Prezes Allegro Francois Nuyts na wczorajszej konferencji prasowej podsumowywał 2018 rok i zapowiedział zmiany, które firma szykuje dla swoich klientów i sprzedawców. Co nas czeka na Allegro w 2019 roku?


Jak zapowiedział Nuyts, pod koniec roku firma zamierza także wprowadzić wizualne wyszukiwanie towarów i nawigację wizualną. Mechanizm ma wykorzystywać rzeczywiste zdjęcia przedmiotów. Udogodnieniem dla kupujących ma być także wprowadzenie opcji odroczonej płatności, która pozwoli zapłacić za towar w ciągu 30 dni od otrzymania produktu. W ocenie Allegro ma ona stanowić alternatywę dla płatności za pobraniem, która w Polsce jest nadal bardzo popularna.
Wśród innowacji Nuyts podkreślił usługę darmowych dostaw Smart, która obejmuje już 46 mln ofert z 29 mln pierwotnie w 7 miesięcy od jej uruchomienia. Według informacji Allegro, dotychczas klienci zaoszczędzili 100 mln zł z tytułu tej usługi.
"Chcemy zwiększać liczbę punktów odbioru z 20 tys.
obecnie, szczególnie na obszarach wiejskich. Mamy kilka prowadzonych
rozmów i stałe szukamy nowych partnerów w tym zakresie. Allegro Smart
jest naszym kluczowym impulsem wzrostowym, ale chcemy robić kolejne
innowacje" - wskazał prezes.
Jednak - jak mówił Nuyts - Allegro nie planuje zastępować swoich dotychczasowych partnerów w oferowaniu usług finansowych. "Współpracujemy z kilkoma partnerami w tej dziedzinie, np. PZU, BNP Paribas, PayU czy Pay24. Technologia pozwala nam płynnie zaoferować klientom usługi naszych partnerów, którzy znają się na tym lepiej od nas i nie zamierzamy ich zastępować. Przyglądamy się natomiast nowym, rewolucyjnym pomysłom, tzw. disruptive technology. Chodzi o takie rozwiązania jak np. poprawa dostępności produktów finansowych dla naszych sprzedawców, oparta o historyczne dane o naszej współpracy" - zadeklarował.
Allegro na polskim rynku e-commerce
Polski rynek branży e-commerce wciąż ma wielki potencjał rozwoju, 9 na 100 zakupów w Polsce to zakupy w sieci, w Wielkiej Brytanii to już co piąty - mówi prezes Allegro Francois Nuyts.
Za pośrednictwem Allegro prowadzi handel ponad 125 tys. firm, głównie małych i średnich. Ok. 90 proc. sprzedawanych na platformie produktów to rzeczy nowe, objęte gwarancją. Według deklaracji prezesa firma chce zachęcić też prywatnych sprzedawców do korzystania z platformy.
"Choć rynek sprzedaży >>konsument do konsumenta<< funkcjonuje dobrze, chcemy wprowadzić innowacje, m.in. umożliwić wystawianie produktów w prostszy i szybszy sposób. Opłaty to nie najważniejszy czynnik, na który zwracają uwagę ludzie wystawiający np. nietrafione prezenty. Z naszych doświadczeń wynika, że istotniejsza jest dla nich łatwość, z jaką mogą wystawiać towar, szybka sprzedaż i zakończenie transakcji z obu stron, kiedy dostaną pieniądze" - powiedział Nuyts.
Jak dodał, największy problem, jeśli chodzi o sprzedaż między konsumentami jest taki, że częściej niż w przypadku komercyjnych sklepów dochodzi do jakichś sporów, które trzeba wspólnie rozwiązać. "Zależy nam, żeby kupujący mogli mieć takie samo zaufanie do prywatnych osób wystawiających jakieś towary, jak mają do sklepów" - mówił.
Fiskus sprzeda majątek dłużnika na Allegro i OLX

Skarbówka wystawi majątek dłużników na Allegro i OLX. Autorzy nowelizacji uzasadniają, że wprowadzenie nowych zasad licytacji elektronicznej pozwoli na sprawną, efektywną i skuteczną sprzedaż, natomiast niektóre punkty zaniepokoiły prawników.
Według szefa Allegro w tej chwili skarg na sprzedawców jest bardzo niewiele, a w większości przypadków sprzedawca i kupujący sami wyjaśniają wątpliwości.
"Są sprawy, w których musimy interweniować, choć staramy się wychodzić z założenia, że obie strony są uczciwe. Mamy też Program Ochrony Kupujących, dzięki któremu można szybko odzyskać pieniądze, jeżeli coś pójdzie nie tak w transakcji. Oczywiście zdarzają się też przypadki oszustw, które wykrywamy dzięki zgłoszeniom od klientów i sprzedawców, a także za pomocą algorytmów i sztucznej inteligencji. Nie mogę opisać dokładnie, jakich technik używamy, żeby nie ułatwiać złych działań" - powiedział.
Cennik Allegro - co z opłatami?
Na pytanie o wysokość opłat, jakie serwis pobiera od sprzedawców, odpowiedział, że przy ich wyznaczaniu Allegro stara się utrzymać równowagę w "ekosystemie sprzedaży".
"Ustalając opłatę, zawsze bierzemy pod uwagę zachowanie równowagi. Chodzi o takie ustalenie stawki, żeby sprzedawcy mogli zarobić, ale jednocześnie zaoferować cenę atrakcyjną dla klienta. Prowadzimy wiele analiz, żeby stymulować cenę produktów na odpowiednim poziomie. Od czasu do czasu ogłaszamy zarówno podwyżki, jak i obniżki prowizji" - zaznaczył. Jak dodał, różnice w prowizjach dla Allegro od towarów wystawianych w poszczególnych kategoriach zależą do różnej wysokości marży samych sprzedawców. "Inną marżę mogą narzucić sprzedawcy nabojów do ekspresów do kawy, a inną np. konserw dla psów. Szczegółowo to analizujemy i bierzemy pod uwagę przy ustalaniu stawek" - zaznaczył.
Przeczytaj także
Jak dodał, większość usług Allegro dla sprzedawców jest opcjonalna, a wystawienie ofert w większości kategorii jest bezpłatne.
"Każdy sprzedawca sam decyduje, czy chce za dodatkową opłatą np. wyróżnić ofertę. Niektóre z naszych usług są nawet przez nas subsydiowane - tak jak Allegro Smart!, czyli system pozwalający wykupić abonament na przesyłki i dostawać je bez dodatkowych opłat. Staramy się, by sprzedawcy mieli wiele opcji, dzięki którym mogą ustalić cenę i sposób sprzedaży w najlepszy dla nich sposób oraz zwrócić uwagę na swoją ofertę. W statusie offline można to porównać do lokalizacji sklepu: niektórzy chcą zapłacić więcej za sklep przy głównej ulicy, innym wystarcza boczna uliczka. Chodzi o elastyczny system, dzięki któremu sami zdecydują, ile chcą zainwestować w bardziej efektywny system sprzedaży" - podkreślił.
Przeczytaj także
Założona w 1999 r. firma Allegro to szóste co do wielkości przedsiębiorstwo e-handlowe w Europie. Jej właścicielem jest konsorcjum funduszy inwestycyjnych Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Firma zatrudnia 1,7 tysiąca osób.
autor: Małgorzata Werner-Woś