Alternatywne programy lojalnościowe mogą skorzystać na niepowodzeniach Paybacka. Wiele z nich, wspierane modą na oszczędzanie, oferuje realny zwrot części wydanych pieniędzy bez konieczności zbierania punktów.




Programy lojalnościowe typu cashback przybierającym coraz większe znacznie na polskim rynku. Stykamy się z nimi na co dzień podczas tankowania samochodu, zakupów w sieciówkach, albo w momencie płatności, gdy panie z drogerii kuszą zniżkami po założenie karty lojalnościowej.
Programy cashbackowe działają na zasadzie zwrotu części wydatków poprzez gromadzenie punktów i wymianę ich na wartościowe rzeczy, tak jak działa powszechny system Payback. Aktualnie jednak Payback traci największych partnerów. Wśród nich są Empik, BZ WBK i Allegro. Pierwszy z wymienionych, odchodząc od modelu kolekcjonowania punktów jaki oferuje Payback, wprowadza własny program lojalnościowy. Jak wskazują dane na stronie stacji paliw będącej partnerem Payback, za 2 litry paliwa konsument otrzymuje 3 punkty. Zatem na Tablet Samsung Galaxy Tab SM-T280, który „kosztuje” 39890 punktów, możemy liczyć po 25 latach. Zakładając przykładowe wydatki na paliwo kształtujące się na poziomie 400zł miesięcznie i cenę paliwa na poziomie 4,5 zł.
Lepszą opcją mogą stanowić programy typu cashback, których formuła opiera się na bezpośrednim zwrocie części wydanych pieniędzy. Tego typu programy nastawione są na oszczędzanie przy okazji robienia, nawet, codziennych, niezbędnych zakupów, a nie tylko na gromadzeniu punktów i oczekiwaniu na odbiór rzeczowych prezentów i zniżek.
Stwarza to okazję dla zaistnienia alternatywnym programom. Przykładowo, w ten sposób działa szwedzki system Refunder, dostępny również w Polsce. Użytkownicy wynagradzani są poprzez zwrot pieniędzy za wszystkie zakupy dokonane w powiązanych sklepach internetowych. System daje możliwość stworzenia portfela oszczędnościowego zwracając za zakupy procentową lub stałą kwotę – zależnie od sklepu. Do tej pory dokonał realnej wypłaty zwrotów użytkownikom w wysokości 6 mln złotych.


Plusem korzystania z systemu zintegrowanego z ponad 500 sklepami jest krótszy czas uzyskania większych korzyści, czyli kwot do zwrotu. Codzienne wydawanie pieniędzy przy umiejętnym wykorzystaniu systemów cashbackowych pozwala wyrobić nawyk oszczędzania i zainkasować całkiem przyzwoity zysk.
Widziana przez konsumenta obniżka na sklepowej półce traktowana jest jako okazja do zakupu przy perspektywie zaoszczędzenia. Cashback w dużej ilości przypadków jest równie opłacalny, szczególnie nie jako jednorazowa forma oszczędzania, a stała i rozsądna. Niczym procentowa lokata bankowa, której nikłe oprocentowanie pozornie nie wygląda zachęcająco, ale w dłuższym terminie pozwala wypracować sporą wartość dodaną.