REKLAMA

Inwestorzy chcą odszkodowań w związku z awarią ING Makler. Bank przyjmuje reklamacje

2020-12-04 13:01, akt.2020-12-07 07:30
publikacja
2020-12-04 13:01
aktualizacja
2020-12-07 07:30
fot. Jaap Arriens / ZUMA Press

Awaria ING Makler poważnie wzburzyła inwestorów, którzy przez kilkadziesiąt godzin nie mieli dostępu do platformy. Pojawiły się żądania odszkodowań.

O wielkiej awarii w Biurze Maklerskim ING informowaliśmy od czwartkowego poranka. Przedstawiciele biura maklerskiego przepraszali za zaistniałą sytuację oraz zapewniali, że dokładają wszelkich starań, aby rozwiązać problem uniemożliwiający korzystanie z platformy ING Makler.

Ostatecznie w sobotę o godzinie 23:45 bank poinformował, że uporał się z awarią. Równocześnie ogłoszono, że końca roku wszyscy korzystający z Biura Maklerskiego ING będą mogli zawierać transakcje bez prowizji maklerskiej.

Nie wszystkich inwestorów to satysfakcjonowało i tak w piątek, jak i w weekend pojawiały się żądania dotyczące odszkodowań.

„Nie mam dostępu do akcji i pieniędzy. Czy bank wypłaci rekompensaty?”

„Mam akcje,które lecą na dół nic nie mogę zrobić. Nie mogę sprzedać. Może stracę wszystko. Kto mi odda kasę?”

„W środę zająłem pozycje na kontraktach, które w czwartek przyniosły mi ok 20% zysku i nie mogłem ich zrealizować. Dziś na otwarciu tracę fortunę. Mój kapitał zabezpieczający z pewnością nie jest już wystarczający (…) W przypadku odmowy i braku odszkodowania jestem ... bankrutem”

To tylko niektóre z wiadomości, które napływają na nasz adres alert@bankier.pl. Z pytaniem o zadośćuczynienie dla inwestorów w piątek zwróciliśmy się do samego ING.

– Na razie mogę powiedzieć, że będziemy starali się rozpatrywać wszystkie reklamacje związane z awarią w przyspieszonym trybie – napisał Piotr Utrata, rzecznik prasowy ING, w odpowiedzi na pytanie o odszkodowania dla inwestorów.

Awaria w ING Makler - jak złożyć reklamację?

Informacje dotyczące składania reklamacji znajdziemy na stronie, na której ING sukcesywnie informował o stanie prac związanych z awarią.

– Jeśli chcesz zgłosić reklamację wynikającą z tej niedostępności, przygotuj proszę dokładne informacje dotyczące operacji, której nie udało Ci się wskutek awarii wykonać. Będziemy ich potrzebować, by tę reklamację rozpatrzyć – informuje ING.

Reklamację można zgłosić poprzez wiadomość na platformie Moje ING oraz przez infolinię: 32 357 00 32 lub 801 127 301. Inwestorzy zwracający się do naszej redakcji informowali jednak o trudnościach z połączeniem.

Zgodnie z informacjami podawanymi przez BM ING, reklamacje rozpatrywane są „niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od jej otrzymania”. Jeżeli bank nie będzie w stanie dotrzymać tego terminu, to poinformuje o powodzie opóźnienia. Jeżeli jednak bank nie zmieści się w terminie 60 dni, to reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta. Więcej na ten temat w artykule „Jak złożyć i napisać reklamację w banku?”.

KNF kieruje do Rzecznika Finansowego

O komentarz do sytuacji związanej z awarią u jednego z wiodących biur maklerskich poprosiliśmy także Komisję Nadzoru Finansowego.

- Komisja Nadzoru Finansowego sprawę monitoruje z punktu widzenia stabilnościowego i systemowego. Jeżeli chodzi o kwestie klienckie, klienci w pierwszej kolejności powinni zwrócić się do biura maklerskiego z ewentualną reklamacją. Jeżeli w tej kwestii byłyby problemy, to kolejnym etapem jest Rzecznik Finansowy. To on jest instytucją przeznaczoną do wspierania klientów w sporach z instytucjami rynku finansowego – tłumaczy Jacek Barszczewski, dyrektor departamentu komunikacji społecznej Urzędu KNF.

- Kwestia ewentualnych odszkodowań dla klientów jest zależna od źródła szkody giełdowej, którego na tym etapie nie ustalono. W przypadku, gdy źródło to zostanie określone klient powinien wykazać, że istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesioną przez niego stratą, a zdarzeniem powodującym szkodę. Na określenie wysokości poniesionej szkody wpływ będą miały wahania kursów papierów wartościowych lub kursów walut w zależności od charakteru inwestycji (np. samego papieru wartościowego lub charakteru zlecenia). Sformalizowanie i uporządkowanie komunikacji w stosunkach firm inwestycyjnych z klientami może sprzyjać tutaj udowodnieniu określonych zdarzeń po stronie klienta - tłumaczy Oskar Skibiński, z biura Rzecznika Finansowego.

- Poszkodowani klienci mogą złożyć reklamację w firmie inwestycyjnej. Reklamacje dotyczące usług świadczonych przez firmy inwestycyjne z reguły mogą być składane za pośrednictwem poczty, ustnie, drogą elektroniczną lub osobiście. Rozpatrzenie reklamacji przez firmę inwestycyjną następuje niezwłocznie, jednak nie później niż 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w powyższym terminie, firma inwestycyjna wyjaśnia klientowi przyczynę opóźnienia, wskazuje okoliczności wymagające ustalenia do rozpatrzenia sprawy oraz określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji. W przypadku, gdy reklamację odrzucono klient może złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania  interwencyjnego lub polubownego przez Rzecznika Finansowego. Oczywiście w każdym czasie może wystąpić z powództwem bezpośrednio do właściwego sądu powszechnego. Na tym etapie Rzecznik Finansowy wspiera klientów tzw. istotnym poglądem - dodaje Skibiński.

Biuro Maklerskie ING Banku Śląskiego to jedna z największych tego typu instytucji na polskim rynku. Zgodnie z danymi Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, na koniec listopada w BM ING zarejestrowanych było 128 131 rachunków. To czwarty wynik w kraju, po BM mBanku (354 683), BM Pekao (198 073) i BM PKO BP (133 208). Co więcej, od początku roku liczba rachunków raportowanych przez BM ING wzrosła o 40 proc. (z 91 409 na koniec grudnia 2019 r.), co jest najlepszym wynikiem w całej stawce.

DF/AT/MZ

Źródło:
Tematy

Otwórz konto w promocjach: 300 zł premii za otwarcie i polecenie konta

Advertisement

Komentarze (25)

dodaj komentarz
milion_milionow
ING kupuje usługi informatyczne raczej w grupie Telefonica - to zdecydowanie zagraniczna instytucja.
To hiszpańscy eksperci a nie polscy. Jak ktoś nie ma podstawowej wiedzy, to po co komentuje ??
fred_
Takich mamy informatykow w PL niestety.
harrytracz
Skąd wiesz że ten dostawcą co schrzanil jest z Polski?
bartson99
Akurat Polska ma jednych z lepszych inżynierów informatyki na świecie.
knife
Tak to jest, cwaniaczki.
Wybieracie tanie usługi a potem halo?
Ja korzystam z CDM PEKAO i od 5 lat problemu nie mam, płacę za usługę i korzystam.
Ot co.
arturosa68
Ciekawe jakie masz tam prowizje? Bo z tego co wiem to dość tęgie.
atx
no dla niektórych to będzie jak lekartwo ...2 dni bez stresu
a jak się okażę że to chwilowa zwała ...a w poniedziałek odbije
jeszcze będziecie dziękować za tą awarię
...ale fakt faktem większość i tak traci ...nawet jak to działa
mariusz_1987
Mamy szczęście że wczoraj i dzisiaj prawie wszystko rośnie, także nie ma potrzeby sprzedawania akcji. Mam nadzieję że do poniedziałku to naprawią. Niektórym może i wyjdzie na plus, bo by za wcześnie sprzedali;)
jonasz93
Tendencyjny komentarz, nie mający nic wspólnego z rzeczywistością. Sam jestem klientem tego domu maklerskiego, cóż. Złożyłem zlecenie na IPO PCF1 jeszcze przed awarią, mam dużo akcji wig-20 głównie CD Projekt CCC itp. więc wszystko leci do przodu.

Ale miałem też certyfikaty turbo. i tutaj przy instrumentach
Tendencyjny komentarz, nie mający nic wspólnego z rzeczywistością. Sam jestem klientem tego domu maklerskiego, cóż. Złożyłem zlecenie na IPO PCF1 jeszcze przed awarią, mam dużo akcji wig-20 głównie CD Projekt CCC itp. więc wszystko leci do przodu.

Ale miałem też certyfikaty turbo. i tutaj przy instrumentach pochodnych zwłaszcza na kontraktach niektórzy mogą naprawdę zostać w przysłowiowej d....

Ja np. miałem short na Lotos i co.... pewnie w normalnych okolicznościach bym go zamknął wcześniej - zanim włączy się stop loss.. A w tych okolicznościach śmiech.

Największy problem polega na tym, że nikt nie informuje o tym co się dzieje. Miało być wczoraj naprawione itp.
atx odpowiada jonasz93
sorki przegiołem
faktycznie dostałbym sraczki po jednym dniu

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki