Mamy już pewne finansowanie z funduszy Unii Europejskiej w wysokości 715 mln zł na kolejową zakopiankę - poinformowała na Twitterze w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. W piątek KE potwierdziła, że pieniądze zostaną przekazane.


"Dostałam właśnie informację, że kolejowa +Zakopianka+ - 117 km linii ze Skawiny do Zakopanego - ma już pewne finansowanie z funduszy UE w wysokości 715 mln zł. Dostaliśmy decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie. Rzetelna praca przynosi efekty!" - napisała na Twitterze szefowa resortu funduszy i polityki regionalnej.
Na modernizację kolejowej zakopianki w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” przeznaczono 1,45 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie prac planowane jest w 2023 r.
Zakończenie prac na kolejowej "zakopiance" planowane jest w 2023 r. - poinformowało w czwartek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Jak wskazał resort, modernizacja dotyczy odcinka Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane.
"Decyzja Komisji oznacza, że finansowanie jest pewne. Takie decyzje są wydawane w przypadku największych inwestycji współfinansowanych z UE. To efekt rzetelnej pracy nad inwestycją" – powiedziała cytowana w komunikacie minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Całkowity koszt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA to prawie 1,5 miliarda złotych, w tym dofinansowanie UE z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ponad 715 milionów złotych. Za te pieniądze - jak czytamy - przebudowanych lub zmodernizowanych zostanie prawie 117 kilometrów linii kolejowych oraz 36 przystanków i stacji kolejowych, 16 mostów oraz dwa wiadukty kolejowe. Zaznaczono, że przeprowadzone prace pozwolą w przyszłości na wdrożenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Wskazano, że po realizacji inwestycji dopuszczalna maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich na liniach 97 i 98 będzie wynosić 100 km/h, a na linii 99 – 120 km/h, natomiast dla pociągów towarowych maksymalna prędkość będzie wynosić 80 km/h. Zakończenie projektu jest planowane w 2023 roku.
Jak podkreśla MFiPR, jest to 106. decyzja KE dla dużego projektu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko – największego programu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020 w Polsce. W ubiegłym tygodniu KE powiedziała „tak” dla finansowania 42-kilometrowego odcinka S19.
Ferreira: Chcemy zachęcić pasażerów, aby zostawiali samochody w domu
Komisja Europejska poinformowała w piątek, że zatwierdziła przeznaczenie 234 mln euro z funduszu spójności na modernizację 117-kilometrowego odcinka linii kolejowej ze Skawiny pod Krakowem do Zakopanego.
"Dzięki tej unijnej inwestycji chcemy zachęcić pasażerów, aby zostawiali samochody w domu i korzystali w zamian z bezpiecznych, niezawodnych i wygodnych pociągów" - oświadczyła cytowana w komunikacie unijna komisarz ds. spójności i reform Elisa Ferreira.
Jak zaznaczyła, mniejsza liczba aut na drogach to mniejsze emisje gazów cieplarnianych. Zwróciła uwagę, że nowa infrastruktura kolejowa zapewni łatwiejszy dostęp do niej osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, zgodnie z mottem polityki spójności, aby nikogo nie pozostawiać w tyle. Projekt ma też zapewnić lepszą integrację sieci kolejowej południowej Polski z systemem transportowym pozostałej części kraju oraz z unijną siecią TEN-T.
autor: Ewa Wesołowska
ewes/ drag/ pad/


























































