REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Branża leasingowa jeździ na prąd. Apeluje o rozszerzenie programu "Mój elektryk 2.0"

2024-11-27 19:44
publikacja
2024-11-27 19:44

Przedstawiciele branży leasingowej apelują o włączenie przedsiębiorców, także tych niebędących osobami fizycznymi, do grona beneficjentów programu "Mój Elektryk 2.0", a także rozszerzenie programu dopłat również na lekkie pojazdy dostawcze z napędem elektrycznym.

Branża leasingowa jeździ na prąd. Apeluje o rozszerzenie programu "Mój elektryk 2.0"
Branża leasingowa jeździ na prąd. Apeluje o rozszerzenie programu "Mój elektryk 2.0"
/ Volkswagen

Wykluczenie przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi z projektu programu "Mój Elektryk 2.0" znacząco ogranicza potencjał realizacji jego głównych celów – rozwoju elektromobilności w Polsce i redukcji emisji CO2, co stawia pod znakiem zapytania skuteczność programu - oceniły we wspólnym stanowisku: Związek Polskiego Leasingu, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Ogólnopolska Federacja Małych i Średnich Firm.

Stanowisko skierowano do minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski, minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka oraz prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Doroty Zawadzkiej-Stępniak.

Jak wskazano w komunikacie, z danych CEPiK wynika, że w okresie I-III kwartał br. 87 proc. nowych elektrycznych samochodów osobowych zostało zarejestrowanych przez firmy, z czego 74 proc. przez podmioty zajmujące się leasingiem i wynajmem długoterminowym. W opinii sygnatariuszy, pominięcie tej grupy w programie dopłat to nie tylko osłabienie dynamiki rynku, ale też ryzyko niewykorzystania potencjału programu i zmarnowania przyznanych środków.

"W poprzedniej edycji programu firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego odpowiadały za 80 proc. wykorzystanych funduszy. Wykluczenie przedsiębiorców korzystających z leasingu/wynajmu pojazdów może prowadzić do niewykorzystania środków w nowej edycji i zmniejszenia wpływu programu na rozwój elektromobilności" - wskazano w komunikacie.

Ograniczenie dopłat negatywnie wpłynie też na odnowę flot, co w dłuższej perspektywie utrudni klientom indywidualnym dostęp do przystępnych cenowo używanych samochodów elektrycznych. Przedsiębiorstwa, zwłaszcza firmy flotowe, są bowiem głównym źródłem pojazdów elektrycznych na rynku wtórnym - przekazano.

Brak wsparcia dla lekkich pojazdów dostawczych, kluczowych dla transportu miejskiego i tzw. transportu ostatniej mili, uderza z kolei - zdaniem sygnatariuszy - w kurierów, firmy transportowe i zaopatrzenie centrów miast. Bez dopłat wzrośnie liczba samochodów spalinowych, co jest sprzeczne z celami programu.

W piśmie zaapelowano o włączenie do grona beneficjentów programu "Mój Elektryk 2.0" przedsiębiorców, także tych niebędących osobami fizycznymi, a także rozszerzenie programu dopłat na pojazdy kategorii N1. (PAP)

gkc/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
karbinadel
Faktycznie bez sensu. Autka na baterie nie nadają się dla przeciętnych przedsiębiorców, którzy często jeżdżą w długie trasy, natomiast są sensowne np. dla firm kurierskich, serwisów naprawczych itd.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki