CD Projekt zaskoczył analityków mocnymi wynikami za IV kwartał 2019 roku. Pomogły premiery, ale także i netfliksowy serial o przygodach wiedźmina.


Przychody ze sprzedaży CD Projektu wzrosły w 2019 roku z 363 mln zł do 521 mln zł. Zysk netto spółki sięgnął 175 mln zł względem 109 mln zł przed rokiem. Świetny był przede wszystkim ostatni kwartał roku, w którym spółka zanotowała aż 108,9 mln zł zysku netto względem 52,7 mln zł konsensusu. Rok ro roku wynik wzrósł aż o 163 proc. W sumie spółka w samym tylko IV kwartale zarobiła więc tyle, co w całym 2018 roku. O 67,6 proc., do 213,3 mln zł, wzrosły zaś kwartalne przychody.
Wyniki CD Projektu w samym IV kwartale 2019 roku | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
wyniki | konsensus | różnica | r/r | q/q | YTD 2019 | rdr | |
Przychody | 213,3 | 152,8 | 39,6% | 67,6% | 129,6% | 521,3 | 43,6% |
EBITDA | 116,0 | 58,7 | 97,5% | 152,1% | 365,7% | 217,9 | 68,8% |
EBIT | 103,6 | 51,7 | 100,3% | 215,7% | 516,6% | 180,3 | 60,4% |
zysk netto j.d. | 108,9 | 52,7 | 106,8% | 162,9% | 630,7% | 175,3 | 60,3% |
marża EBITDA | 54,4% | 40,7% | 13,64 | 18,23 | 27,56 | 41,80% | 6,24 |
marża EBIT | 48,6% | 33,4% | 15,17 | 22,79 | 30,48 | 34,59% | 3,61 |
marża netto | 51,0% | 33,9% | 17,15 | 18,51 | 35,00 | 33,63% | 3,50 |
Źródło: PAP Biznes |
- Spółka jest po udanym sprzedażowo okresie czwartego kwartału minionego roku, w którego trakcie jej oferta produktowa powiększyła się o wersję swojego flagowego produktu – gry Wiedźmin 3: Dziki Gon – na konsolę Nintendo Switch. Ponadto gra GWINT udostępniona została użytkownikom urządzeń mobilnych z systemem iOS. W pierwszym kwartale 2020 r. gra Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści również trafiła na konsolę Nintendo Switch, zaś GWINT udostępniony został na urządzenia z systemem Android - czytamy w raporcie.


To właśnie w nowych premierach CD Projekt upatruje przyczyn sukcesu w IV kwartale. Warto także pamiętać, że w grudniu miała miejsce wiedźmińska gorączka związana z premierą netliksowego serialu. 30 grudnia liczba graczy, którzy grali w "Wiedźmina 3" przekroczyła 100 tys. i była wyższa niż po premierze gry w 2015 roku.


- Pierwszy sezon przygód Geralta z Rivii spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem widzów oraz wysoką oglądalnością, co przyczyniło się do wzrostu rozpoznawalności marki Wiedźmin/The Witcher na świecie - ocenili serial przedstawiciele CD Projektu w raporcie rocznym.


Dzięki serialowi do gry wracali nie tylko starzy gracze, "Wiedźmin" królował wówczas także na liście bestsellerów Steam. W sumie w całym 2019 roku CD Projekt sprzedał wiecej "Wiedźminów 3" na pecety, niż w roku premiery gry (2015). Oczywiście pomogły w tym i promocje, jednak gra ewidentnie zyskała drugą młodość. Kolejne miejsca w rankingu sprzedaży CD Projektu za 2019 rok zajmowały "Gwint" oraz "Wojna Krwi".
"Cyberpunk" w drodze
Głównym tematem dla CD Projektu jest jednak obecnie "Cyberpunk 2077", który do sklepów ma trafić we wrześniu. Prace nad grą trwają mimo pandemii koronawirusa. - Od połowy marca pracujemy z domu zachowując pełną ciągłość prac. Nasze cele się nie zmieniły, a główny to wrześniowa premiera "Cyberpunk 2077". Czujemy się zmotywowani i posiadamy narzędzia, żeby tego dokonać. Ponadto konsekwentnie realizowana przez lata strategia nie zadłużania się i kumulowania rezerw gotówkowych sprawia, iż wierzymy, że jesteśmy odpowiednio przygotowani na trudniejsze czasy - poinformował w liście do akcjonariuszy Adam Kiciński, prezes spółki.
W sumie nakłady na prace rozwojowe w toku wyniosły w 2019 roku 338 mln zł, których przyrost o 89,8 proc. względem końca 2018 r. był przede wszystkim efektem realizowanych prac deweloperskich związanych z grą Cyberpunk 2077, której produkcja weszła w ostatnią, najintensywniejszą fazę, cechującą się zaangażowaniem najliczniejszego zespołu oraz wzrostem kosztów zewnętrznych (tłumaczenia, nagrania ścieżek dźwiękowych, zewnętrzne testy itd.). Ponadto na przyrost wartości omawianej pozycji wpływały prace nad mniejszymi projektami w segmencie CD Projekt RED oraz prace nad technologią GOG Galaxy realizowane przez programistów GOG.com.
Jak informuje spółka wraz ze zbliżaniem się do premiery, oficjalne profile gry w mediach społecznościowych cieszą się coraz większą popularnością. Liczba obserwujących oficjalny profil Cyberpunka na Twitterze podwoiła się w ciągu roku do ponad 700 tys. osób, z kolei liczba subskrybentów oficjalnego kanału w serwisie YouTube wzrosła o ponad 300 tys. i wynosi obecnie ponad 750 tys. osób.
Pół miliarda w kasie
Z końcem roku grupa miała dostęp łącznie do 482,3 mln zł gotówki oraz lokat bankowych powyżej trzech miesięcy, o 110 mln zł mniej niż na koniec września. - Głównym czynnikami, które spowodowały zmniejszenie łącznej wysokości środków pieniężnych i lokat w Grupie były: wypłata 13 czerwca 2019 r. akcjonariuszom CD Projektu dywidendy za rok 2018 (100,9 mln zł), inwestycji w nieruchomości, aktywa trwałe i niematerialne (128,3 mln zł), w tym zakup nieruchomości przy ul. Jagiellońskiej 74, ponoszone w trakcie okresu wydatki z tytułu Nakładów na prace rozwojowe (165 mln zł) przy jednoczesnych dodatnich łącznych przepływach z pozostałej działalności Grupy - poinformował CD Projekt
Grupa podała, że na koniec roku kwartału pozycja bilansowa "sprzedaż przyszłych okresów" - związana m.in. z zaliczkami na poczet tantiem oraz otrzymanymi lub należnymi tantiemami, głównie w związku z planowaną premierą gry "Cyberpunk 2077" - wyniosła 148,2 mln zł i była o 12 mln zł wyższa niż kwartał temu.
Adam Torchała