

8 lipca 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny wstawił się za właścicielami aut z kierownicą po prawej stronie. Korzystne orzeczenie NSA pozwala na rejestrację w Polsce samochodów sprowadzanych z Wysp.
Wczoraj PAP poinformował o orzeczeniu NSA, które kończy trwający od 2008 roku spór sądowy dotyczący możliwości rejestracji samochodu z systemem kierowniczym przystosowanym do ruchu lewostronnego. Wyrok NSA to konsekwencja wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 20 marca 2014 r. TS zgodził się wówczas z zarzutami Komisji Europejskiej, która wskazała, że Polska łamie unijne prawo, nie dopuszczając do rejestracji aut przystosowanych do ruchu lewostronnego.
Taniej, ale czy bezpieczniej w „angliku” na polskich drogach?
Pisaliśmy już o tym w artykule „Kupisz taniej, ale będziesz się męczył - czy warto jeździć po Polsce „anglikiem”. Koszt zakupu takiego auta jest zdecydowanie niższy niż porównywalnego modelu w kraju. Względy finansowe przemawiają więc na jego korzyść zwłaszcza, że od dziś nie będzie trzeba dokonywać już kosztownych „przekładek”, czyli przenosić kierownicy z prawej na lewą stronę. W tej sytuacji możemy zaoszczędzić nawet 30% ceny zakupu podobnego auta w kraju.
Skutkiem tego może być jednak spadek poziomu bezpieczeństwa na naszych drogach. Ministerstwo Gospodarki spodziewa się, że rocznie będzie przybywać w Polsce nawet 100-200 tys. samochodów z kierownicą po prawej stronie. Do zmiany biegów lewą ręką można się przyzwyczaić, ale jak kierowca siedzący „na miejscu pasażera” będzie wyprzedzał na trasie poza miastem? Pole widzenia będzie miał bardzo mocno ograniczone przy prawostronnym ruchu obowiązującym w naszym kraju. Eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego alarmują i proponują znaczące ograniczenia warunków poruszania się takim autem w stosunku do pojazdu przystosowanego do ruchu prawostronnego.
Ubezpieczyciele nie lubią „anglików”
Firmy ubezpieczeniowe patrzą krzywym okiem na auta zaprojektowane do ruchu lewostronnego. One również widzą zwiększone ryzyko poruszania się takim samochodem po polskich drogach. Będzie to miało przełożenie na podniesienie składki ubezpieczenia OC dla użytkowników aut z kierownicą po prawej stronie.
Katarzyna Sudaj