Banki stale urozmaicają swoją ofertę o internetowe i mobilne usługi dla klientów. W rzeczywistości jednak mają jeszcze dużo do nadrobienia w kwestii ułatwienia rezygnacji z rachunku bankowego. Założyć konto przez internet można niemal w każdej instytucji działającej na polskim rynku – inaczej sprawa wygląda, kiedy za jego pomocą chcemy ten rachunek zamknąć.
Redakcja Bankier.pl przeanalizowała 17 banków komercyjnych pod kątem procedur dla odchodzących i przychodzących klientów. Sprawdziliśmy, jak uciążliwa jest rezygnacja z usług banku i przeniesienie swojego konta do innej instytucji.


Zamykanie konta przez internet
Banki chętnie wykorzystują możliwości, jakie daje im internet w zakresie pozyskiwania nowych klientów. Nie korzystają jednak tak chętnie z dobrodziejstw technologii w przypadku klientów, którzy z ich usług zamierzają zrezygnować. Na pytanie, czy z poziomu bankowości internetowej można wypowiedzieć umowę o prowadzenie rachunku, twierdząco odpowiedziało tylko 24 proc. banków (Citi Handlowy, eurobank, mBank, Millennium Bank). Podobnie sprawa wygląda przy wypowiadaniu umowy przez telefon – taką formę udostępnia 29 proc. banków (Bank SMART, Citi Handlowy, mBank, Millennium Bank, Raiffeisen Polbank). Ponad połowa natomiast wymaga wizyty klienta w oddziale – 53 proc. banków nie przyjmie rezygnacji w innej formie niż pisemnej.
Choć banki oczekują pisemnego wniosku, to tylko 18 proc. z nich udostępnia odpowiedni formularz na swojej stronie internetowej (Bank SMART, Deutsche Bank, Getin Bank) – klient ma więc utrudnione zadanie, jeśli chciałby wysłać taki wniosek pocztą. Musi jednak uważać, gdy sam chce napisać wniosek bez wzoru – może złapać się na pewien haczyk, z istnienia którego nie każdy zdaje sobie sprawę.
Procedury związane z zamykaniem konta w banku |
||
---|---|---|
Pytanie |
Liczba odpowiedzi "TAK" |
Odsetek pozytywnych odpowiedzi |
1. Czy można wypowiedzieć umowę z poziomu bankowości internetowej? |
4 |
24% |
2. Czy można wypowiedzieć umowę przez telefon? |
5 |
29% |
3. Czy wypowiedzenie umowy wymaga wizyty w oddziale? |
9 |
53% |
4. Czy bank opublikował na stronie wzór wypowiedzenia umowy, który można wysłać pocztą? |
3 |
18% |
5. Czy klient ma wpływ na długość tego okresu? |
8 |
47% |
6. Czy po złożeniu dyspozycji zamknięcia rachunku, w trakcie okresu wypowiedzenia, zostaną naliczone opłaty za prowadzenie konta i kartę płatniczą? |
11 |
65% |
7. Czy zamknięcie konta jest równoznaczne z wyłączeniem dostępu do serwisu internetowego? |
10 |
59% |
Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie informacji 17 banków |
Problem dotyczy równoczesnego wyłączenia dostępu do serwisu internetowego wraz z zamknięciem konta. 59 proc. banków po otrzymaniu od klienta rezygnacji z rachunku wyłączy również jego konto w systemie bankowości online. W pozostałych firmach po zamknięciu konta nadal można zalogować się do banku, mimo braku dostępnego rachunku bankowego na liście aktywnych produktów. Dlatego istotne jest, by zawsze we wnioskach wskazywać na wypowiedzenie umowy ramowej, a nie umowy o prowadzenie rachunku.

Poradnik
10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową
Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
Ile trwa zamykanie konta bankowego?
