Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut w Europie odbija się od dna, ale powoli. Polski rynek powyżej średniej

Sprzedaż nowych aut w Europie odbija się od dna, ale powoli. Polski rynek powyżej średniej

Niespełna 2,5 mln nowych samochodów osobowych zarejestrowano w pierwszym kwartale 2021 r. w państwach Unii Europejskiej – wynika z danych ACEA. Choć to więcej niż w 2020 r., to w relacji dwuletniej producenci aut zanotowali na Starym Kontynencie spadek sprzedaży o ponad 25 proc.

Pierwsze trzy miesiące 2021 r. przyniosły 2,48 mln rejestracji nowych samochodów w państwach UE. Gdy do tego grona dodamy państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) oraz Wielką Brytanię, liczba rejestracji nowych aut w I kw. 2021 r. przekroczy 3 mln egzemplarzy.

Wzrost sprzedaży jedynie pozorny

W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. branża motoryzacyjna zanotowała wzrost sprzedaży nowych aut w Unii Europejskiej o 3,2 proc., a doliczając Wielką Brytanię i kraje należące do EFTA – o 0,9 proc. Głównym powodem wyższego niż przed rokiem wyniku sprzedażowego był jednak niski poziom bazy. W pierwszym kwartale 2020 r. na świecie, zwłaszcza w Chinach, szalała już bowiem pandemia koronawirusa opóźniając dostawy podzespołów i części. Z kolei w marcu najwięksi producenci aut wstrzymywali produkcję w europejskich fabrykach.

O tym, że branża motoryzacyjna w dalszym ciągu odczuwa skutki pandemii koronawirusa, świadczy spadek sprzedaży nowych aut na Starym Kontynencie w relacji dwuletniej. Względem I kw. 2019 r. liczba rejestracji zanotowana w państwach UE była bowiem o 25,6 proc. niższa. Nominalnie spadek wyniósł ponad 700 tys. pojazdów.

Rejestracje nowych samochodów w państwach Unii Europejskiej (I kw. 2021 r.)

Państwo Liczba zarejestrowanych egzemplarzy Zmiana r/r [w proc.]
Unii Europejska 2 480 186 +3,2
UE + EFTA + Wielka Brytania 3 054 035 +0,9
Austria 54 860 +16,2
Belgia 127 416 -6,4
Bułgaria 5927 -5,8
Chorwacja 10 001 +4,7
Cypr 2941 -8,2
Czechy 50 194 -1,3
Dania 48 847 -10,1
Estonia 5647 +1,4
Finlandia 28 272 -1,0
Francja 364 679 +21,1
Niemcy 701 362 -6,4
Grecja 21 390 +9,6
Węgry 32 671 -1,5
Irlandia 49 795 -3,3
Włochy 347 406 +28,7
Łotwa 3870 -11,1
Litwa 10 728 -29,0
Luksemburg 11 912 +4,6
Holandia 103 203 -21,6
Polska 107 636 +9,5
Portugalia 45 282 -31,5
Słowacja 18 996 -18,9
Słowenia 14 508 +12,3
Hiszpania 218 703 -14,9
Szwecja 66 141 +37,4

Źródło: ACEA

Polska powyżej unijnej średniej

Podobną tendencję można zauważyć na polskim rynku, gdzie w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 r. zarejestrowano 139 809 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 9,5 proc. wyższym względem I kw. 2020 r. oraz o 23 proc. niższym w relacji do I kw. 2019 r.

Najmocniej, względem I kw. 2020 r. wzrosła sprzedaż nowych aut osobowych w Szwecji (+37,4 proc. r/r), we Włoszech (+28,7 proc. r/r) oraz Francji (+21,1 proc. r/r). Wyraźna tendencja spadkowa utrzymuje się natomiast w Portugalii (-31,5 proc. r/r), a także na Litwie (-29,0 proc. r/r) oraz w Holandii (-21,6 proc. r/r).

„Polscy” liderzy mniej popularni w Europie

Inaczej niż w Polsce, w całej Unii Europejskiej dominującą pozycję, pomimo spadku sprzedaży w relacji rocznej, utrzymuje Volkswagen (287 250 szt.). Do poziomu 200 tys. sprzedanych samochodów zbliżył się jeszcze Peugeot (195 514 szt.), który jednak w odróżnieniu od Volkswagena zanotował wzrost względem I kw. 2020 r. o 15,9 proc.

Najpopularniejsze w Polsce marki – Toyota i Skoda, w całej UE nie cieszą się taką popularnością. W I kw. 2021 r. zanotowały odpowiednio 152 442 oraz 142 961 sprzedanych samochodów osobowych.

 

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut w Europie odbija się od dna, ale powoli. Polski rynek powyżej średniej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się