REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

XTB zatrudniło sztuczną inteligencję. Jak ocenia pierwszy rok współpracy?

2024-11-28 06:00
publikacja
2024-11-28 06:00

Trend sztucznej inteligencji napędził giełdowe notowania wielu zagranicznych spółek, ale AI przyjmuje się także na polskiej ziemi, czego dowodem jest XTB. Pracownicy fintechu korzystają z niej już od roku. Jak ze sztucznej inteligencji korzysta się w biurach największego polskiego brokera? Spółka podzieliła się szczegółami na ten temat.

XTB zatrudniło sztuczną inteligencję. Jak ocenia pierwszy rok współpracy?
XTB zatrudniło sztuczną inteligencję. Jak ocenia pierwszy rok współpracy?
fot. VesnaArt / / Shutterstock

W tej chwili nie widać tego na zewnątrz, ale w wewnętrznych procesach XTB sztuczna inteligencja odgrywa już bardzo istotną rolę. Z opartych na niej narzędzi korzystają pracownicy zatrudnieni w wielu działach spółki od obsługi klienta i marketingu po informatyków. Sztuczna inteligencja stała się integralną częścią procesów w firmie i na uwagę zasługuje czas, w którym do tego doszło. W przyszłości udogodnienia związane z AI mają zauważyć również klienci brokera.

Pod koniec 2023 roku w ramach działu odpowiedzialnego za Produkt i Technologie w XTB stworzono zespół mający za zadanie opracować i wdrażać technologie bazujące na sztucznej inteligencji. Na jego czele stanął dr Tomasz Gawron - doświadczony programista będący ekspertem w dziedzinie robotyki. XTB poinformowało Bankier.pl, że po roku od rozpoczęcia prac zespołu AI ze stworzonych przez niego rozwiązań korzysta każdego dnia ponad 60 proc. pracowników spółki.

- Ostatni rok był dla nas niezwykle intensywny pod względem implementacji rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Choć na zewnątrz efekty mogą być jeszcze pozornie mało zauważalne dla klientów, wewnętrznie sztuczna inteligencja już teraz pełni rolę kluczowego asystenta pracowników XTB, znacząco zwiększając efektywność ich działań i wspierając rozwój platformy. Ponad 60 proc. naszego zespołu regularnie korzysta z narzędzi wspierających codzienną pracę. Miesięcznie generujemy blisko 100 tysięcy zapytań obsługiwanych przez sztuczną inteligencję, co pozwala oszczędzać cenny czas i skupić się na kreatywności oraz personalizacji obsługi klientów - skomentował dr Tomasz Gawron, Head of AI w XTB.

Jak XTB korzysta ze sztucznej inteligencji

Narzędzia oparte na AI są wykorzystywane przez XTB m.in. w onboardingu nowych klientów, co pozwoliło na automatyzację i skrócenie całego procesu. Pracownicy kontrolują jedynie wybrane etapy, co daje im więcej czasu na obsługę niestandardowych przypadków. Podobne podejście planowane jest w automatyzacji migracji rachunków IKE od innych brokerów. Jak podkreśla XTB, jest to szczególnie interesująca innowacja w kontekście tradycyjnej, analogowej natury tego procesu w innych instytucjach finansowych.

Kolejnym miejscem, w którym wdrożenie sztucznej inteligencji przynosi spółce znaczne korzyści, jest Dział Technologii Produktu, gdzie z rozwiązań opartych na AI korzysta prawie 200 pracowników. Narzędzia wspierają generowanie kodu, analizę danych, recenzję zmian w projektach i umożliwiają automatyzację rutynowych działań. Spółka informuje, że dzięki temu programiści mogą koncentrować się na bardziej zaawansowanych zadaniach.

Z AI korzysta także dział marketingu brokera. Wewnętrzne narzędzia XTB umożliwiają tworzenie grafik do kampanii reklamowych oraz wspomagają pracę copywriterów. Oprócz tego dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji wprowadzono zaawansowany system voice of customer, który analizuje opinie użytkowników o platformie XTB pozostawione w sieci. Według spółki pozwala jej to na szczegółową analizę sentymentu i umożliwia szybszą reakcję na opinie użytkowników.

AI nie tylko dla firmy

XTB podkreśla, że nie zamierza ograniczać się wyłącznie do wewnętrznego wykorzystania AI. Za niedługo na platformie inwestycyjnej brokera pojawi się specjalny chat oparty na sztucznej inteligencji, który będzie wspierał pracę działu obsługi klienta. Narzędzie ma przejąć obsługę podstawowych, powtarzających się zapytań, co według firmy pozwoli pracownikom skupić się na bardziej wymagających sprawach.

- Docelowo pracujemy nad tym, aby w XTB powstał asystent AI dostępny dla każdego naszego klienta. Chat obsługujący pytania użytkowników z zakresu obsługi platformy to dopiero wstęp do wdrażania naszych funkcjonalności mających na celu zwiększenie komfortu korzystania z platformy. W dalszych etapach chcemy, aby asystent AI wspierał inwestorów w szukaniu informacji na temat rozważanych inwestycji czy pozyskiwania szczegółowych danych. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zdemokratyzować świat inwestycji i pozwolić inwestorom podejmować jak najbardziej przemyślane i odpowiedzialne decyzje inwestycyjne - komentuje dr Tomasz Gawron.

Kiedy asystent AI stanie się dostępny dla wszystkich klientów? Dr Tomasz Gawron mówi nam, że na ten moment jest zbyt wcześnie, aby precyzyjnie określić termin implementacji. Produkt znajduje się obecnie na etapie intensywnych testów wewnętrznych, po których pomyślnym zakończeniu może trafić do zewnętrznej grupy testowej w pierwszej połowie 2025 roku. Head of AI XTB podkreśla jednak, że priorytetem jest zapewnienie, że asystent AI będzie w pełni bezpieczny i niezawodny.

- Warto podkreślić, że w pierwszej fazie asystent AI będzie wspierał użytkowników w kwestiach związanych z obsługą platformy XTB oraz w udzielaniu odpowiedzi na standardowe pytania techniczne dotyczące konta. Model AI będzie wykorzystywał nie tylko dostępne publicznie źródła, lecz także dane z dotychczasowych działań pracowników XTB i dane klienta, aby jak najlepiej odwzorować ich sposób pracy - mówi dr Tomasz Gawron - W dalszym rozwoju asystenta AI planujemy wprowadzenie funkcji, które pozwolą klientom składać zapytania o różnorodne wskaźniki wybranych spółek czy poszczególne dane finansowe. Dzięki temu użytkownicy platformy będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Szacujemy, że pierwsi klienci będą mogli skorzystać z tych zaawansowanych funkcji pod koniec 2025 roku - podsumowuje.

2024 rok był dla XTB bardzo intensywny pod względem wprowadzonych nowości. Od początku października polscy klienci brokera mogą zakładać u niego rachunki IKE, umożliwiające inwestowanie pod parasolem podatkowym. Oprócz tego XTB uruchomiło zautomatyzowane Plany Inwestycyjne, wymianę walut pomiędzy kontami oraz wirtualny portfel z kartą wielowalutową. O tym co szykuje na przyszły rok, fintech ma zamiar powiedzieć na początku 2025 r. 

MM

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (5)

dodaj komentarz
simonsoft8
strach bać się. konsolidacja bez usztywniań konto. akcja w obligacje and xtb
dreustachy
Co z pracownikami, których potencjalnie XTB by zatrudniło, a jednak nie zrobiło tego? Kto im wypłaci pensje?
mkx
Z pracownikami to samo co z zawodami: kołodziej, ludwisarz, powroźnik, rymarz, bednarz, cyrulik, druciarz, łaziebnik, sitarz, klikon. Nie ma ich (może ktoś tylko na jarmarkach robi pokaz) ale świat się nie zawalił. Mamy nowe profesje.
jura78
Powiem wam dowcip. : w 2030 roku kilka tyś absolwentów prawa wchodzi na rynek pracy a tam....... SZTUCZNA INTELIGENCJA !!!! hahahahaha , niezłe nie????
prawdziwynierobot
do niektórych instytucji inteligencja nie dociera, a sztuczna inteligencja to już w ogóle. Więc luz

Powiązane: Sztuczna inteligencja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki