Alior Bank obserwuje w 2019 roku dwucyfrowy wzrost sprzedaży kredytów gotówkowych, ale zakłada, że koszty ryzyka w segmencie klientów indywidualnych w tym roku spadną. Alior chce do końca roku wprowadzić nowy format oddziałów, a w ramach pilotażu będzie nim objętych około 20 punktów - poinformował PAP Biznes Mateusz Poznański, wiceprezes banku.


„W 2019 roku utrzymujemy drugą pozycję na rynku w sprzedaży pożyczki gotówkowej. W I kwartale powinniśmy mieć dynamikę sprzedaży wyższą niż rynek, nasz udział w tym rynku powinien wzrosnąć” - powiedział Poznański.
„W całym zeszłym roku sprzedawaliśmy miesięcznie około 600 mln zł pożyczek gotówkowych. Zakładamy, że ten rok będzie jeszcze lepszy pod względem sprzedażowym. Sam I kwartał będzie dużo lepszy niż zeszły rok, dynamika rok do roku będzie dwucyfrowa. W I kwartale byliśmy w stanie utrzymać poziomy sprzedaży z drugiej części ubiegłego roku” - dodał.
Ocenił, że również II kwartał pod względem sprzedaży tych kredytów zapowiada się dobrze.
„Widzimy, że średnia dzienna sprzedaż w kwietniu jest wyższa niż w marcu” - powiedział Poznański.
Poinformował, że obecnie około 80 proc. kredytów gotówkowych trafia do dotychczasowych klientów, natomiast 20 proc. do nowych, którzy wcześniej nie mieli tego produktu, albo nie korzystali z usług banku.
Dodał, że część klientów kredytu gotówkowego to wcześniejsi klienci kredytów ratalnych. Alior Bank jest jednym z dwóch największych pożyczkodawców tego produktu.
„Potrafimy część klientów segmentu ratalnego zainteresować ofertą kredytów gotówkowych” - powiedział Poznański.
Poznański poinformował, że wyższa sprzedaż kredytów gotówkowych w 2019 roku nie pogorszy kosztów ryzyka na tym produkcie.
”Spodziewamy się, że koszty ryzyka w segmencie klientów indywidualnych w tym roku będą niższe niż w zeszłym, ale nie będą to istotne zmiany – w pożyczce gotówkowej powinny kształtować się na podobnym poziomie" - powiedział Poznański.
Dwucyfrowy wzrost sprzedaży hipotek
Wiceprezes poinformował, że obecnie bank nie planuje większych zmian w polityce kredytowej dotyczącej kredytów hipotecznych, zakłada jednak dwucyfrowy wzrost sprzedaży tego produktu.
„Sprzedaż kredytów hipotecznych jest niższa niż nasz udział w rynku, co wynika z realizowanego, wyższego niż rynkowy poziomu marży, przy rynkowym poziomie ryzyka. W roku bieżącym przewidujemy dwucyfrowy wzrost sprzedaży, na zbliżonych parametrach” - powiedział Poznański.
Bank planował wcześniej, że wzrost całego wolumenu kredytów brutto w 2019 roku wyniesie 5 mld zł.
„Nie widzę zagrożeń w realizacji celu, którym jest wzrost portfela kredytowego banku o 5 mld zł. Plan podtrzymujemy” - powiedział Poznański.
Nowy format oddziałów
Pod koniec 2018 roku Alior Bank miał 218 oddziałów własnych i 643 placówki partnerskie.
Wiceprezes poinformował, że bank nie planuje zmian liczby oddziałów własnych.
„Oceniam, że jeśli chodzi o liczbę oddziałów własnych osiągnęliśmy już docelowy model, w perspektywie 24 miesięcy nie mamy planów ograniczenia sieci. Sieć agencyjna jest modelem elastycznym, można ją łatwo dostosowywać do bieżącej sytuacji" - powiedział Poznański.
Dodał, że bank planuje zmienić format oddziałów własnych, a pilotaż tego procesu rozpocznie się w tym roku.
„Planujemy zmienić format oddziałów własnych, chcemy zmodyfikować usługę doradztwa. Zależy nam, aby zwiększyć komfort klientów oraz mikroprzedsiębiorców” - powiedział Poznański.
„Powinniśmy w ciągu dwóch miesięcy zakończyć projektowanie nowego formatu oddziałów. Będzie to raczej ewolucja funkcjonalna, powiązana z odświeżeniem wizualnym. W pilotażowym okresie nowym formatem objętych zostanie około 20 placówek. Pilotaż rozpocznie się w tym roku i chcemy, by pierwsze oddziały po zmianach obsługiwały klientów jeszcze w tym roku” - dodał.
Poinformował, że zmiany te nie będą miały materialnego wpływu na koszty banku.
„Będą to w większości inwestycje amortyzowane, które zastępują w dużej mierze koszty renowacji czy odświeżenia oddziałów. Nie jest to projekt, który wymaga znacznych nakładów” - powiedział Poznański.
seb/ ana/