REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Zaostrzenie przepisów o wykroczeniach i przestępstwach drogowych - do uzgodnień

2016-09-23 11:18
publikacja
2016-09-23 11:18

Wydłużenie terminu przedawnienia wykroczeń drogowych oraz zaostrzenie sankcji karnych m.in. za spowodowanie po pijanemu kolizji, niestosowanie się do zakazu prowadzenia aut czy ucieczkę przed policją, zawiera projekt opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

fot. Marcin Bielecki / / FORUM

Przepisy, o których przygotowaniu przez resort sprawiedliwości w lipcu informowała PAP, trafiły właśnie do uzgodnień międzyresortowych.

Resort - kierując się "doniesieniami o rażącym nieprzestrzeganiu przepisów ruchu drogowego przez niektórych kierowców, w szczególności o powodowaniu przez nich wypadków skutkujących śmiercią lub ciężkimi uszkodzeniami ciała" - zaproponował zmiany w Kodeksie wykroczeń, Kodeksie karnym oraz Prawie o ruchu drogowym.

"Państwo musi działać sprawnie i zdecydowanie, gdy dochodzi do przestępstw i groźnych wykroczeń spowodowanych przez pijanych kierowców i piratów drogowych. Nie można tolerować sytuacji, gdy wymiar sprawiedliwości okazuje się bezradny wobec tych, którzy drwią z prawa i stwarzają śmiertelne zagrożenie na drogach" - mówi cytowany przez MS wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik.

W Kodeksie wykroczeń zmieniono by przepis o karalności wykroczenia. Dziś przedawnienie następuje po roku od zaistnienia wykroczenia, ale jeśli w sprawie wszczęto postępowanie, to przedawnienie następuje rok po dacie wszczęcia tego postępowania. Po zmianie byłoby tak, że bieg przedawnienia wydłużałby się o rok, ale liczony nie od daty wszczęcia postępowania, lecz od zakończenia rocznego okresu przedawnienia - czyli w praktyce byłyby to dwa lata od wykroczenia.

Resort uzasadnia tę zmianę długotrwałością toczących się postępowań. Ma na uwadze także to, że przed przedawnieniem w sprawie wykroczenia musi zapaść prawomocne orzeczenie sądu - nieraz w dwóch instancjach (biorąc pod uwagę także możliwość zwrotu sprawy do ponownego rozpoznania). Z danych MS wynika, że w 2015 r. przedawniły się sprawy ponad tysiąca obwinionych o wykroczenia drogowe - w tym 150 kolizji i 320 przekroczeń prędkości.

W Kodeksie karnym MS chce zaostrzenia sankcji za spowodowanie w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego wypadku, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu. Dziś przepisy przewidują za to karę od 9 miesięcy do 8 lat więzienia. Resort uznaje tę sankcję za "rażąco niewspółmierną" do czynu - szczególnie wobec sprawców, którzy zbiegli z miejsca wypadku - i chce podniesienia dolnej granicy zagrożenia karą do 2 lat więzienia. Jak podano, w 2015 r. na 112 wyroków dotyczących takich osób, wymierzono 26 kar w zawieszeniu.

Resort chce też surowiej karać za nieprzestrzeganie wydanego przez starostę lub policję wobec pijanych kierowców czasowego zakazu prowadzenia pojazdów (chodzi o przepis pozwalający staroście zatrzymać prawo jazdy kierowcy, który o 50 km/h przekroczył prędkość w terenie zabudowanym). Dziś grozi za to do 2 lat pozbawienia wolności i sądowy zakaz prowadzenia pojazdów. W rzeczywistości - podało MS - sądy wymierzały w takich sprawach kary grzywny, a zakaz orzekały rzadko.

Ministerstwo proponuje, aby zakaz prowadzenia pojazdów sąd orzekał w takich sprawach obowiązkowo, a nie fakultatywnie, a ponadto chce podwyższenia - do 5 lat więzienia - sankcji za niepodporządkowanie się takiemu zakazowi.

Nowy typ przestępstwa - ucieczka przed policyjnym pościgiem

Zaproponowano także wprowadzenie nowego typu przestępstwa, jakim stałaby się ucieczka kierowcy przed pościgiem policji lub innej służby. Dziś niezatrzymanie się do kontroli (o ile dalszy przebieg zdarzenia nie niósł żadnych skutków dla zdrowia i życia ludzi) jest wykroczeniem drogowym - i takim miałoby pozostać. Po zmianach, za ucieczkę przed prowadzonym na sygnale pościgiem groziłoby do 5 lat więzienia.

