średnio co najmniej 40 tys. nowych klientów kwartalnie. Prezes, pytany czy jest szansa na utrzymanie tego celu również w 2023 roku, odpowiedział: "Zdecydowanie tak".
"Nie wyobrażam sobie, żeby liczba rachunków spadła. Pozyskujemy klientów w trzech segmentach - są to: waluty i surowce, kryptowaluty, a także akcje i ETF. Biorąc pod uwagę, że zarówno akcje globalne, jak i kryptowaluty praktycznie przez cały rok notują spadki, to my w tym roku - upraszczając - pozyskujemy klientów tylko w jednym segmencie. Gdy te dwa pozostałe segmenty zaczną notować wzrosty i sytuacja na tych rynkach zrobi się ciekawsza, to nie widzę żadnej przeszkody, żebyśmy osiągali jeszcze lepsze wyniki" - powiedział podczas konferencji prezes XTB Omar Arnaout.
Przeczytaj także
"Jestem przekonany, że w tym roku mielibyśmy dużo lepsze wyniki pod względem liczby rachunków, jeżeli byśmy notowali wzrosty takie jak rok temu - na giełdach światowych, a przede wszystkim na kryptowalutach" - dodał.
W I kwartale grupa pozyskała 55,3 tys. nowych klientów, w II kwartale blisko 45,7 tys. nowych klientów, a w III kwartale prawie 44,8 tys. nowych klientów. W pierwszych 25 dniach października 2022 r. liczba nowych klientów wyniosła 14,1 tys.
Liczba aktywnych klientów w III kwartale wyniosła 151,7 tys. wobec 110,9 tys. rok wcześniej, co oznacza wzrost o 36,8 proc. rdr.
Dom Maklerski XTB opublikował w środę wstępne dane finansowe. Spółka szacuje, że zanotowała w trzecim kwartale 2022 roku 236,2 mln zł zysku netto i 258,7 mln zł zysku operacyjnego. Wyniki są odpowiednio o 23 proc. i 24 proc. wyższe od konsensusu PAP Biznes.
Łącznie po trzech kwartałach 2022 roku zysk netto XTB wynosi 715,8 mln zł i jest to ponad 4-krotnie więcej niż w takim samym okresie poprzedniego roku (169,3 mln).
Skonsolidowane przychody wyniosły w III kwartale 391,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było 200 mln zł. Analitycy spodziewali się przychodów w wysokości 337,8 mln zł.
Spółka podała, że - podobnie jak w poprzednich kwartałach - czynnikami wpływającymi na poziom wyników były utrzymująca się wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych oraz systematycznie powiększana baza klientów.
Koszty działalności operacyjnej XTB ukształtowały się w III kwartale na poziomie 132,5 mln zł wobec 84,8 mln zł przed rokiem. Jak podano, najistotniejszymi pozycjami w tym okresie były koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych oraz koszty marketingowe.
"Patrząc na cały rok 2022 roku zakładamy, że koszty działalności operacyjnej mogą być o ok. 50-55 proc. wyższe od tych, jakie odnotowaliśmy w 2021 roku" - powiedział podczas konferencji Paweł Szejko, członek zarządu do spraw finansowych XTB.
Zarząd podtrzymał także politykę dywidendową, która zakłada rekomendowanie wypłaty dywidendy na poziomie 50-100 proc. jednostkowego zysku netto.
"KNF jeszcze nie opublikował najnowszych wytycznych dla domów maklerskich na 2022 rok, natomiast bazując na tych ubiegłorocznych, to na ten moment hipotetycznie możliwe jest wypłacenie do 75 proc. zysku w formie dywidendy" - powiedział Szejko.
W kwietniu tego roku walne zgromadzenie spółki uchwaliło wypłatę 176,1 mln zł dywidendy z zysku za 2021 rok, czyli 1,5 zł na akcję. Jednostkowy zysk netto spółki w ubiegłym roku wyniósł 234,8 mln zł. (PAP Biznes)
sar/ asa/