Prezes UOKiK nałożył na Biedronkę karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Jeronimo Martins Polska zostało zobowiązane do przeprowadzenia szkoleń dla klientów, z czego pierwsze 35 tys. otrzyma 10 zł w bonie na zakupy.
W poniedziałek, 8 kwietnia po południu, rusza szkolenie dla konsumentów z polubownego rozwiązywania sporów wraz z konkursem.
UOKiK nałożył na Biedronkę karę związaną z niedostatecznym informowaniem klientów o możliwościach zwrotu towarów. W piśmie, jakie JMP opublikowało na stronie dyskontów, czytamy o następujących zarzutach:
- informowaniu konsumentów przez pracowników sklepów sieci Biedronka, iż w przypadku zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi za wady możliwa jest jego naprawa, wymiana lub dokonanie zwrotu gotówki, co może wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie wszystkich uprawnień przysługujących konsumentom z tytułu rękojmi za wady,
- uniemożliwieniu – w przypadku zgłoszenia przez konsumentów wady towaru na artykuły non-food niebędące w stałym asortymencie sieci sklepów Biedronka – zamieszczenia, w protokole reklamacyjnym podczas wypełniania go w formie elektronicznej przez pracowników sklepów sieci Biedronka w oparciu o informacje przekazane przez konsumentów informacji o wybranym przez nich:
- reżimie odpowiedzialności prawnej za wadliwy towar w oparciu, o który będzie rozpatrywane zgłoszenie (tj. rękojmi za wady lub gwarancji);
- roszczeniu lub oświadczeniu wynikającym z uprawnień przyznanych w ramach rękojmi za wady lub gwarancji, co może utrudniać konsumentom możliwość udowodnienia rzeczywistej treści zgłoszenia wady towaru złożonej przez nich, a w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na dalszą możliwość dochodzenia przez konsumentów roszczeń związanych z wadą towaru, a przez to może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową;
- niepotwierdzaniu przez pracowników sklepów sieci Biedronka w zakresie artykułów food i regular non-food w formie pisemnej:
- przyjęcia ustnego zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi za wady;
- sposobu rozpatrzenia zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi za wady w przypadku uznania żądań konsumentów, z wyjątkiem oświadczenia o odstąpieniu od umowy, co może negatywnie wpłynąć na dalszą możliwość dochodzenia przez konsumentów roszczeń związanych z wadą towaru, a przez to może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową;
- uniemożliwieniu zgłoszenia przez konsumentów wady towaru na artykuły non-food nie będące w stałym asortymencie sieci sklepów Biedronka w formie pisemnej na przygotowanym przez konsumentów arkuszu papieru poprzez narzucanie konieczności stworzenia – w obecności konsumenta składającego zgłoszenie - protokołu reklamacyjnego w formie elektronicznej przez pracowników sklepów sieci Biedronka,co może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową;
- nieinformowaniu konsumentów, w sposób wyczerpujący i zrozumiały, najpóźniej w chwili wyrażenia przez nich woli związania się umową o stosowanej przez Jeronimo Martins Polska S.A. z siedzibą w Kostrzynie procedurze rozpatrywania reklamacji.
W związku z powyższymi zarzutami UOKiK nakazał przeprowadzenia przez Jeronimo Martins Polska szkolenia dla klientów i quizu, które zostaną zamieszczone na stronie Biedronki. Pierwsze 35 000 osób, które ukończy quiz, tj. udzieli odpowiedzi na wszystkie pytania, niezależnie od wyniku, otrzyma od Jeronimo Martins Polska SA z siedzibą w Kostrzynie voucher rabatowy o wartości 10 zł do wykorzystania w sklepach sieci.
WSZ




























































