Władze Chin przyjęły wart 247 mld juanów (36 mld USD) plan rozbudowy połączeń transportowych, w tym kolejowych, pomiędzy stołecznym Pekinem, portem Tiencin i sąsiednią prowincją Hopej. Jest to część planu zintegrowania tych trzech obszarów w megacity Jing-Jin-Ji.


Krajowa Komisja ds. Rozwoju i Reform poinformowała w poniedziałek, że plan obejmie dziewięć projektów na łącznej długości 1100 km. Projekty te będą realizowane do 2020 roku. Są one częścią jeszcze większego planu rozbudowy i modernizacji tych terenów, który ma zostać zakończony do roku 2030 - informuje agencja Reutera.
Obecnie na terenie tych trzech obszarów mieszka około 110 milionów ludzi. Kiedy wielki projekt budowy megacity zostanie ukończony, będzie obejmował powierzchnię 212 tysięcy km kwadratowych, czyli ponad dwa razy tyle, ile wynosi powierzchnia Korei Południowej - zwraca uwagę agencja Reutera.
W kwietniu ub.r. w Tiencin (Tianjin) utworzono eksperymentalną strefę wolnego handlu w celu zintegrowania tego portowego miasta z pobliskim Pekinem i zagłębiem przemysłowym w prowincji Hopej (Hebei) we wschodnich Chinach.
Po raz pierwszy chińskie inwestycje w USA wyższe niż USA w Chinach
Po raz pierwszy w historii w 2015 r. chińskie inwestycje w USA przekroczyły 15 mld dolarów i były większe niż amerykańskie w Chinach - poinformowała firma analityczna Rhodium Group w dokumencie podsumowującym 25 lat relacji handlowych między tymi państwami.
Z wyliczeń Rhodium Group wynika, że w latach 1990-2015 Amerykanie dokonali w Chinach ponad 6,6 tys. inwestycji na kwotę 228 mld dolarów. W tym samym czasie Chińczycy przekazali 64 mld w 1,2 tys. inwestycji w Stanach Zjednoczonych.
Jak podkreśla dziennik "Wall Street Journal", dane te są znacznie wyższe od tych publikowanych wcześniej przez władze w Waszyngtonie i Pekinie. Twórcy raportu wyrażają nadzieję, że ich dane zachęcą polityków do pogłębienia wzajemnych stosunków.
Czytaj więcej: "Po raz pierwszy chińskie inwestycje w USA wyższe niż USA w Chinach".
(PAP)cyk/lm/ mal/