Padają kolejne rekordy cen kakao. Na nowojorskim rynku osiągnęły poziom nienotowany jeszcze w historii - 5874 dolary za tonę. Koszt produkcji tego kluczowego składnika czekolady przez rok wzrósł niemal dwukrotnie.


Rosnące ceny kakao sprawiają, że producenci czekolady nie mają wyboru - muszą podnieść cenę słodyczy. Hershey, który zalicza się do czołówki "słodkich firm", ostrzegł: "oczekuje sie, że historyczne ceny kakao ograniczą wzrost zysków w tym roku". Dyrektor naczelny Michele Buck nie wykluczył przerzucenia części rosnących kosztów na klientów, co w praktyce oznacza podwyżki.
- Biorąc pod uwagę obecne ceny kakao będziemy używać wszystkich dostępnych nam narzędzi, w tym cen produktów końcowych, jako sposoby zarządzania firmą - zgodnie z doniesieniami BBC News miał o tym zapewnić inwestorów. Nic dziwnego - wyniki Hershey za IV kwartał 2023 roku pokazały, że sprzedaż spadła o ponad 6 proc. Konsumenci dotknięci inflacją ścięli swoje wydatki na słodycze.
Z podobnymi wyzwaniami zmaga się firma Mondelez stojąca za marką Cadbury. Uznała ona rosnące koszty za jedno z największych wyzwań w nadchodzącym roku. - Odnotowaliśmy znaczny wzrost zarówno cen kakao, jak i cukru - zaznaczyła dyrektor finansowa Luca Zaramella.
Jak wynika z badań, średnio ceny bożonarodzeniowych wyborów czekoladowych wzrosły od 2022 do 2023 roku o co najmniej 50 proc.
Na ceny kakao wpłynęły słabe zbiory w Afryce Zachodniej. Zjawisko pogodowe El Nino, oznaczające w wyższe temperatury przy zmianie rozkładu opadów, sprowadziło suszę do Ghany i Wybrzeża Kości Słoniowej, które są dwoma największymi producentami ziaren kakaowych na świecie.
As #cocoa's parabolic rise continues, consumers may worry about the cost of their chocolate Valentines heart or Easter bunny. However, given the time it takes for price rises to filter through, the impact should not be felt just yet, but higher prices and shrinkflation will be… pic.twitter.com/8rX5GkOMxc
— Ole S Hansen (@Ole_S_Hansen) February 8, 2024