REKLAMA

Zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035 r. Jest ostateczna decyzja Rady UE

2023-03-28 13:47, akt.2023-03-28 14:30
publikacja
2023-03-28 13:47
aktualizacja
2023-03-28 14:30

Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

Zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035 r. Jest ostateczna decyzja Rady UE
Zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035 r. Jest ostateczna decyzja Rady UE
fot. NadyGinzburg /

"Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych" - skomentowała Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.

Nowe przepisy - jakie cele?

Nowe przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

Przyjęcie przepisów - które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.

W 2026 r. Komisja dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.

Z Brukseli Artur Ciechanowicz (PAP)

asc/ tebe/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (65)

dodaj komentarz
krokodilko
za 12 lat branża instalacji LPG na pewno znajdzie sposób na konwersję auta elektrycznego na autogaz
pan_rynek
Zakaz rejestracji aut spalinowych nie zostanie wprowadzony w 2035. Zniszczyłoby to gospodarkę wielu krajów UE. Za trzy lata pierwsza rewizja daty. A w międzyczasie, kto będzie miał odwagę inwstować w tej branży i konkurować z niemieckimi firmami? I o to właśnie chodzi.
fiat126p
Dobrze by było... Szybciej trzeba by było UE rozluźnić.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
franek_bez_franka2
Do żadnej partii mi nie po drodze, lecz ty właśnie uświadamiasz, że są takie które sprzeciwiają się nadchodzącemu systemowi. Z góry dziękuję. Szur - płaskoziemca an-tyszczepionkowiec, Frankowicz, "ruski troll" z rodziną w Mariupolu, Zaporożu, Berdjansku i Kijowie. 53 lata kiedyś w strukturach POpaprańców. W 1/4 Ukrainiec Do żadnej partii mi nie po drodze, lecz ty właśnie uświadamiasz, że są takie które sprzeciwiają się nadchodzącemu systemowi. Z góry dziękuję. Szur - płaskoziemca an-tyszczepionkowiec, Frankowicz, "ruski troll" z rodziną w Mariupolu, Zaporożu, Berdjansku i Kijowie. 53 lata kiedyś w strukturach POpaprańców. W 1/4 Ukrainiec (obie babcie) i 1/8 rosjanin.
newcommer
Czyli samochód ładowany prądem ze spalania węgla w elektrowni Heyden 4 nie może jeździć po 2035.
samsza
Przed 2035 gdy natknie się na blokadę drogi też nie pojedzie, a te blokady to już rzeczywistość.
:)
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11911543/Map-reveals-extent-LTNs-road-blocks-Britain.html
maniek_as
A ile w Polsce jeździ samochodów z wyciętymi filtrami DPF. Widać np. takie Ople Insignie, czy ostatnie Cytryny C5, które nigdy nie wychodziły bez DPF-u, a podczas ruszania wyrzucają kłęby dymu. Od razu wiadomo, że auto ma wycięty DPF i jakoś jeżdzi - tym lepiej niech się zajmą. Że już nie wspomnę o domkowiczach, którzy palą śmieciami.A ile w Polsce jeździ samochodów z wyciętymi filtrami DPF. Widać np. takie Ople Insignie, czy ostatnie Cytryny C5, które nigdy nie wychodziły bez DPF-u, a podczas ruszania wyrzucają kłęby dymu. Od razu wiadomo, że auto ma wycięty DPF i jakoś jeżdzi - tym lepiej niech się zajmą. Że już nie wspomnę o domkowiczach, którzy palą śmieciami. Przecież w Polsce na starych osiedlach domków jednorodzinnych zimą można udusić się!!!
franek_bez_franka2
Ty tak serio, że da się palić śmieciami. Komin do wymiany po 2 sezonach. Zobaczyłbyś w pewnej mieścinie na G. jak hajcują w magistracie. Połowa węgla wychodzi przez komin.
franek_bez_franka2
Ten dym na osiedlach nie ze śmieci tylko z pieców eko. Domek potrzebuje 4-6 kW w temperaturach blisko 0, a kocioł powinien działać na 70% górnej granicy mocy. Kocioł ma 20kW. Coś z nadwyżką wegla musi robić więc do popielnika lub z nadwyżką powietrza w komin.

Powiązane: Europejski Zielony Ład

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki