W sobotę o godzinie 23:45 bank poinformował, że uporał się z awarią Maklera, która trwała od środy. Do końca roku wszyscy korzystający z Biura Maklerskiego ING będą mogli zawierać transakcje bez prowizji maklerskiej.


Przeczytaj także
W trakcie weekendu mogą jeszcze występować krótkie przerwy techniczne w związku z ewentualnymi dalszymi pracami nad systemem - poinformował jednocześnie bank.
ING przekazało, że udostępni na stronie banku szczegółowy raport wyjaśniający powody awarii oraz opisujący przebieg prac naprawczych. "Potrzebujemy na to kilku dni, aby dokładnie przeanalizować zaistniałą sytuację z zewnętrznym dostawcą systemu" - napisano.
– Chciałbym poinformować, że od rana nie ma dostępu do kont maklerskim ING DM, po pracach przeprowadzonych w nocy. Nie ma też możliwości telefonicznego połączenia z DM, bo telefony są ciągle zajęte – brzmiało jedno ze zgłoszeń przesłane przez Czytelnika Bankier.pl. Podobne informacje docierały do redakcji także w piątek i sobotę.
Od kilku dni na adres alert@bankier.pl lawinowo spływały zgłoszenia od użytkowników posiadających konto w ING Makler o problemach z korzystaniem z usług platformy inwestycyjnej. Problemy z DM ING pojawiły się już w środę "Nie działa makler na koncie ING brak możliwości dokonywania operacji. Prace konserwacyjne miały zakończyć się o 8:00, jest 9:12 a brak dostępu do konta" - poinformował w wiadomości do redakcji Czytelnik.
"Makler nie działa, ludzie (w tym ja) bez dostępu do swoich pieniędzy", "Znowu nie działa Makler! Ile to jeszcze potrwa?", "Prace serwisowe miały trwać do godziny 8:00!! Jest 9:30 a makler dalej nie działa (...) " - czytamy komentarze użytkowników ING Makler na Facebooku.
Awaria w ING Makler - co się stało?
Skontaktowaliśmy się z biurem prasowym ING Banku, z prośbą o wyjaśnienie przyczyny awarii. "Niedostępne są moduły Makler w Moim ING i aplikacja ING Makler Mobile. Przyczyną jest awaria kluczowej dla tych aplikacji usługi po stronie zewnętrznego dostawcy. Dokładamy wszelkich starań, by jak najszybciej zakończyć prace naprawcze Maklera. Poinformujemy użytkowników o uruchomieniu usługi" – mówiła w czwartek Mirella Gmur z biura prasowego ING Banku Śląskiego.
Pełna treść komentarza ING przesłana redakcji Bankier.pl
W sobotę o godz. 23.45 przywróciliśmy dostępność modułów Makler w bankowości internetowej Moje ING oraz aplikacji mobilnej ING Makler Mobile. Oznacza to, że system maklerski już działa i można się do niego logować. W trakcie weekendu mogą jeszcze występować krótkie przerwy techniczne w związku z ewentualnymi dalszymi pracami nad systemem.
Bardzo przepraszamy za awarię. Mamy pełną świadomość sytuacji w jakiej postawiliśmy naszych klientów. W związku z tym:
- podjęliśmy decyzję, że do końca grudnia tego roku wszyscy klienci Biura Maklerskiego ING będą mogli zawierać transakcje bez prowizji maklerskiej,
- powołamy specjalny zespół do sprawnego rozpatrywania reklamacji.
Chcielibyśmy zapewnić, że udostępnimy na stronie banku szczegółowy raport wyjaśniający powody awarii oraz opisujący przebieg prac naprawczych. Potrzebujemy na to kilku dni, aby dokładnie przeanalizować zaistniałą sytuację z zewnętrznym dostawcą systemu
Problemy dotyczą modułu Makler w Moim ING oraz aplikacji ING Makler Mobile, które aktualnie są niedostępne. 2 grudnia o godzinie 17:05 ING Bank Śląski rozpoczął prace naprawcze. Na czas ich trwania tymczasowo zostały wyłączone:
- moduł Makler w systemie bankowości internetowej,
- aplikacja ING Makler Mobile.
Koniec awarii. ING aktualizuje komunikaty
W niedzielę o godzinie 11:00 bank poinformował, że prowizja 0 zł jest już ustawiona w systemie. "Zwrócimy wartość prowizji za zlecenia złożone po uruchomieniu Maklera, za które naliczyła się standardowa prowizja. Zwrotu dokonamy na konto maklerskie, po wykonaniu zlecenia na giełdzie."
W sobotę o 23:45 bank poinformował: "Po 79 godzinach niedostępności przywróciliśmy moduły Makler w bankowości internetowej Moje ING oraz w aplikacji mobilnej ING Makler Mobile. Podjęliśmy decyzję, że do końca grudnia br. wszyscy klienci Biura Maklerskiego ING będą mogli zawierać transakcje bez prowizji maklerskiej."
"Intensywne prace cały czas trwają. Mamy nadzieję, że jutro powiadomimy Was o działającym module Makler" - poinformował w sobotę po godzinie 20:00 bank.
W sobotę (5 grudnia) o godzinie 10:05 bank poinformował, że "Wciąż pracujemy w pełnym składzie nad udostępnieniem Maklera. W nocy przeprowadziliśmy kolejne prace naprawcze. Robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby podczas najbliższej sesji Giełdy Papierów Wartościowych można było korzystać ze wszystkich funkcji Maklera."
Po zamknięciu giełdy w piątek mogliśmy przeczytać na stronie banku: "Minęła godzina 17:05, Giełda Papierów Wartościowych zamyka ostatnią w tym tygodniu sesję notowań. Maklerzy wracają na weekend do domów, a my wracamy do pracy nad naszym Maklerem. Dziękujemy Wam za wyrozumiałość."
W piątek przed godziną 15:00 biuro prasowe poinformowało, że: "Niestety, nie mamy dobrych informacji. Wiemy już, że nie zdążymy z uruchomieniem Maklera przed 17:05, czyli przed końcem pracy giełdy w tym tygodniu. Wiemy i rozumiemy, że jesteście tym rozgniewani i rozczarowani. Wiemy, że Was zawiedliśmy. Postaramy się najpierw wszystko naprawić, a później zrobić co możemy, by Wam to wynagrodzić."
Po godzinie 13:00 w piątek spływają kolejne informacje od ING: "Minęła 13:00, ale nie jesteśmy jeszcze gotowi na uruchomienie. Intensywnie pracujemy nad przywracaniem i łączeniem wszystkich zaległych transakcji. Postaramy się jak najszybciej podać kolejny spodziewany termin udostępnienia".
W piątek rano na stronie internetowej ING Banku Śląskiego pojawił się najnowszy komunikat "To była długa i pracowita noc. Posuwamy się do przodu, ale liczba zależności jest ogromna i zajmuje to dużo czasu. Wiemy już, że nie zdążymy na otwarcie sesji GPW. Walczymy o każdą minutę. Ambitny plan - okolice południa godzina 13:00."
– Niestety dalej niedostępne pozostają moduły Makler w Moim ING i aplikacja ING Makler Mobile. Prace nad przywróceniem dostępu do systemu trwają cały czas. Zakładamy, że pełną funkcjonalność uda się przywrócić najwcześniej o godzinie 13:00 – potwierdza w piątek Mirella Gmur z biura prasowego ING.
"Wiemy, że brak dostępu stanowi poważne utrudnienie, dlatego nieprzerwanie od rozpoczęcia awarii staramy się przywrócić działanie systemu. Bardzo przepraszamy. Szczegółowe przyczyny awarii będziemy wyjaśniać. Będziemy też na bieżąco informować o wszystkich zmianach" - dodaje przedstawicielka biura prasowego ING.
W czwartkowym komunikacie ING Banku Śląskiego pisano: "Mimo upływu wielu godzin, prace naprawcze wciąż trwają, staramy się zakończyć je jak najszybciej. Niestety, nie jesteśmy w stanie podać godziny przywrócenie systemu. Z powodu dużej liczby telefonów dotyczących awarii, kontakt z infolinią Biura Maklerskiego może być utrudniony".
"Niedługo minie doba, od kiedy wraz z dostawcą problematycznej usługi staramy się zapobiec skutkom awarii. To jedna z najdłuższych niedostępności w naszej historii. Staramy się ruszyć przed końcem dzisiejszej sesji giełdowej. Trzymajcie kciuki" - napisano na stronie banku po godz. 16:00. "Przepraszamy, nie zdołaliśmy udostępnić Wam Maklera przed końcem sesji giełdowej. Mimo naszych wysiłków nikt nie zdołał z niego dziś skorzystać. Nie poddajemy się, przed nami kolejna pracowita noc. Walczymy o to, by jutro mieć dla Was lepsze wieści" - dodano w czwartek po godz. 17:00.
Awaria ING Makler poważnie wzburzyła inwestorów, którzy kolejny dzień z rzędu nie mogą składać zleceń. Pojawiają się żądania odszkodowań, więcej na ten temat w artykule "Inwestorzy chcą odszkodowań przez awarię ING Makler. Bank przyjmuje reklamacje".
ING Makler – reklamacja z powodu awarii
Klienci posiadający konto w domu maklerskim ING Banku Śląskiego mogą zgłosić reklamację wynikającą z niedostępności usługi. Użytkownicy Maklera ING powinni przygotować dokładną informację dotyczącą operacji, której nie udało im się dokonać z powodu awarii. Reklamację można zgłosić poprzez wiadomość w Moim ING lub telefonicznie. Kontakt za pomocą drugiej opcji może być utrudniony z powodu dużej liczby zgłoszeń, informuje ING.
DF