REKLAMA
ZOOM NA RYNKI

715 mln zł na kolejową zakopiankę

2020-08-27 14:36, akt.2020-08-28 13:17
publikacja
2020-08-27 14:36
aktualizacja
2020-08-28 13:17

Mamy już pewne finansowanie z funduszy Unii Europejskiej w wysokości 715 mln zł na kolejową zakopiankę - poinformowała na Twitterze w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. W piątek KE potwierdziła, że pieniądze zostaną przekazane.

715 mln zł na kolejową zakopiankę
715 mln zł na kolejową zakopiankę
fot. giedre vaitekune / / Shutterstock

"Dostałam właśnie informację, że kolejowa +Zakopianka+ - 117 km linii ze Skawiny do Zakopanego - ma już pewne finansowanie z funduszy UE w wysokości 715 mln zł. Dostaliśmy decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie. Rzetelna praca przynosi efekty!" - napisała na Twitterze szefowa resortu funduszy i polityki regionalnej.

Na modernizację kolejowej zakopianki w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” przeznaczono 1,45 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zakończenie prac planowane jest w 2023 r.

Zakończenie prac na kolejowej "zakopiance" planowane jest w 2023 r. - poinformowało w czwartek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. 

Jak wskazał resort, modernizacja dotyczy odcinka Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane.

"Decyzja Komisji oznacza, że finansowanie jest pewne. Takie decyzje są wydawane w przypadku największych inwestycji współfinansowanych z UE. To efekt rzetelnej pracy nad inwestycją" – powiedziała cytowana w komunikacie minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Całkowity koszt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA to prawie 1,5 miliarda złotych, w tym dofinansowanie UE z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ponad 715 milionów złotych. Za te pieniądze - jak czytamy - przebudowanych lub zmodernizowanych zostanie prawie 117 kilometrów linii kolejowych oraz 36 przystanków i stacji kolejowych, 16 mostów oraz dwa wiadukty kolejowe. Zaznaczono, że przeprowadzone prace pozwolą w przyszłości na wdrożenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Wskazano, że po realizacji inwestycji dopuszczalna maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich na liniach 97 i 98 będzie wynosić 100 km/h, a na linii 99 – 120 km/h, natomiast dla pociągów towarowych maksymalna prędkość będzie wynosić 80 km/h. Zakończenie projektu jest planowane w 2023 roku.

Jak podkreśla MFiPR, jest to 106. decyzja KE dla dużego projektu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko – największego programu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020 w Polsce. W ubiegłym tygodniu KE powiedziała „tak” dla finansowania 42-kilometrowego odcinka S19.

Ferreira: Chcemy zachęcić pasażerów, aby zostawiali samochody w domu

Komisja Europejska poinformowała w piątek, że zatwierdziła przeznaczenie 234 mln euro z funduszu spójności na modernizację 117-kilometrowego odcinka linii kolejowej ze Skawiny pod Krakowem do Zakopanego.

"Dzięki tej unijnej inwestycji chcemy zachęcić pasażerów, aby zostawiali samochody w domu i korzystali w zamian z bezpiecznych, niezawodnych i wygodnych pociągów" - oświadczyła cytowana w komunikacie unijna komisarz ds. spójności i reform Elisa Ferreira.

Jak zaznaczyła, mniejsza liczba aut na drogach to mniejsze emisje gazów cieplarnianych. Zwróciła uwagę, że nowa infrastruktura kolejowa zapewni łatwiejszy dostęp do niej osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, zgodnie z mottem polityki spójności, aby nikogo nie pozostawiać w tyle. Projekt ma też zapewnić lepszą integrację sieci kolejowej południowej Polski z systemem transportowym pozostałej części kraju oraz z unijną siecią TEN-T.


autor: Ewa Wesołowska

ewes/ drag/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (9)

dodaj komentarz
sel
A prawda jest taka , wina Tuska, a nie Jarka.
lukaszlalaka
W zasadzie to na tej linii niema gdzie się rozpędzić do 120km/h .
xiven
120km na godzine to jakiś żart?
meryt
Lyon - Turyn, Dystans: 234,2 km Czas trwania: 3 godz. 53 min, TGV.
jabu74_-_ekspert
Francja 3 kwietnia 2007r pociąg TGV V150 po normalnych szynach pędzi z prędkością 574,8 km/h tj. szybciej niż większość kolejek na poduszce elektromagnetycznej.
Z jaką prędkościa "pędzą" pociagi w Polsce, ile jest pisowskich prezesów na kolei i ile zarabiają ?

jakieś pytania jeszcze ?
katzpodola
Przed wojną pociągi jeżdziły szybciej niż 80 lat po wojnie. A mówią że technika idzie naprzód.
darius19
sciema - zapoznaj sie z tematem, prosze
sel
Przed wojną była Luxtorpeda do Zakopanego , a teraz dzięki Tuskowi może znowu będzie.
darius19
czekamy na komenterz w TV Trwam :-)

Powiązane: Kolej Plus

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki