Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zapowiedziało 5-dniową przerwę w działaniu Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (tzw. ePUAP), która rozpocznie się 12 sierpnia. W przypadku załatwiania jakich spraw pojawią się problemy?


Przerwa techniczna w działaniu ePUAP jest związana z wdrożeniem nowej wersji serwisu - ePUAP2.
– W środę 12.08.2015 o godzinie 20:00 rozpocznie się przerwa w dostępności systemu ePUAP, podczas której będą prowadzone prace mające na celu udostępnienie użytkownikom nowej, produkcyjnej wersji systemu. Planowane zakończenie prac przewidziane jest na poniedziałek 17.08.2015. Od tego momentu zarówno środowisko produkcyjne, jak i testowe dostępne będą wyłącznie w nowej wersji systemu: ePUAP2 – poinformowało na swojej stronie internetowej MAC.
Zwróciliśmy się do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji z pytaniem, czy usługi ePUAP będą zupełnie niedostępne, czy jedynie wystąpią trudności w korzystaniu z nich. – Informuję, że w trakcie przełączenia nie będą dostępne żadne usługi e-PUAP. Procesy są na tyle złożone, że nie da się ich rozpocząć na starej platformie, a zakończyć na nowej – poinformował redakcję Bankier.pl Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Czego nie załatwisz z powodu wyłączenia ePUAP-u?
ePUAP to portal skierowany zarówno do osób fizycznych, jak i do przedsiębiorców, pozwalający załatwić różne sprawy obywatelskie bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie. Za jego pomocą można m.in. zgłosić narodziny dziecka, zarejestrować samochód, dopisać się do spisu wyborców czy zgłosić działalność gospodarczą. O szczegółowych funkcjonalnościach systemu pisaliśmy w artykule "Co można załatwić za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP?"
Co można załatwić na platformie ePUAP? |
|
---|---|
Kategorie i wybrane podkategorie spraw |
Rodzaje spraw do załatwienia |
Sprawy obywatelskie: |
|
Rodzina |
Alimenty Adopcja Narodziny dziecka (becikowe, nadanie/zmiana numeru PESEL, rejestracja urodzeń) Zawieranie małżeństwa Śmierć członka rodziny |
Akty stanu cywilnego |
Zgłaszanie zmian w aktach stanu cywilnego Uzyskiwanie odpisów akt stanu cywilnego Zmiana imienia i nazwiska |
Wybory |
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców |
Podatki, opłaty, cła |
|
Podatki |
Rozliczenie podatku PIT i CIT Deklarowanie podatku VAT Uzyskanie ulgi podatkowej Rozliczenie podatku rolnego i od nieruchomości Interpretacje podatkowe (w tym także Wydanie zaświadczenia o wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy) Rozliczenie podatku od środków transportowych Podatek akcyzowy |
Opłaty |
Opłacenie mandatu Odwołanie od mandatu karnego Wnoszenie opłat skarbowych |
Motoryzacja i transport |
|
Prawo jazdy |
Uzyskanie prawa jazdy Wymiana prawa jazdy Utracenie prawa jazdy |
Rejestracja pojazdu |
Zarejestrowanie pojazdu Wymiana dowodu rejestracyjnego Utracenie dowodu rejestracyjnego Wyrejestrowanie pojazdu |
Przedsiębiorczość |
|
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej |
Zakładanie działalności gospodarczej |
Działalność gospodarcza |
Prowadzenie i zakładanie działalności gospodarczej Rozwijanie działalności gospodarczej Uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej |
Zezwolenia i koncesje |
|
Praca i zatrudnienie |
|
Poszukiwanie pracy |
Informacja dotycząca naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska |
Prowadzenie działalności związanej z pośrednictwem pracy i aktywizacją zawodową |
Organizacja prac interwencyjnych Przyznanie Statusu Zakładu Pracy Chronionej |
Usługi elektroniczne świadczone przez urzędy pracy |
|
Źródło: Bankier.pl – opracowanie własne |
Jak informowaliśmy, na koniec minionego roku profil zaufany ePUAP posiadało niewiele ponad 314 tys. osób.
mwc