Mediana cen aut używanych ustabilizowała się i w ostatnich miesiącach kręci się wokół 30 tys. zł. To efekt rosnącej do nienotowanych wcześniej rozmiarów oferty w komisach samochodowych. Nie zapominajmy jednak, że stawki są obecnie o ponad 40 proc. wyższe niż przed trzema laty.


We wrześniu do polski sprowadzono 74 073 używane samochody osobowe z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To o 2,7 proc. więcej niż w sierpniu oraz o 15,2 proc. więcej niż we wrześniu 2023 r.
Cały III kw. 2024 r. przyniósł ponad 225 tys. używanych aut, które sprowadzono do Polski. Tak wysoki wynik sprawił, że był to najlepszy kwartał od czterech lat.
Golf nadal na czele
Podobnie jak w sierpniu, najczęściej sprowadzanym do Polski używanych autem osobowym był volkswagen golf (2091 szt.), obok którego na podium znalazły się tradycyjnie: opel astra (2084 szt.) i audi a4 (1948 szt.). Próg 1 tys. sprowadzonych egzemplarzy przekroczony został jeszcze w przypadku bmw serii 3, audi a3, forda focusa, forda fiesty, nissana qashqaia, volkswagena passata i opla corsy.
Jeśli weźmiemy pod uwagę ofertę polskich komisów, a więc także samochody już wcześniej zarejestrowane nad Wisłą, golf znalazł się poza podium. Tak przynajmniej wynika z danych AAA Auto. Zgodnie z nimi, najłatwiej w komisach było o ople astry. Te dwa modele były zresztą tymi, w przypadku których mediana ceny ofertowej była najniższa i wyniosła odpowiednio 21 tys. zł i 18,9 tys. zł.
Mediana ceny używanych aut we wrześniu 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|
---|---|
Model |
Mediana ceny [w zł] |
opel astra |
18 900 |
bmw serii 3 |
25 900 |
audi a4 |
24 900 |
volkswagen golf |
21 000 |
bmw serii 5 |
40 900 |
volkswagen passat |
22 000 |
ford focus |
21 000 |
audi a6 |
36 900 |
skoda octavia |
31 900 |
opel insignia |
28 900 |
Źródło: AAA Auto |
Wśród modeli najczęściej oferowanych w komisach można było znaleźć również takie, które obecnie święcą triumfy w salonach samochodowych. Jednym z nich była skoda octavia. W jej przypadku mediana ceny była jednak znacznie wyższa i we wrześniu wyniosła 31,9 tys. zł. Wszystko przez relatywnie niski wiek oferowanych aut. Mediana wieku wyniosła bowiem 10 lat. W przypadku pozostałych z grona najpopularniejszych dziesięciu modeli była ona od dwóch do sześciu lat wyższa.
Ceny nie rosną, ale są na szczycie
Pozostając przy medianie ceny, od kilkunastu miesięcy mamy do czynienia ze stabilizacją. We wrześniu, w skali całego kraju, wyniosła ona bowiem niespełna 31 tys. zł. Było to o 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 4,4 proc. więcej niż we wrześniu 2022 r.
Obniżkę w ujęciu rocznym zanotowano przede wszystkim w najdroższych województwach: mazowieckim (38,2 tys. zł i -4,5 proc. r/r), wielkopolskim (33,8 tys. zł i -0,3 proc. r/r), śląskim (32,5 tys. zł i -6,9 proc. r/r) oraz pomorskim (32 tys. zł i -1,5 proc. r/r).
Mediana ceny używanych aut we wrześniu 2024 r. w poszczególnych województwach |
||
---|---|---|
Województwo |
Mediana ceny [w zł] |
Zmiana r/r [w proc.] |
mazowieckie |
38 200 |
-4,5 |
wielkopolskie |
33 800 |
-0,3 |
śląskie |
32 500 |
-6,9 |
małopolskie |
34 900 |
+0,2 |
dolnośląskie |
27 999 |
+0,4 |
łódzkie |
30 000 |
+1,4 |
pomorskie |
32 000 |
-1,5 |
kujawsko-pomorskie |
27 500 |
+6,2 |
lubelskie |
28 900 |
+11,2 |
podkarpackie |
32 500 |
+8,3 |
zachodniopomorskie |
27 900 |
+5,3 |
świętokrzyskie |
29 800 |
+3,1 |
lubuskim |
27 900 |
-6,7 |
warmińsko-Mazurskie |
25 900 |
-4,1 |
podlaskie |
34 900 |
+7,4 |
opolskie |
30 999 |
-5,8 |
Źródło: AAA Auto |
Jedynie na wschodzie Polski, w woj. podlaskim, podkarpackim i lubelskim wzrost mediany w relacji rocznej wyróżniał się i wahał się od 7 do 11 proc. r/r.
Stabilizacja stawek a nawet ich obniżka obserwowana w ostatnich miesiącach to przede wszystkim efekt rosnącej oferty w polskich komisach. We wrześniu zanotowano w nich bowiem 326 091 ofert sprzedaży używanych aut – o 64 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2023 r. Zarówno we wrześniu 2023, 2022 jak i 2021 r., w komisach można było znaleźć ok. 200 tys. aut.
Nie zapominajmy jednak, że problemy z dostępnością nowych samochodów w 2022 r. wystrzeliły stawki obserwowane w komisach. Za sprawą błyskawicznie wówczas rosnących cen, obecne stawki są średnio o ponad 40 proc. wyższe niż trzy lata temu. Wówczas mediana ceny używanych aut oferowanych w polskich komisach wahała się od 20 tys. do 24 tys. zł.