Dom Maklerski XTB wstępnie szacuje, że zanotował w trzecim kwartale 2022 roku 236,2 mln zł zysku netto i 258,7 mln zł zysku operacyjnego - poinformowała spółka w komunikacie. Wyniki są odpowiednio o 23 proc. i 24 proc. wyższe od konsensusu PAP Biznes. Na otwarciu czwartkowych notowań walory spółki zyskiwały przeszło 3 proc.


Łącznie po trzech kwartałach 2022 roku zysk netto XTB wynosi 715,8 mln zł i jest to ponad 4-krotnie więcej niż w takim samym okresie poprzedniego roku (169,3 mln).
Skonsolidowane przychody osiągnęły wartość 391,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było 200 mln zł. Analitycy spodziewali się przychodów w wysokości 337,8 mln zł.
"Istotnymi czynnikami determinującymi ich poziom były wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych oraz stale rosnąca liczba aktywnych klientów (wzrost o 36,8 proc. rdr), połączona z ich dużą aktywnością transakcyjną wyrażoną m.in. w liczbie zawartych kontraktów w lotach" - napisano w komunikacie XTB.
Przeczytaj także
W konsekwencji obrót instrumentami pochodnymi CFD wyniósł 1595 tys. lotów (III kwartał 2021: 1044 tys. lotów), a rentowność na lota osiągnęła wartość 245 zł (III kwartał 2021: 192 zł).
Koszty działalności operacyjnej XTB ukształtowały się na poziomie 132,5 mln zł (w III kw. 2021 r.: 84,8 mln zł).
Najistotniejszymi pozycjami były koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, będące efektem ciągłego rozwoju firmy, a co za tym idzie wzrostu zatrudnienia, oraz koszty marketingowe wynikające z działań promocyjnych.
Ambicją zarządu w 2022 r. jest pozyskiwanie średnio co najmniej 40 tys. nowych klientów kwartalnie. Grupa pozyskała w I kwartale 55,3 tys. nowych klientów, w II kwartale blisko 45,7 tys. nowych klientów, natomiast w III kwartale prawie 44,8 tys. nowych klientów.
Z kolei w pierwszych 25 dniach października 2022 r. XTB pozyskała 14,1 tys. nowych klientów.
"Dane dotyczące akwizycji pokazują, że liczba naszych klientów systematycznie rośnie, co było jednym z naszych głównych celów na ten rok. Rozwój technologii sprawia, że inwestowanie staje się coraz bardziej dostępne i powszechne. Dlatego stale modyfikujemy naszą ofertę i wprowadzamy do niej zmiany, które mają zwiększyć zainteresowanie naszymi usługami zarówno nowych, jak i obecnych klientów. Dodatkowo, zintensyfikowaliśmy nasze kampanie reklamowe z wykorzystaniem ambasadorów marki" - powiedział prezes XTB Omar Arnaout, cytowany w komunikacie.
Liczba aktywnych klientów wyniosła 151,7 tys. wobec 110,9 tys. rok wcześniej, co oznacza wzrost o 36,8 proc. rdr.
Przeczytaj także
"Sytuacja na rynku energii rzutująca na ceny surowców energetycznych, wysoka inflacja oraz zmienność na rynku walut to tylko niektóre z czynników, które zachęcały klientów do aktywnego poszukiwania okazji inwestycyjnych na rynkach finansowych. Ma to potwierdzenie w przychodach z poszczególnych rodzajów aktywów. W takich okolicznościach widać efekty systematycznego budowania przez nas bazy klientów, którzy w okresie wyższej zmienności zawierają więcej transakcji. Efektem tego, podobnie jak w poprzednich kwartałach, jest również wyższa rentowność" - powiedział Omar Arnaout.
Jeśli chodzi o przychody XTB pod kątem klas instrumentów odpowiedzialnych za ich powstanie, to w III kwartale 2022 r. najbardziej zyskowne były CFD oparte na indeksach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 37,6 proc. To konsekwencja dużej dochodowości na kontraktach opartych o indeksy US 100, WIG20, DAX (DE30) oraz US 500.
Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte o waluty, z udziałem w strukturze przychodów w III kwartale 2022 r. wynoszącym 31,0 proc.
Przychody na instrumentach CFD opartych na towarach stanowiły 27,7 proc. wszystkich przychodów, a wiodącymi instrumentami w tej klasie były kontrakty oparte na notowaniach złota, ceny ropy naftowej oraz gazu ziemnego.
Poniżej przedstawiono wstępne wyniki XTB w trzecim kwartale 2022 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz poprzednich wyników. Dane w mln zł.
3Q2022 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2022 | rdr |
Przychody | 391,3 | 337,8 | 15,8% | 95,7% | -1,3% | 1227,5 | 76,7% |
EBITDA | 261,7 | 217,5 | 20,3% | 122,6% | -0,3% | 835,8 | 103,6% |
EBIT | 258,7 | 208,8 | 23,9% | 124,4% | -0,4% | 827,1 | 105,3% |
zysk netto j.d. | 236,2 | 191,6 | 23,3% | 126,4% | 4,1% | 715,8 | 115,0% |
marża EBITDA | 66,9% | 63,2% | 3,72 | 8,11 | 0,67 | 68,09% | 9,01 |
marża EBIT | 66,1% | 61,6% | 4,49 | 8,48 | 0,61 | 67,38% | 9,39 |
marża netto | 60,4% | 56,7% | 3,68 | 8,21 | 3,12 | 58,31% | 10,40 |
(PAP Biznes)
pr/ asa/