Sam okres wypowiedzenia wynosi w większości przypadków 30 dni, jeśli dyspozycja została złożona przez klienta. Tylko jeden bank (ING Bank Śląski) wskazał natychmiastowe rozwiązanie umowy. Klienci, którzy chcą szybciej pozbyć się starego konta, okres wypowiedzenia mogą negocjować w 47 proc. banków. Dobrze jest pamiętać, że wniosek może zostać szybciej rozpatrzony pod warunkiem, że wcześniej wyłączono lub w ogóle nie wydano karty płatniczej do rachunku. Jeśli to bank chce zrezygnować ze współpracy, obowiązuje go dwumiesięczny okres wypowiedzenia.
Mając możliwość negocjacji okresu wypowiedzenia, warto próbować wnioskować o natychmiastowe rozwiązanie umowy - inaczej banki mogą jeszcze naliczyć opłaty za konto lub karty płatnicze. Nawet jeśli klient został przyzwyczajony do tego, że jego wpływy i liczba transakcji kartowych zwalniają go ze wszelkich opłat, musi pamiętać, że w okresie wypowiedzenia nie będzie tak aktywny i bank może potrącić z rachunku większe kwoty. Z naliczaniem opłat w okresie wypowiedzenia można spotkać się w 65 proc. banków.
Czytaj dalej: jak długo bank przechowuje twoje dane?
Przenoszenie konta przez internet
Równie wygodnym rozwiązaniem jak zamykanie konta byłoby jego przenoszenie w ramach wniosku internetowego. Niestety i tutaj klient napotka w większości banków ścianę. Dedykowane wnioski dla przenoszących rachunek funkcjonują jedynie w dwóch bankach: Banku Pekao i mBanku. Takie rozwiązanie ma zamiar wprowadzić w najbliższym czasie jeszcze Bank Pocztowy. W pozostałych przypadkach konieczne jest udanie się do placówki bankowej i zgłoszenie chęci przeniesienia rachunku. Nie oznacza to jednak, że we wspomnianych bankach proces w całości zostanie zrealizowany online - banki są zobowiązane do fizycznej weryfikacji klienta, nie obędzie się więc bez własnoręcznie złożonego podpisu w placówce.
Jeśli klient zdecyduje się na przeniesienie rachunku, większość przyjmujących banków ułatwi mu ten proces. 88 proc. instytucji deklaruje, że na życzenie klienta ponownie zdefiniuje zlecenia stałe i polecenia przelewów ustalone w poprzednim banku, zgodnie z rekomendacją Związku Banków Polskich. Statystyki wyglądają nieco gorzej w przypadku informowania pracodawcy i urzędów o nowym numerze rachunku – zadba o to 82 proc. banków, które wzięły udział w badaniu.
Przenoszenie konta wiąże się czasami z promocyjnymi warunkami oferty dla nowego klienta. Na tę chwilę bonusy zapewnia 18 proc. banków (Credit Agricole Bank Polska, Raiffeisen Polbank i Alior Bank), natomiast inne deklarują wprowadzanie takich promocji okresowo.
Otwieranie konta przez internet
Wszystkie banki biorące udział w badaniu zadeklarowały możliwość otwarcia u nich rachunku osobistego przez internet. Nie wszystkie marki bankowe umożliwiają to jednak w tej samej formie. Najpowszechniejszą praktyką stosowaną przy otwieraniu konta jest wysłanie do klienta kuriera z umową do podpisania – taką możliwość wskazało 94 proc. banków. Niemal równie często konto można otworzyć poprzez wysłanie przelewu weryfikacyjnego z dotychczasowego rachunku. To jedyna forma zdalnego zakładania ROR-u, pozwalająca na natychmiastowe udostępnienie go użytkownikowi – umożliwia ją 71 proc. banków.
