REKLAMA

Ceny aut (wreszcie) się ustabilizowały. Tyle kosztują najpopularniejsze modele w komisach

Marcin Kaźmierczak2024-10-10 07:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-10-10 07:00

Mediana cen aut używanych ustabilizowała się i w ostatnich miesiącach kręci się wokół 30 tys. zł. To efekt rosnącej do nienotowanych wcześniej rozmiarów oferty w komisach samochodowych. Nie zapominajmy jednak, że stawki są obecnie o ponad 40 proc. wyższe niż przed trzema laty.

Ceny aut (wreszcie) się ustabilizowały. Tyle kosztują najpopularniejsze modele w komisach
Ceny aut (wreszcie) się ustabilizowały. Tyle kosztują najpopularniejsze modele w komisach
fot. Marek Wiśniewski / / FORUM/ Puls Biznesu

We wrześniu do polski sprowadzono 74 073 używane samochody osobowe z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To o 2,7 proc. więcej niż w sierpniu oraz o 15,2 proc. więcej niż we wrześniu 2023 r.

Cały III kw. 2024 r. przyniósł ponad 225 tys. używanych aut, które sprowadzono do Polski. Tak wysoki wynik sprawił, że był to najlepszy kwartał od czterech lat.

Golf nadal na czele

Podobnie jak w sierpniu, najczęściej sprowadzanym do Polski używanych autem osobowym był volkswagen golf (2091 szt.), obok którego na podium znalazły się tradycyjnie: opel astra (2084 szt.) i audi a4 (1948 szt.). Próg 1 tys. sprowadzonych egzemplarzy przekroczony został jeszcze w przypadku bmw serii 3, audi a3, forda focusa, forda fiesty, nissana qashqaia, volkswagena passata i opla corsy.

Jeśli weźmiemy pod uwagę ofertę polskich komisów, a więc także samochody już wcześniej zarejestrowane nad Wisłą, golf znalazł się poza podium. Tak przynajmniej wynika z danych AAA Auto. Zgodnie z nimi, najłatwiej w komisach było o ople astry. Te dwa modele były zresztą tymi, w przypadku których mediana ceny ofertowej była najniższa i wyniosła odpowiednio 21 tys. zł i 18,9 tys. zł.

Mediana ceny używanych aut we wrześniu 2024 r.

– najpopularniejsze modele

Model

Mediana ceny [w zł]

opel astra

18 900

bmw serii 3

25 900

audi a4

24 900

volkswagen golf

21 000

bmw serii 5

40 900

volkswagen passat

22 000

ford focus

21 000

audi a6

36 900

skoda octavia

31 900

opel insignia

28 900

Źródło: AAA Auto

Wśród modeli najczęściej oferowanych w komisach można było znaleźć również takie, które obecnie święcą triumfy w salonach samochodowych. Jednym z nich była skoda octavia. W jej przypadku mediana ceny była jednak znacznie wyższa i we wrześniu wyniosła 31,9 tys. zł. Wszystko przez relatywnie niski wiek oferowanych aut. Mediana wieku wyniosła bowiem 10 lat. W przypadku pozostałych z grona najpopularniejszych dziesięciu modeli była ona od dwóch do sześciu lat wyższa.

Ceny nie rosną, ale są na szczycie

Pozostając przy medianie ceny, od kilkunastu miesięcy mamy do czynienia ze stabilizacją. We wrześniu, w skali całego kraju, wyniosła ona bowiem niespełna 31 tys. zł. Było to o 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 4,4 proc. więcej niż we wrześniu 2022 r.

Obniżkę w ujęciu rocznym zanotowano przede wszystkim w najdroższych województwach: mazowieckim (38,2 tys. zł i -4,5 proc. r/r), wielkopolskim (33,8 tys. zł i -0,3 proc. r/r), śląskim (32,5 tys. zł i -6,9 proc. r/r) oraz pomorskim (32 tys. zł i -1,5 proc. r/r).

Mediana ceny używanych aut we wrześniu 2024 r. w poszczególnych województwach

Województwo

Mediana ceny [w zł]

Zmiana r/r [w proc.]

mazowieckie

38 200

-4,5

wielkopolskie

33 800

-0,3

śląskie

32 500

-6,9

małopolskie

34 900

+0,2

dolnośląskie

27 999

+0,4

łódzkie

30 000

+1,4

pomorskie

32 000

-1,5

kujawsko-pomorskie

27 500

+6,2

lubelskie

28 900

+11,2

podkarpackie

32 500

+8,3

zachodniopomorskie

27 900

+5,3

świętokrzyskie

29 800

+3,1

lubuskim

27 900

-6,7

warmińsko-Mazurskie

25 900

-4,1

podlaskie

34 900

+7,4

opolskie

30 999

-5,8

Źródło: AAA Auto

Jedynie na wschodzie Polski, w woj. podlaskim, podkarpackim i lubelskim wzrost mediany w relacji rocznej wyróżniał się i wahał się od 7 do 11 proc. r/r.

Stabilizacja stawek a nawet ich obniżka obserwowana w ostatnich miesiącach to przede wszystkim efekt rosnącej oferty w polskich komisach. We wrześniu zanotowano w nich bowiem 326 091 ofert sprzedaży używanych aut – o 64 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2023 r. Zarówno we wrześniu 2023, 2022 jak i 2021 r., w komisach można było znaleźć ok. 200 tys. aut.

Nie zapominajmy jednak, że problemy z dostępnością nowych samochodów w 2022 r. wystrzeliły stawki obserwowane w komisach. Za sprawą błyskawicznie wówczas rosnących cen, obecne stawki są średnio o ponad 40 proc. wyższe niż trzy lata temu. Wówczas mediana ceny używanych aut oferowanych w polskich komisach wahała się od 20 tys. do 24 tys. zł.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
roza_von_tusk
Ostatnia szansa kupna zamykanych fabryk niemieckiego psującego się złomu jak BMW czy Audi . Za parę lat do kupienia będą pachnące, szybkie, nowoczesne, niezawodne światowe marki jak BYD, Geely, SAIC czy NIO
kaszankanamaxa
Ponad 20-letnie samochody w niezłym - nie powiem - stanie, które 10 lat temu kupowało się za 5-10 tysi, i które po 5-6 latach trzeba było złomować za 4 stówy z pocałowaniem ręki szefa szrotu, dziś w komisach kosztują po 15-20 tysięcy i więcej. Skąd oni te ceny biorą? Marża 10k od sztuki im się marzy? No ale jak po nową dacię z salonu Ponad 20-letnie samochody w niezłym - nie powiem - stanie, które 10 lat temu kupowało się za 5-10 tysi, i które po 5-6 latach trzeba było złomować za 4 stówy z pocałowaniem ręki szefa szrotu, dziś w komisach kosztują po 15-20 tysięcy i więcej. Skąd oni te ceny biorą? Marża 10k od sztuki im się marzy? No ale jak po nową dacię z salonu bez stu tysięcy nie podchodź, to o czym rozmowa :) Przez ostatnią dekadę producenci powkładali do starych bud ledy zamiast żarówek, tablety zamiast nawiewów i przycisków, trzycylindrowe silniki od kosiarek i żądają za to samo dwukrotnie wyższych kwot z kosmosu.
jaromir99
Za kilka tygodni u dealerów ruszą wyprzedaże rocznikowe, poraz pierwszy od kilku lat mają pełne składy, bez wymówek o łańcuchach dostaw, covidzie, kursie euro, putinie czy mikroprocesorach. Przy takim rynku salonowym, używki mogą tylko polecieć w głębiny
trolley
czyli jak Kaziu pisze o stabilizacji to znaczy że spadają :)

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki