Liczba użytkowników bankowości mobilnej na koniec marca 2025 roku przekroczyła 28 mln – wynika z danych zebranych przez Bankier.pl. Co więcej, aż 18,3 mln to użytkownicy definiowani terminem „mobile only” To osoby, które nie logują się już do banku z poziomu komputera.


Smartfony zmieniły sposób, w jaki korzystamy z bankowości elektronicznej. Jeszcze dekadę temu wydawało się, że będą stanowić jedynie uzupełnienie dla bankowości internetowej. Dziś wiemy już, że nie jest to alternatywny kanał dostępu do konta. Dla coraz większej liczby użytkowników staje się kanałem podstawowym.
Z danych zebranych przez Bankier.pl wynika, że na koniec I kwartału 2025 roku z bankowości mobilnej korzystało aktywnie 28 mln użytkowników. Marą aktywności było co najmniej jedno logowanie do konta online z poziomu urządzenia mobilnego. W zdecydowanej większości (ok. 27 mln) użytkownicy mobilni korzystają z dedykowanych aplikacji na smartfonach. Niewielka grupa osób wykorzystuje wersje przeglądarkowe serwisów bankowości internetowej (RWD).
Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma niezmiennie PKO BP – 6,4 mln, czyli o blisko 7 proc. więcej niż rok temu. Na drugim miejscu jest Bank Pekao z liczbą 3,5 mln, a po pętach depcze mu mBank (prawie 3,5 mln). Na kolejnych miejscach są Santander Bank Polska (3,3 mln) oraz ING (3,1 mln).
Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego |
|||
---|---|---|---|
Bank |
I kw. 2025 |
I kw. 2024 |
Zmiana r/r |
PKO BP |
6 406 587 |
5 993 571 |
6,89% |
Bank Pekao |
3 521 790 |
3 222 337 |
9,29% |
mBank |
3 492 834 |
3 368 610 |
3,69% |
Santander Bank Polska |
3 302 651 |
3 004 937 |
9,91% |
ING Bank Śląski |
3 161 000 |
2 974 000 |
6,29% |
Bank Millennium |
2 722 119 |
2 548 456 |
6,81% |
Alior Bank |
1 592 992 |
1 383 893 |
15,11% |
BNP Paribas |
1 372 921 |
1 311 563 |
4,68% |
Credit Agricole |
952 520 |
803 387 |
18,56% |
Santander Consumer Bank |
518 503 |
bd. |
bd. |
Spółdzielcza Grupa Bankowa |
430 298 |
506 336 |
-15,02% |
Citi Handlowy |
259 000 |
bd. |
bd. |
Nest Bank |
181 100 |
149 395 |
21,22% |
Bank Pocztowy |
130 128 |
119 115 |
9,25% |
Razem: |
28 044 443 |
25 385 600 |
10,47% |
W kontekście najnowszych danych o bankowości mobilnej wrażenie robi nie tylko liczba aktywnych użytkowników. Ciekawsza jest informacja o użytkownikach mobile only, czyli osobach, które korzystają wyłącznie ze smartfonów do obsługiwana swoich produktów. Z danych udostępnionych nam przez banki wynika, że jest ich już ponad 18,3 mln. Te osoby nie logują się już do komputerów, by zlecić przelew czy sprawdzić saldo.
Liczba klientów "mobile only". Minimum 1 logowanie w miesiącu w danym kwartale |
|||
---|---|---|---|
Bank |
I kw. 2025 |
I kw. 2024 |
Zmiana r/r |
PKO BP |
4 519 476 |
4 080 309 |
10,76% |
ING Bank Śląski |
2 238 000 |
2 023 000 |
10,63% |
Pekao |
2 210 850 |
1 910 505 |
15,72% |
mBank |
2 085 202 |
1 937 069 |
7,65% |
Bank Millennium |
2 011 987 |
1 890 031 |
6,45% |
Santander Bank Polska |
1 890 984 |
1 964 888 |
-3,76% |
Alior Bank |
1 039 562 |
847 602 |
22,65% |
BNP Paribas |
990 160 |
929 700 |
6,50% |
Credit Agricole |
737 150 |
599 673 |
22,93% |
Santander Consumer Bank |
512 703 |
399 448 |
28,35% |
Nest Bank |
77 720 |
72 329 |
7,45% |
Bank Pocztowy |
69 378 |
57 606 |
20,44% |
Razem: |
18 383 172 |
16 712 160 |
10,00% |
Jest to ważna zmiana trendu, gdyż obecnie to smartfon zaczyna być podstawowym narzędziem do obsługi finansów osobistych. Co więcej, urządzenie to pozwala korzystać dodatkowych funkcji finansowych, które nie są dostępne w komputerze. To m.in. płatności mobilne (zbliżeniowe lub kodami), geolokalizacja najbliższych bankomatów, identyfikacja dzwoniącego pracownika banku i wiele innych.
Co ciekawe, z ostatniego raportu Związku Banków Polskich wynika też, że liczba użytkowników bankowości internetowej (czyli z poziomu komputera) zaczyna topnieć. W 2024 r. liczba aktywnych użytkowników zmniejszyła się o 3 proc., podczas gdy przez ostatnie dwie dekady stale rosła. To na razie niewielkie spadki, ale niewykluczone, że trend ten będzie się pogłębiał z czasem. Na rynek wchodzi nowe pokolenie klientów, którzy „do szczęścia” potrzebują przede wszystkim smartfonów. Urządzenia takie jak komputery, tablety czy telewizory zaczynają schodzić na drugi plan.