Resort chce ponadto wprowadzenia zasady, że sąd orzekający w sprawie przestępstw drogowych obowiązkowo zasięgałby informacji w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Chodzi o to, że osoby ukarane za wykroczenia drogowe nie figurują w Krajowym Rejestrze Karnym, wobec czego sąd częstokroć nie wie, ile i jakich wykroczeń drogowych mają one na koncie - co ma znaczenie dla wymiaru kary.

Dodatkowo MS proponuje doprecyzowanie Prawa o ruchu drogowym tak, by wynikała z niego bezsprzecznie podstawa prawna poddawania kierowców podejrzewanych o stan nietrzeźwości lub odurzenia badaniu zawartości alkoholu w organizmie. Na brak wyraźnej podstawy prawnej w sprawie związanej z ingerencją w prawo do wolności osobistej zwracał uwagę m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich. Wprowadzony przepis ma zapełnić tę lukę.(PAP)

wkt/ sta/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (32)

dodaj komentarz
~Thomas
Nie wiedzą jak zmusić resztę rodaków do wyjazdu za chlebem żeby bezrobocie spadło do 0
~takie_tam_gadanie
No i fajno. A czy w tym projekcie- może nie przeczytałem uważnie- jest wzmianka o karach dla świętych krów z wiejskiej, które jeżdzą po pijaku, przekraczają prędkość i łamią inne przepisy zasłaniając się immunitetem?
Ja naprawde rozumiem, że posłowie w pewien sposób powinni być uprzywilejowani, ale w przypadku łamania przepisów
No i fajno. A czy w tym projekcie- może nie przeczytałem uważnie- jest wzmianka o karach dla świętych krów z wiejskiej, które jeżdzą po pijaku, przekraczają prędkość i łamią inne przepisy zasłaniając się immunitetem?
Ja naprawde rozumiem, że posłowie w pewien sposób powinni być uprzywilejowani, ale w przypadku łamania przepisów powinni płacić/ tracić prawa jazdy tak samo jak inni kierowcy.
~marek
A co z zaostrzeniem kar za jazdę bez OC? Niektórzy latami jeżdżą bez ubezpieczenia, a uczciwi kierowcy muszą płacić za to wyższe ubezpieczenie. Bo jak taki bez OC spowoduje wypadek albo kolizję, to kwota ubezpieczenia leci z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, na który my musimy płacić ze składek OC.
~szkoda_słów
Wierzysz w te brednie, że płacący płacą za niepłacących?

Tak wszystkim wmawia się, by ludzi między sobą skłócać.

Podobnie sprawa się ma do czynszów, rachunków itp.

Już widzę gdyby każdy płacił za wszystko to ceny poszłyby w dół.

Nie bądź taki naiwny.
~Rzoockxz odpowiada ~szkoda_słów
No to kto ostatecznie finansuje te odszkodowania? Bo z nieba nie spadają. Wierzysz w to, że firmy ubezpieczeniowe są stratne?
~Daffa
Ten to ma robote, siedzi i wymysla.
~DJCat
Typowa ściema, pojawia się problem (lub go znajduję) i muszę go rozwiązać. Wiem, nie jestem w stanie tego zrobić więc wykonuję ruchy pozorne. Przygotuję dekret (ustawę) zakazującą np. używania brzydkich słów. Czy rozwiążę problem? NIE, ale można zawsze wyjść ze świstkiem papieru, rzucić go ludziom. PATRZCIE JAK SIĘ STARAM!!! Wyjdzie Typowa ściema, pojawia się problem (lub go znajduję) i muszę go rozwiązać. Wiem, nie jestem w stanie tego zrobić więc wykonuję ruchy pozorne. Przygotuję dekret (ustawę) zakazującą np. używania brzydkich słów. Czy rozwiążę problem? NIE, ale można zawsze wyjść ze świstkiem papieru, rzucić go ludziom. PATRZCIE JAK SIĘ STARAM!!! Wyjdzie z tego NIC.

Ale nie o efekt chodziło, ale o pokazanie, że władza nie stoi bezczynnie. Wynik? Żaden, czy wykonywanie kary śmierci na dziedzińcach zlikwidowało przestępczość? NIE.
~pyt
jaka kara czeka ministra, który wypowidziami niszczy spółki energetyczne i małych inwestorów?? dla jakiego państwa pracuje taki minister i ile obcy wywiad mu zapłacił za działanie na szkodę Polski???
~asdadsfa
Prędzej się spodziewam, że taki minister dostanie od szydłowej nagrodę za wierną służbę...
~ted
Bardzo dobrze.. to co się dzieje na drogach to koszmar !! Do tego jeszcze surowe kary dla przekraczających prędkość w terenie zabudowany, już do 30 powyżej limitu a nie od 50...

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki