Skorzystaj z pomocy eksperta

Dziękujemy!


Reklamacja oznacza żądanie klienta skierowane czy to do sprzedawcy, czy też do wykonawcy usługi, kiedy klient ten nie jest zadowolony z wykonania tej usługi lub nie zadowala go jakość otrzymanego towaru. Mamy prawo żądać zwrotu pieniędzy na przykład gdy zamówiliśmy coś przez internet, a towar jest wadliwy, czy też przesyłka przyszła uszkodzona. Dlaczego więc mielibyśmy nie mieć prawa do składania reklamacji w banku, w odniesieniu do usług przez niego oferowanych? Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że jak najbardziej jest to możliwe. 

Jak złożyć i napisać reklamację w banku? Jak złożyć i napisać reklamację w banku? (fot. edbockstock / YAY Foto)


Reklamacja usług w banku - czego może dotyczyć?

Reklamacja usług bankowych może dotyczyć tak naprawdę wszystkiego, co nie jest zgodne z umowami czy podawanymi przez bank informacjami. Jeśli na przykład w umowie bankowej dotyczącej prowadzenia konta bankowego masz wpisaną daną kwotę opłaty, a bank pobierze większą, masz prawo do reklamacji. Podobnie jest wtedy, gdy założyło się konto z powodu interesującej promocji, a w konsekwencji bank jej nie uwzględnił. Problemy mogą dotyczyć różnych kwestii, jak na przykład nieprawidłowości przy przewalutowaniu albo braku wykonania jakiegoś zlecenia. Jeśli ktoś na przykład zlecił przelew, a on nie został wykonany i z tego powodu ma się teraz nieprzyjemności, bank nie tylko powinien rozpatrzyć reklamację pozytywnie, ale i zadośćuczynić sytuacji. Reklamacje mogą więc dotyczyć wszystkiego, co poszło nie tak i mamy pewność, dowód, że miało być inaczej. 

Reklamacja usług w banku - jak ją napisać?

Żeby bank uwzględnił reklamację, nie wystarczy tylko zgłosić się do jakiegoś oddziału banku. Konsultanci pracujący w obsłudze klienta mogą nie być upoważnieni do rozpatrywania podobnych wniosków, a co dopiero ustnych sugestii klienta czy klientki. Tymczasem wystarczy napisać tylko odpowiednie podanie reklamacyjne i czekać na jego pozytywne rozpatrzenie. Nie ma jednego oficjalnego wzoru takiego pisma, dlatego należy je napisać samodzielnie, ale trzeba pamiętać o uwzględnieniu wszystkich ważnych informacji. Przede wszystkim na takim dokumencie musi się znaleźć bieżąca data i dane klienta - imię, nazwisko, numer PESEL, a także numer rachunku, którego dotyczy reklamacja. To szczególnie istotne, gdy w tym samym banku posiada się więcej niż jedno konto, albo korzysta na przykład z konta i lokaty. Następnie należy w bardzo czytelny i rzeczowy sposób wyjaśnić jaki błąd popełnił bank, argumentując tę pomyłkę.

Sama reklamacja może nie być wystarczająca, jeśli bank nie ma potwierdzenia, że wskazany błąd zaistniał. Jego poszukiwanie może zająć sporo czasu, więc o wiele rozsądniej będzie załączyć do dokumentu na przykład skany potwierdzające opisaną w reklamacji sytuację. Na wniosku powinien się też znaleźć podpis klienta składającego reklamację oraz informacja o preferowanej przez niego formie kontaktu - na przykład przez e-mail, albo przez telefon. 

Reklamacja usług w banku - gdzie ją złożyć?

Reklamację można napisać odręcznie albo na komputerze. Na takim wniosku musi się jednak znaleźć podpis klienta. Można ją przesłać listownie do banku, bądź też udać się z nią do banku osobiście. Można też skorzystać z opcji przesłania wiadomości przez system bankowości elektronicznej. Jest to akurat wyjątkowo wygodne, chociaż na pewno nie każdy będzie w stanie to zrobić. Nie jest to trudne, jednak osoby które nie są dobrze zaznajomione z komputerem mogą mieć pewne trudności. W każdym z tych przypadków jednak trzeba dostarczyć jakoś wniosek reklamacyjny do konkretnego banku. Warto też na wszelki wypadek zachować potwierdzenie złożenia reklamacji choćby po to, by oczekiwać odpowiedzi w odpowiednim terminie.

Reklamacja usług w banku - kiedy oczekiwać odpowiedzi?

Napisaliśmy już reklamację, złożyliśmy ją w banku i czekamy w tej chwili na odpowiedź. Wiele osób niepokoi się w tym czasie czy dobrze zrobiło, że w ogóle dochodziło swoich praw (oczywiście, że dobrze) i zastanawia się, jaka będzie odpowiedź banku. Długi czas oczekiwania na taką odpowiedź sprawiał, że niezadowoleni klienci tracili już nadzieję. Od 20 grudnia 2018 roku wszystkie sprawy o reklamację w bankach rozpatrywane są szybciej. Ma to związek z nową dyrektywą unijną, która skraca o połowę dotychczas obowiązujące terminy. Warto je znać i dzięki tej wiedzy przestać się niepokoić, że coś długo trwa. W tym momencie jeśli sprawa dotyczy usług płatniczych, bank ma do 15 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji, z możliwością wydłużenia tego czasu do 35 dni. Z kolei jeśli reklamacja dotyczy innych usług, bank ma do 30 dni na rozpatrzenie reklamacji klienta, z ewentualną możliwością wydłużenia tego okresu do 60 dni. 


2020-08-07

Limit wypłaty z bankomatu i płatności kartą – czym są? Jak je zmienić?

Korzystanie z dobrodziejstw współczesnej bankowości jest niezwykle proste. Z drugiej strony często nagle zaskakują nas różnego typu dzienne limity transakcji bezgotówkowych czy wypłat z bankomatu. Warto dowiedzieć się, jak z nich korzystać.

2020-07-27

Skrytka bankowa: jak działają skrytki bankowe?

Zapewnienie bezpieczeństwa posiadanemu majątkowi to spore wyzwanie. Jednym z tradycyjnych sposobów jest skrytka bankowa. Choć cieszy się coraz mniejszą popularnością, wciąż istnieje wiele scenariuszy, w których warto się nią zainteresować.

2020-07-22

Kwota wolna od zajęcia. Ile może zabrać komornik?

Egzekucja komornicza to wyjątkowe wyzwanie dla dłużnika. Nie można jednak odebrać mu całości osiąganych dochodów. Warto dowiedzieć się, ile wynosi kwota wolna od zajęcia oraz jak się ją ustala.

Kredyt odnawialny (rewolwingowy) - na czym polega? Jak spłacić?

Kredyt odnawialny zwany też rewolwingowym to dodatkowe środki podpięte do konta osobistego. Gdy na rachunku skończą nam się pieniądze, schodzimy pod kreskę i zaczynamy korzystać z pieniędzy banku. Zobacz, jak działa i jak spłacić kredyt odnawialny.

Karta płatnicza - co to jest karta płatnicza? Definicja, rodzaje, kolory

Karta płatnicza to obecnie jeden z podstawowych instrumentów płatniczych wykorzystywanych do płatności. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, z jakiej konkretnie karty korzystamy – karty debetowej czy karty kredytowej? Popularne stały się także wirtualne karty płatnicze.

Smartwatch: płatności zbliżeniowe. Garmin Pay, Apple Pay, Wear OS

Dokonywanie codziennych płatności staje się coraz łatwiejsze, nie musimy w tym celu nosić ze sobą nie tylko gotówki czy karty, ale nawet telefonu. Wystarczy nam zegarek z NFC.

Zwrot podatku. Ile się czeka na zwrot podatku?

Chociaż podatki kojarzą nam się z przykrym obowiązkiem, jest jeden aspekt, który wzbudza jednoznacznie pozytywne emocje. Zwrot podatku może stać się solidnym zastrzykiem gotówki. Warto dowiedzieć się, kiedy powinien trafić na nasze konto.