14 gmin z Pomorza czasowo bez rowerów miejskich

Operator systemu roweru miejskiego dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot m.in. spóźniał się z dostawą rowerów. Dlatego OMGGS częściowo odstąpił od umowy z firmą - poinformował we wtorek rzecznik prasowy prezydent Gdańska.

(YAY Foto)

Rzecznik prasowy prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz Daniel Stenzel poinformował, że "by uratować ideę roweru metropolitalnego dla mieszkańców" jedynym wyjściem było zawieszenie działania System Roweru Metropolitalnego MEVO. Wyjaśnił, że rowery zostaną zabezpieczone i czasowo nie będzie można z nich korzystać, a projekt zostaje zawieszony do czasu uporządkowania jego sytuacji prawnej.

W poniedziałek prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezes stowarzyszenia OMGGS, poinformowała, że NB Tricity spółka zarządzająca systemem roweru miejskiego OMGGS "od dłuższego czasu spóźnia się ze swoimi zobowiązaniami". Dodała, że zarząd OMGGS postanowił "o częściowym odstąpieniu od umowy ze spółką NB Tricity", co ma na celu z jednej strony uratowanie majątku, który już został przejęty przez stowarzyszenie, a z drugiej strony stwarza możliwość zastanowienia się "nad nowym projektem roweru metropolitalnego".

Podkreśliła, że w poniedziałek w sposób skuteczny została doręczona decyzja o częściowym odstąpieniu od umowy z NB Tricity. Oznacza to, że od poniedziałku będzie prawdopodobna przerwa w funkcjonowaniu systemu, która może potrwać do czasu opracowania nowego projektu.

Prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezes OMGGS, mówił, że OMGGS do tej pory zapłacił spółce NB Tricity 9,766 mln zł, w tym za stacje 3,9 mln zł, 3,6 mln zł za rowery i system IT 650 tys. zł. Dodał, że OMGGS wystąpił do banku o zwrot gwarancji finansowej w wysokości 4 mln zł. Podkreślił, że własnością obszaru metropolitalnego są 1224 rowery, 660 stacji, system IT oraz całe oprogramowanie internetowe. ”Zgodnie z umową spółka powinna udostępnić cały ten majątek, jak i dostęp do aplikacji naszemu zarządowi obszaru metropolitalnego. Oczekujemy, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli nasi mieszkańcy oraz ureguluje sprawy związane z podwykonawcami” - zaznaczył. Poinformował, że od kilku miesięcy stowarzyszenie proponowało firmie różne rozwiązania, by poprawić funkcjonowanie systemu trójmiejskiego roweru. "Niestety, w zamian za to dostaliśmy układ restrukturyzacyjny, który był dla nas nie do zaakceptowania" – mówił Karnowski.

Adwokat reprezentujący stowarzyszenie Marcin Kieszkowski poinformował, że z tytułu poniedziałkowej decyzji NB Tricity powinno zapłacić obszarowi metropolitarnemu karę umowną w wysokości 8 mln zł. Dodał, że ponad 4 mln zł z tego jest zabezpieczone gwarancją bankową. Powiedział, że zgłoszony przez NB Tricity do OMGGS plan restrukturyzacyjny, miał polegać na redukcji do 10 proc. wszelkich zadłużeń wobec stowarzyszenia. Zadłużenie powstało z powodu kar umownych z tytułu nienależytego funkcjonowania systemu.

We wtorek w Katowicach prezydent Dulkiewicz powiedziała dziennikarzom, że odstąpienie od części umowy przez OMGGS było świadomym działaniem, ponieważ istniała obawa, że "jeśli spółka ogłosi upadłość, to zostalibyśmy z niczym". Podkreśliła, że teraz jest przynajmniej szansa na wypłatę gwarancji bankowej, która zabezpiecza ten kontrakt. "To, co będziemy starali się teraz zrobić, to zabezpieczyć tę infrastrukturę i szukać nowego operatora"- dodała.

We wtorek do zakończenia współpracy z OMGSS odniosła się także spółka Nextbike Polska, której spółką zależną jest NB Tricity. Poinformowała, że odstąpienie przez OMGGS od umowy dotyczącej projektu Mevo zawartej z NB Tricity nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska. Cytowany w komunikacie prezes Nextbike Polska Paweł Orłowski powiedział, że zakończenie współpracy z OMGGS było jednym z branych pod uwagę scenariuszy. "Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Kontynuujemy obsługę pozostałych klientów" – dodał.

NB Tricity jest spółką celową w 100 proc. zależną od Nextbike Polska i realizowała tylko projekt roweru metropolitalnego Mevo. Dodano, że zgodnie z umową z OMGGS, tytułem należytego wykonania tej umowy, "NB Tricity zabezpieczyła Stowarzyszenie w postaci bezwarunkowej i nieodwołalnej gwarancji bankowej, udzielonej przez Alior Bank do maksymalnej wysokości 4 027 290 zł". Ta gwarancja bankowa została wystawiona przez bank w ramach zawartej z Nextbike Polska umowy o limit na gwarancję. "Jest to obecnie jedyne obciążenie Nextbike z tytułu realizacji przez NB Tricity umowy z OMGGS – poinformował Orłowski.

Spółka NB Tricity w maju 2018 r. wygrała przetarg na operatora Systemem Roweru Metropolitalnego. Spółka miała dostarczyć 4080 rowerów. Rower Metropolitalny funkcjonował w 14 pomorskich gminach. 1,2 tys. rowerów zostało udostępnionych w marcu br. - później niż zakładano, a dostawa drugiej partii też jest opóźniona. (PAP)

Autorzy: Marcin Szywała, Anna Gumułka

mss/ lun/ robs/

Źródło: PAP
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
NEXTBIKE -11,39% 14,00
2019-12-16 11:29:59
WIG 0,34% 56 922,73
2019-12-16 14:36:00
WIG20 0,53% 2 117,61
2019-12-16 14:51:45
WIG30 0,43% 2 425,45
2019-12-16 14:51:00
MWIG40 -0,11% 3 833,28
2019-12-16 14:36:45
DAX 0,75% 13 382,74
2019-12-16 14:46:00
NASDAQ 0,20% 8 734,88
2019-12-13 22:03:00
SP500 0,01% 3 168,80
2019-12-13 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.