Wokół tej metody toczą się jednak żywe dyskusje. Choć jest ona najwygodniejsza, pozostawia oszustom szerokie pole do przeprowadzenia cyberataku na zakładających konto. O przypadkach kradzieży tożsamości przez przelew weryfikacyjny niejednokrotnie pisał na łamach Bankier.pl Wojciech Boczoń.
Procedury związane z otwieraniem i przenoszeniem konta |
||
---|---|---|
Pytanie |
Liczba odpowiedzi "TAK" |
Odsetek pozytywnych odpowiedzi |
1. Czy klient może założyć konto przez internet? |
17 |
100% |
2. Jak odbywa się potwierdzenie otwarcia konta: a) kurier z umową |
16 |
94% |
b) przelew internetowy |
12 |
71% |
c) podpis umowy przygotowanej w oddziale |
10 |
59% |
3. Czy przez internet można również otworzyć konto przenosząc je z innego banku? |
2 |
12% |
4. Czy bank przenosi ustawienia użytkownika (np. listę odbiorców przelewów, zlecenia stałe, itp.) wraz z przenoszonym kontem? |
15 |
88% |
5. Czy bank sam informuje pracodawcę klienta i odpowiednie urzędy o zmianie numeru rachunku? |
14 |
82% |
6. Czy istnieje oferta promocyjna dla przenoszących konto z innego banku? |
3 |
18% |
Źródło: Bankier.pl na podstawie informacji pozyskanych od 17 banków |
Klienci oczekujący od banku weryfikacji danych podczas bezpośredniego kontaktu z pracownikiem banku mogą złożyć wniosek o otwarcie rachunku i podpisać umowę w oddziale. Taką kombinację można wykonać w 59 proc. banków. Wydaje się jednak, że takie rozwiązanie jest bezcelowe, zważywszy na konieczność wizyty w placówce – równie dobrze można wybrać się tam od razu, z pominięciem bankowości elektronicznej.
Jak długo bank przechowuje dane klienta?
Po rezygnacji z usług banku i przeniesieniu konta do innej instytucji, warto pamiętać o tym, jak długo banki przechowują informacje o kliencie. Dane objęte tajemnicą bankową są przechowywane do 12 lat – zgodnie z ustawą Prawo bankowe. Jeśli klient posiadał w swojej historii kredytowej problemy ze spłatą zobowiązań, takie informacje mogą być przechowywane maksymalnie przez 5 lat od momentu ich uregulowania.
Wskazany okres działa również w niektórych przypadkach na korzyść klienta – np. wtedy, gdy potrzebuje udokumentować transakcje dokonane z rachunku, który już zamknął. Historię transakcji można pobrać w każdym banku, ale nie wszystkie przechowują je aż 12 lat. Ten okres wskazał tylko jeden bank, a trzy przetrzymają takie informacje przez dekadę od czasu rezygnacji z umowy o prowadzenie rachunku bankowego. Niektóre natomiast przechowują te dane tylko przez rok.
Banki nie udostępnią jednak pożądanych informacji o naszym koncie za darmo. Wyciągi historyczne mogą kosztować byłego klienta nawet kilkadziesiąt złotych. Jeśli przewidujemy, że będą one nam potrzebne w przyszłości – warto zarchiwizować te informacje samodzielnie przed zamknięciem rachunku.
Szybkie zamykanie rachunku przez internet to ciągle rzadka praktyka w Polsce. Mimo że banki dość często pozyskują klientów przez sieć, raczej niechętnie udostępniają narzędzia online w przypadku decyzji o przeniesieniu rachunku do konkurencji.
UWAGA: ostatnie dni na wysłanie PIT-ów za 2015 rok!

Nie złożyłeś jeszcze deklaracji podatkowej za 2015 rok? Nie czekaj do ostatniej chwili - pobierz darmowy program, sprawdź dostępne ulgi i rozlicz się - szybko i bezproblemowo - z Bankier.pl. Z nami zrobisz to bez wychodzenia z domu - Twój PIT trafi do wskazanego urzędu skarbowego.
