Benefit Systems ma równie dobry początek roku, jak końcówkę zeszłego roku. W 2023 roku chce wykorzystać utrzymujący się popyt, by zwiększyć liczbę kart MultiSport i karnetów - poinformował PAP Biznes Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefitu. W otoczeniu wysokiej inflacji spółka wprowadza podwyżki cenników.


"W tym roku początek stycznia jest równie dobry, jak końcówka zeszłego roku" - powiedział PAP Biznes Bartosz Józefiak.
"Na początku tego roku utrzymują się pozytywne tendencje, a nawet przybierają na sile, bo pierwszy kwartał to okres realizacji postanowień noworocznych, przez co np. aktywność w klubach jest znacznie wyższa, niż w pozostałych miesiącach roku. Na rynku pracy utrzymuje się dobra sytuacja, pracodawcy są nadal skłonni oferować benefity pracownicze. Zakładamy, że popyt ten będzie się utrzymywał, a poprawa otoczenia makroekonomicznego będzie sprzyjać rozbudowie oferty benefitów" - dodał członek zarządu.
Jak wskazał, pierwszy tydzień stycznia dla wielu był częścią przerwy świątecznej, ale od drugiego tygodnia spółka obserwuje w niektórych swoich klubach kolejki przed wejściem, szczególnie w największych miastach w Polsce.
"Sprzedaż karnetów w sieciach własnych jest bardzo dobra, mimo podwyżek cen, co bardzo nas cieszy i świadczy o atrakcyjności oferty. Pomaga nam oczywiście sezon i trendy rynkowe" - powiedział Józefiak.
"W latach przed pandemią efekt sezonowości i początku roku był znaczący, zainteresowanie wyhamowywało zwykle w okolicy Wielkanocy. Ubiegły rok był pierwszym, gdy okres od maja do września, który z reguły jest najsłabszy pod względem sprzedaży karnetów na rynku fitness, był ciągle silny sprzedażowo. Przypuszczalnie, wytrwałość użytkowników w utrzymywaniu aktywności się wydłuża, co byłoby potwierdzeniem trendu widocznego na bardziej rozwiniętych rynkach i oznaczałoby mniejszy wpływ sezonowości na popyt" - dodał.
Grupa Benefit Systems informowała, że liczba aktywnych kart sportowych Benefit Systems na koniec czwartego kwartału 2022 r. wzrosła do 1.618,1 tys. szt. Na polskim rynku w grudniu spółka przekroczyła liczbę kart sprzed pandemii, odnotowując na koniec 2022 roku 1.187,3 tys. użytkowników, co oznacza wzrost w ciągu całego roku o 345 tys. W ujęciu rocznym to wzrost o 41 proc. w stosunku do 2021 roku. W samym czwartym kwartale przybyło 123 tys. użytkowników.
Na pozostałych rynkach, na których dostępny jest Program MultiSport, liczba kart sportowych wzrosła w 2022 roku o 146 tys. do 431 tys. (wzrost o 51 proc. rdr).
"2022 rok był dla nas okresem odbudowy po pandemii. Wydawało się, że będzie to proces bardziej rozłożony w czasie. Zainteresowanie aktywnością fizyczną jest jednak na tyle duże, że przebiegł on dużo szybciej od naszych oczekiwań i osiągnęliśmy 1,6 mln kart na koniec roku, z czego prawie 1,2 mln w Polsce. Najbardziej spektakularny jest wzrost liczby osób ćwiczących. Odnotowujemy w naszych klubach najwyższy wzrost frekwencji od 10 lat. To świetne osiągnięcie ubiegłego roku, ale i dobry prognostyk na ten rok" - powiedział członek zarządu.
"Są trzy czynniki, które wpływają na popyt na usługi sportowo-rekreacyjne. Po pierwsze, pandemia uświadomiła wszystkim, jak istotna w dbaniu o zdrowie jest aktywność fizyczna. Po drugie, sport coraz częściej traktowany jest jako element dbania o zdrowie psychiczne. Po trzecie, absorbujemy w Polsce trendy obserwowane na Zachodzie" - dodał.
CELEM NA '23 WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU RYNKOWEGO
Benefit Systems chce wykorzystać dobre momentum rynkowe i zwiększyć w tym roku liczbę kart MultiSport o ok. 200 tys., po 100 tys. w Polsce i na rynkach zagranicznych.
"Najważniejszym celem na ten rok jest wykorzystanie potencjału rynkowego, który widzimy od zeszłego roku i zakładamy, że będzie kontynuowany w roku bieżącym. Chcielibyśmy w zakresie produktu MultiSport, w Polsce i za granicą, powrócić do zdrowego, stałego tempa przyrostu liczby użytkowników, obserwowanego przed pandemią. Chcemy o 100 tys. zwiększyć liczbę nowych użytkowników w Polsce i o tyle samo na rynkach zagranicznych. Biorąc pod uwagę fakt, że rok otwieramy z liczbą 1,6 mln użytkowników na wszystkich rynkach, ten przyrost wydaje się jak najbardziej realny" - powiedział członek zarządu.
"Ponadto, chcielibyśmy utrzymać obserwowaną w 2022 r. dynamikę przyrostu liczby karnetów w kanale B2C. Chcemy też rozwijać naszą platformę MultiLife z rozwiązaniami online z obszaru wellbeingu. Od początku tego roku w szerszej skali oferujemy ją pracodawcom i widzimy duże zainteresowanie tego typu produktem" - powiedział Bartosz Józefiak.
Od lat grupa jest obecna na czterech rynkach zagranicznych: w Czechach, na Słowacji, w Bułgarii i Chorwacji. Od niedawna jest też na rynku tureckim.
"W każdym z tych krajów trendy się trochę różnią, ale ten ogólny jest taki sam, czego potwierdzeniem jest wzrost liczby użytkowników karty MultiSport. W ubiegłym roku liczba użytkowników zwiększyła się o blisko 150 tys. do 430 tys. W Turcji, zgodnie z naszym długoterminowym podejściem do rozwoju na rynkach zagranicznych, będziemy nadal obserwować sytuację i sprawdzać potencjał rozwoju na tym rynku" - powiedział członek zarządu.
Pytany, czy spółka rozważa akwizycje, odpowiedział: "Jesteśmy otwarci na ewentualne, atrakcyjne M&A w segmencie fitness, jak i w obszarach wspierających produkt MultiLife. Stale analizujemy rynek pod tym kątem".
PODWYŻKI CENNIKÓW W OTOCZENIU INFLACYJNYM
Jak wskazał, inflacja od strony kosztowej pozostaje wyzwaniem.
"Wydaje się, że ta presja nieco osłabła w porównaniu z oczekiwaniami inflacyjnymi w drugiej połowie ubiegłego roku. Sytuację trochę uspokoiły koszty energii. Po pierwsze, ceny energii, zwłaszcza gazu spadły na rynkach hurtowych, a po drugie mamy w Polsce regulacje ograniczające wzrost kosztów dla przedsiębiorców, z której mogą korzystać także obiekty sportowe. Wciąż szukamy też sposobów ograniczenia zużycia energii" - powiedział Józefiak.
"Doskwiera nam oczywiście wzrost kosztów pracy, wynikający z podwyżki płacy minimalnej i wzrostu oczekiwań płacowych przy wysokiej inflacji oraz systematyczna indeksacja kosztów czynszów w naszych klubach. Tu nie mamy taryfy ulgowej, podwyżki kosztów są widoczne i jest to element, który z perspektywy tego roku i pewnie też przyszłego musimy uwzględniać, jeśli chodzi o konstruowanie cenników oraz zarządzanie kosztami w organizacji" - dodał.
Poinformował, że w 99 proc. umów najmu powierzchni zapisana jest indeksacja o inflację.
"W większości jest to indeksacja oparta o walutę euro, bo kontrakty czynszowe są denominowane w tej walucie. W tym roku to pomaga, bo inflacja w strefie euro jest niższa od wskaźnika w Polsce, ale biorąc pod uwagę różnice kursowe to nadal wzrost sięgający 10-12 proc. Podejmujemy próby negocjacji w tym zakresie, choć to trudny temat i często traktowany jako element poza negocjacjami warunków samej umowy, dlatego szczególnie doceniamy otwartość partnerów na te rozmowy" - powiedział Józefiak.
"Mamy nadzieję, że zmniejszenie presji inflacyjnej okaże się trwałe oraz że nie spełnią się obawy dotyczące recesji czy pogorszenia sytuacji na rynku pracy. W Polsce nie ma obecnie praktycznie żadnych sygnałów co do pogorszenia sytuacji przedsiębiorstw, będących naszymi klientami" - dodał.
Od początku roku Benefit Systems podniósł ceny karnetów. W pierwszym półroczu będzie kontynuować podwyżki indeksacyjne cenników dla kart sportowych.
"Podwyżki (cen karnetów - przyp. PAP Biznes) są dwucyfrowe, przynajmniej w niektórych kategoriach karnetów, przede wszystkim krótkoterminowych. Analizujemy jak reagują na nie klienci. W tej chwili karnety cieszą się dużym zainteresowaniem, co jest potwierdzeniem mocnego trendu, o którym wspominałem wcześniej. Warto pamiętać, że dostęp do infrastruktury fitness w Polsce jest relatywnie tani w porównaniu do rynków zachodnich" - powiedział Józefiak.
"Jeśli chodzi o karty sportowe, to większość podwyżek indeksacyjnych cenników jest rozłożona w czasie. Ten proces będzie kontynuowany przez całe pierwsze półrocze" - dodał.
Pytany o spodziewane ARPU w tym roku, odpowiedział: "Podstawowym celem zarówno na polskim rynku, jak i na rynkach zagranicznych jest wzrost wolumenu kart MultiSport. Na tym się koncentrujemy – chcemy dostarczyć odpowiedniej jakości produkt oraz bazę partnerskich obiektów sportowych. ARPU jest pochodną tego, jak zmieniają się cenniki w ramach wzrostów inflacyjnych w poszczególnych latach"
"W ubiegłym roku na rynku polskim ARPU wzrosło o ok. 14 proc. w porównaniu do okresu sprzed pandemii. Więcej na temat poziomu wskaźnika w tym roku będzie wiadomo w okolicach końca pierwszego półrocza" - dodał.
W grudniu ubiegłego roku zarząd Benefit Systems przyjął politykę dywidendową na lata 2023-2025 i będzie rekomendować walnemu zgromadzeniu przeznaczanie na wypłatę dywidendy co najmniej 60 proc. skonsolidowanego zysku netto za poprzedni rok obrotowy. Rekomendacja ma uwzględniać sytuację finansową i płynnościową, perspektywy rozwoju oraz potrzeby inwestycyjne spółki oraz grupy.
"Wyniki grupy po trzech kwartałach są solidne, a sprzedaż kart na koniec roku 2022 rekordowa. Utrzymujący się silny popyt na początku 2023 roku pozwala optymistycznie patrzeć na kolejne kwartały i realizację przyjętej przez nas polityki dywidendowej" - powiedział członek zarządu Benefit Systems.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ ana/