REKLAMA

Z systemu viaTOLL na konto KFD trafiło łącznie 8,1 mld zł w ciągu 6 lat

2017-07-03 14:38
publikacja
2017-07-03 14:38

Na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) za pośrednictwem systemu poboru opłat drogowych viaTOLL wpłynęło 8,1 mld zł od momentu uruchomienia w lipcu 2011 roku, poinformował Kapsch Telematic Services Polska. Każdego dnia kwota ta powiększa się o kolejne 4-5 mln zł, dodano.

fot. / / Materiały dla mediów

"Oparcie architektury systemu poboru opłat o technologię DSRC (bramownice na drogach i urządzenia w pojazdach) to przy polskiej charakterystyce sieci dróg płatnych najlepsze i najbardziej efektywne rozwiązanie. Dodatkowo, infrastruktura systemu m.in. bramownice może być wykorzystywana do wykrywania przejazdu pojazdów przeciążonych, wykrywania przemytu i wparcia organów ścigania. Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych" - powiedział dyrektor zarządzający Marek Cywiński, cytowany w komunikacie.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,1 mln pojazdów oraz 678 tys. podmiotów gospodarczych. Najwięcej, bo prawie 60% to użytkownicy polscy, na drugim miejscu pod względem liczebności są Niemcy, a na trzecim Litwini, poinformowano w komunikacie.

"Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje sześciolecie, składają się opłaty pobierane od pojazdów lekkich: manualnie (na bramkach) bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO oraz opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych, busów i autobusów po sieci dróg płatnych" - czytamy w komunikacie.

ViaTOLL to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej jest zobowiązany do korzystania z systemu viaTOLL.

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~Pytanie
Czy Kapsch to nie austriacka firma?Dobry wujek?
~Sly
"tylko" 15% fiu fiu ale zrobiliśmy interes... A ile kosztowałaby dystrybucja winietki na już istniejących stacjach paliw i w necie tak jak robią to cywilizowany kraje??? O wygodzie powodowane brakiem cholerny chyba bramek nie wspomnę! A od sprawdzania winietki w pojazdach jest Policja ITD i kamery...
jkl777
A dlaczego ktos kto jedzie w roku 1000 km ma placic winiete? Po to jest rozwoj technologiczny, zeby z niego korzystac. I jest UCZCIWIE. Placisz adekwatnie do uzytkowania. Inna sprawa, czy koszty wynajecia firmy KAPSCH nie sa zbyt wysokie i czy nie da sie ich obnizyc.
~s6
Te bramownice to porażka, szpecą. Lepszy byłby system satelitarny, ale nie wiem jak koszty. Viatoll też nie jest tani - 1 mld zł kosztów, na tak prymitywny system szokuje.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki