Ostatnio Eurostat podał, że stopa bezrobocia w Polsce spadła w sierpniu do 3,4 proc. To są szacunki oparte na połączeniu wyników z badań ankietowych oraz danych z urzędów pracy. Tym samym stopa bezrobocia w Polsce zrównała się ze stopą bezrobocia w Niemczech. Ponieważ Niemcy są dziś synonimem sukcesu gospodarczego, możemy uznać, że osiągnęliśmy w Polsce duży sukces. Dla każdego, kto pamięta erę 20-procentowego bezrobocia, jest to autentyczna rewolucja. O jej skutkach będę jeszcze pisał w nadchodzących dniach.
Ale niestety jeszcze wiele brakuje, byśmy mogli stwierdzić, że rynek pracy w Polsce działa tak dobrze jak za naszą zachodnią granicą. Wprawdzie bezrobocie mamy równie niskie, ale odsetek osób aktywnych zawodowo jest dużo niższy niż tam. W Polsce pracuje lub szuka pracy 75 proc. osób w wieku między 20. a 64. rokiem życia. To jest znacznie mniej niż średnia dla Unii Europejskiej (78 proc.) czy Niemiec (83 proc.). Jedna czwarta osób w wieku produkcyjnym w Polsce nie pracuje ani nie szuka pracy. To najczęściej wynika z faktu, że osoby te z różnych powodów nie chcą pracować, ale są wśród nich też osoby, które nie wierzą w możliwość znalezienia pracy. Dzieje się tak przy doskonałej koniunkturze i wysokim popycie na pracę.
Co z tego wynika? Niska aktywność zawodowa obniża potencjał gospodarki i przekłada się na niższy wskaźnik PKB per capita. Moglibyśmy zaakceptować ten fakt, gdybyśmy założyli, że z różnych względów kulturowych ludzie mogą rezygnować z pracy i akceptować niższy standard życia dla zyskania większej ilości czasu wolnego. Ale niewiele wskazuje, że o to tutaj chodzi (bo np. odsetek pracujących kobiet jest wyższy w regionach tradycyjnie konserwatywnych). Raczej mamy problem z dopasowaniem popytu na pracę i podaży pracy, wynikający m.in. z wciąż dużego odsetka ludności mieszkającej na terenach wiejskich. Nie ma łatwych recept na problem niskiej aktywności zawodowej. Ale powinien być to problem wpisany do strategii polityki gospodarczej jako jeden z głównych punktów do rozwiązania.


Chcesz codziennie takie informacje na swoją skrzynkę? Zapisz się na newsletter SpotData.