Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Pustki w komisach aut największe od 2004 roku

Pustki w komisach aut największe od 2004 roku

W sierpniu do Polski sprowadzono 62 364 używane samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Za branżą najgorszy sierpień od wejścia Polski do Unii Europejskiej, czyli od 18 lat.

Liczba rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy w sierpniu 2022 r. była o 0,1 proc. niższa niż w lipcu oraz o 20,6 proc. niższa niż rok wcześniej. Jedynym pocieszeniem dla branży może być fakt nieznacznego wyhamowania tendencji spadkowej, bowiem w lipcu liczba używanych aut z zagranicy, które po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce była o 24 proc. niższa niż rok wcześniej.

Względem rekordowego sierpnia 2019 r. wynik osiągnięty w ubiegłym miesiącu był o blisko 35 proc. niższy.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy nad Wisłą przybyło 528 381 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t, które sprowadzono z zagranicy. Spadek w tym przypadku wyniósł 16,8 proc.

Średni wiek aut osobowych sprowadzanych do Polski osiągnął już niemal 13 lat. W sierpniu, według danych IBRM Samar, wyniósł on 12,9 roku, przy czym auta z silnikami benzynowymi miały średnio 13,7 roku, a diesle 11,8 roku.

Te pierwsze stanowiły ponad połowę rejestracji. Ich udział wyniósł 57,8 proc., podczas gdy diesli 41,8 proc. Dla porównania, jeśli weźmiemy pod uwagę rejestracje nowych samochodów osobowych, udział diesli w sierpniu 2022 r. był czterokrotnie niższy i wyniósł 10,8 proc.

Udział w imporcie używanych diesli spada jednak systematycznie. W całym bowiem 2021 r. wyniósł on 47,1 proc. Na spadku zainteresowania dieslami zyskują auta benzynowe, których udział w 2021 r. wyniósł 52,4 proc.

Import używanych aut w sierpniu 2022 r. – najpopularniejsze modele

Model Liczba rejestracji Zmiana m/m [w proc.]
audi a4 1746 +2,3
opel astra 1720 -4,9
volkswagen golf 1686 +0,7
bmw serii 3 1372 +3,1
audi a3 1178 +1,0
ford focus 1049 +0,6
opel corsa 1042 +1,8
volkswagen passat 932 +7,2
ford fiesta 909 -2,3
volkswagen polo 881 -33,0

Źródło: IBRM Samar

W polskich wydziałach komunikacji w dalszym ciągu trwa zacięta walka między trzema modelami: oplem astrą, audi a4 oraz volkswagenem golfem, które zdecydowanie przewodzą stawce pod względem liczby rejestracji. O ile sierpień należał do audi a4 (1746 szt.), o tyle liderem dotychczasowych ośmiu miesięcy 2022 r. pozostał opel astra (14 659 szt.). Równie nieśmiertelny golf w sierpniu został zarejestrowany 1686 razy, a od początku roku zanotował 13 810 rejestracji. Próg 10 tys. sztuk przekroczyło jeszcze bmw serii 3.

Względem lipca najmocniej wzrosło zainteresowanie audi a6 (765 szt. i +54 proc. m/m), z kolei w drugą stronę powędrowała liczba rejestracji używanych volkswagenów polo (881 szt. i -33 proc. m/m).

W przypadku całych marek o palmę pierwszeństwa najmocniej rywalizuje Volkswagen i Opel. Na podium znalazło się także miejsce dla Forda, w przypadku którego największą popularnością cieszyły się w sierpniu modele: focus, fiesta i mondeo. Tylko focus przekroczył jednak próg 1 tys. zarejestrowanych egzemplarzy.

Od początku roku do Polski trafiło już ponad 250 tys. używanych aut sprowadzonych z Niemiec. Samochody zza Odry stanowią ponad 52 proc. importu, choć względem analogicznego okresu ubiegłego roku tegoroczny wynik jest o blisko 26 proc. niższy. Mocniej – o 52 proc. spadł jedynie import używanych aut z Wielkiej Brytanii.

Zdecydowanie – o ponad 100 proc. – wzrósł za to w ciągu roku import samochodów używanych z Norwegii. Importerzy i właściciele komisów coraz przychylniej patrzą zresztą na północ kontynentu. Import z Finlandii, choć wciąż raczkujący, wzrósł względem 2021 r. o 21,9 proc., a ze Szwecji o 10,5 proc.

Tematy
Komentarze
Pustki w komisach aut największe od 2004 roku
Marcin Kaźmierczak
Podziel się