REKLAMA
TYLKO U NAS

Bank w komputerze jest passe. Młodzi robią to inaczej

Wojciech Boczoń2025-06-10 06:00, akt.2025-06-10 11:13analityk Bankier.pl
publikacja
2025-06-10 06:00
aktualizacja
2025-06-10 11:13

Liczba użytkowników bankowości mobilnej na koniec marca 2025 roku przekroczyła 28 mln – wynika z danych zebranych przez Bankier.pl. Co więcej, aż 18,3 mln to użytkownicy definiowani terminem „mobile only” To osoby, które nie logują się już do banku z poziomu komputera.

Bank w komputerze jest passe. Młodzi robią to inaczej
Bank w komputerze jest passe. Młodzi robią to inaczej
fot. AlessandroBiascioli / / Shutterstock

Smartfony zmieniły sposób, w jaki korzystamy z bankowości elektronicznej. Jeszcze dekadę temu wydawało się, że będą stanowić jedynie uzupełnienie dla bankowości internetowej. Dziś wiemy już, że nie jest to alternatywny kanał dostępu do konta. Dla coraz większej liczby użytkowników staje się kanałem podstawowym.

Z danych zebranych przez Bankier.pl wynika, że na koniec I kwartału 2025 roku z bankowości mobilnej korzystało aktywnie 28 mln użytkowników. Marą aktywności było co najmniej jedno logowanie do konta online z poziomu urządzenia mobilnego. W zdecydowanej większości (ok. 27 mln) użytkownicy mobilni korzystają z dedykowanych aplikacji na smartfonach. Niewielka grupa osób wykorzystuje wersje przeglądarkowe serwisów bankowości internetowej (RWD).

Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma niezmiennie PKO BP – 6,4 mln, czyli o blisko 7 proc. więcej niż rok temu. Na drugim miejscu jest Bank Pekao z liczbą 3,5 mln, a po pętach depcze mu mBank (prawie 3,5 mln). Na kolejnych miejscach są Santander Bank Polska (3,3 mln) oraz ING (3,1 mln).

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego

Bank

I kw. 2025

I kw. 2024

Zmiana r/r

PKO BP

6 406 587

5 993 571

6,89%

Bank Pekao

3 521 790

3 222 337

9,29%

mBank

3 492 834

3 368 610

3,69%

Santander Bank Polska

3 302 651

3 004 937

9,91%

ING Bank Śląski

3 161 000

2 974 000

6,29%

Bank Millennium

2 722 119

2 548 456

6,81%

Alior Bank

1 592 992

1 383 893

15,11%

BNP Paribas

1 372 921

1 311 563

4,68%

Credit Agricole

952 520

803 387

18,56%

Santander Consumer Bank

518 503

bd.

bd.

Spółdzielcza Grupa Bankowa

430 298

506 336

-15,02%

Citi Handlowy

259 000

bd.

bd.

Nest Bank

181 100

149 395

21,22%

Bank Pocztowy

130 128

119 115

9,25%

Razem:

28 044 443

25 385 600

10,47%

W kontekście najnowszych danych o bankowości mobilnej wrażenie robi nie tylko liczba aktywnych użytkowników. Ciekawsza jest informacja o użytkownikach mobile only, czyli osobach, które korzystają wyłącznie ze smartfonów do obsługiwana swoich produktów. Z danych udostępnionych nam przez banki wynika, że jest ich już ponad 18,3 mln. Te osoby nie logują się już do komputerów, by zlecić przelew czy sprawdzić saldo.

Liczba klientów "mobile only". Minimum 1 logowanie w miesiącu w danym kwartale

Bank

I kw. 2025

I kw. 2024

Zmiana r/r

PKO BP

4 519 476

4 080 309

10,76%

ING Bank Śląski

2 238 000

2 023 000

10,63%

Pekao

2 210 850

1 910 505

15,72%

mBank

2 085 202

1 937 069

7,65%

Bank Millennium

2 011 987

1 890 031

6,45%

Santander Bank Polska

1 890 984

1 964 888

-3,76%

Alior Bank

1 039 562

847 602

22,65%

BNP Paribas

990 160

929 700

6,50%

Credit Agricole

737 150

599 673

22,93%

Santander Consumer Bank

512 703

399 448

28,35%

Nest Bank

77 720

72 329

7,45%

Bank Pocztowy

69 378

57 606

20,44%

Razem:

18 383 172

16 712 160

10,00%

Jest to ważna zmiana trendu, gdyż obecnie to smartfon zaczyna być podstawowym narzędziem do obsługi finansów osobistych. Co więcej, urządzenie to pozwala korzystać dodatkowych funkcji finansowych, które nie są dostępne w komputerze. To m.in. płatności mobilne (zbliżeniowe lub kodami), geolokalizacja najbliższych bankomatów, identyfikacja dzwoniącego pracownika banku i wiele innych.

Co ciekawe, z ostatniego raportu Związku Banków Polskich wynika też, że liczba użytkowników bankowości internetowej (czyli z poziomu komputera) zaczyna topnieć. W 2024 r. liczba aktywnych użytkowników zmniejszyła się o 3 proc., podczas gdy przez ostatnie dwie dekady stale rosła. To na razie niewielkie spadki, ale niewykluczone, że trend ten będzie się pogłębiał z czasem. Na rynek wchodzi nowe pokolenie klientów, którzy „do szczęścia” potrzebują przede wszystkim smartfonów. Urządzenia takie jak komputery, tablety czy telewizory zaczynają schodzić na drugi plan.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (18)

dodaj komentarz
prawnuk
Bardzo miło się zrobiło. Znam emeryta w moim wieku - emeryta od ponad 20 lat.....
to jestem młody czy bardzo młody?
marianpazdzioch
To jest jak pytanie - wolisz łyżkę czy widelec? Można wszystko jeść łyżką, ale po co?
deadbeef
Młodzi też toną w długach ;-).
pilsener
A ile mamy przypadków naruszeń zasad bezpieczeństwa, utraty dostępu do konta, do pieniędzy i tak dalej? Dla mnie telefon to ostatnia rzecz, jakiej bym użył by się zalogować do banku i to z bardzo wielu powodów - od jego wrażliwości na zewnętrzne oprogramowanie typu "pegasus" po korzystanie z publicznych sieci.
daniel_1
Naganianie na niewolników pod hasłem wolności i mobilności.
Jeżeli te dane są chociaż w 1/3 prawdziwe, to świadczy tylko o postępującej degeneracji umysłowej w społeczeństwie.
Niestety....
harrytracz
Chciałbym zapytać użytkowników "mobile only" jak wam idzie czytanie cenników, tabel oprocentowania czy regulaminów na urządzeniach mobilnych? Bo dla mnie ciągłe rozciąganie i przesuwanie widoku większej tabeli na smartfonie jest mniej wygodne niż na ekranie komputera.
A niestety żeby skorzystać z promocyjnej lokaty
Chciałbym zapytać użytkowników "mobile only" jak wam idzie czytanie cenników, tabel oprocentowania czy regulaminów na urządzeniach mobilnych? Bo dla mnie ciągłe rozciąganie i przesuwanie widoku większej tabeli na smartfonie jest mniej wygodne niż na ekranie komputera.
A niestety żeby skorzystać z promocyjnej lokaty czy dowiedzieć się o zmianach w opłatach trzeba się przez te cenniki przekopać.
stain
Kanał mobile nie jest do analizowania jakichś nikomu niepotrzebnych i nudnych tabel z głupimi danymi.
Kanał mobile jest po to abyś mógł w sekundę, jednym kliknięciem kupić wspaniałą ofertę, którą algorytm starannie wyselekcjonował właśnie dla ciebie.
bpsklamie
Z telefonu tylko ofertę aktywujesz - czytać możesz na komputerze bez logowania (najczęściej w momencie rozpoczęcia procesu wnioskowanie bank sam CI wysyła na e-maila wszystkie PDFy do zapoznania). Jestem użytkownikiem "mobile-only" i tak najczęściej robię. Jeśli nie jestem kompletnie nowym klientem w danym banku, to wtedy Z telefonu tylko ofertę aktywujesz - czytać możesz na komputerze bez logowania (najczęściej w momencie rozpoczęcia procesu wnioskowanie bank sam CI wysyła na e-maila wszystkie PDFy do zapoznania). Jestem użytkownikiem "mobile-only" i tak najczęściej robię. Jeśli nie jestem kompletnie nowym klientem w danym banku, to wtedy czasem po prostu na telefonie czytam - nie wydaje mi się, żeby konieczność powiększania była jakimś dużym problemem, bo dokumenty dla konkretnych ofert często aż tak długie nie są, najdłuższe dokumenty to jednak podstawowa umowa z bankiem wraz z regulaminem.
zenonn
Co chwile są tu informacje, że aplikacja bankowa działa źle.
sajetan
Wszystko w jednym miejscu - w telefonie.. dowód, prawo jazdy, dane osobiste i adresowe, zusy, dane medyczne, pesele, karty płatnicze, konta bankowe...
W przypadku zgubienia lub kradzieży, za jednym zamachem tracimy wszystko i nawet nie mamy jak zablokować kart - bo nie mamy z czego zadzwonić... Nawet jak tylko nam telefon się
Wszystko w jednym miejscu - w telefonie.. dowód, prawo jazdy, dane osobiste i adresowe, zusy, dane medyczne, pesele, karty płatnicze, konta bankowe...
W przypadku zgubienia lub kradzieży, za jednym zamachem tracimy wszystko i nawet nie mamy jak zablokować kart - bo nie mamy z czego zadzwonić... Nawet jak tylko nam telefon się zepsuje (np. upadek powodujący uszkodzenie funkcji dotykowych ekranu) - to jesteśmy w czarnej i nawet biletu na autobus/pociąg nie ma jak kupić ...

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki