Dom Maklerski XTB wstępnie szacuje, że jego zysk netto w drugim kwartale 2023 spadł o 48 proc., do 118,1 mln zł - poinformowała spółka w komunikacie. Konsensus PAP Biznes zakładał, że zysk netto XTB wyniesie 154,8 mln zł.


Oczekiwania sześciu domów maklerskich co do zysku netto XTB w drugim kwartale wahały się w przedziale od 128,6 mln zł do 173,9 mln zł. W całym pierwszym półroczu 2023 roku zysk netto XTB spadł o 12 proc. i wyniósł 421 mln zł.
Jak podała spółka w komunikacie, zysk operacyjny w drugim kwartale 2023 roku spadł o połowę do 129,9 mln zł. W całym półroczu sięgnął 447,3 mln zł, co oznacza spadek o 16 proc. Konsensus PAP Biznes przewidywał zysk operacyjny w wysokości 177,9 mln zł.
"Naszym priorytetem jest dalszy wzrost bazy klientów, a wyniki za I półrocze pokazują, że jesteśmy w stanie osiągać te cele nawet w okresach mniejszej zmienności na rynkach finansowych, kiedy naturalnie zainteresowanie inwestycjami maleje. Stale umacniamy swoją pozycję rynkową w Polsce oraz na kluczowych rynkach zagranicznych, a inwestycje w technologie oraz nowe produkty przynoszą oczekiwane rezultaty" - powiedział Paweł Szejko, członek zarządu ds. finansowych XTB, cytowany w komunikacie prasowym.
Wstępne wyniki XTB w drugim kwartale 2023 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz poprzednich wyników. Dane w mln zł |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2023 | rdr |
Przychody | 287,2 | 339,5 | -15,4% | -27,5% | -46,0% | 818,8 | -2,1% |
EBIT | 129,9 | 177,9 | -27,0% | -50,0% | -62,6% | 477,3 | -16,0% |
zysk netto j.d. | 118,1 | 154,8 | -23,7% | -48,0% | -61,0% | 420,9 | -12,2% |
marża EBIT | 45,2% | 52,3% | -7,03 | -20,27 | -20,12 | 58,29% | -9,69 |
marża netto | 41,1% | 45,6% | -4,49 | -16,13 | -15,84 | 51,40% | -5,95 |
W pierwszym półroczu grupa XTB pozyskała rekordowe 167,2 tys. nowych klientów, natomiast liczba aktywnych klientów wzrosła o 44,4 proc. rdr z 190,1 tys. do 274,5 tys.
Grupa pozyskała w I kwartale 2023 r. łącznie 104,2 tys. nowych klientów, a w II kwartale br. blisko 63,0 tys. nowych klientów. Z kolei w pierwszych 25 dniach lipca 2023 r. zostało pozyskanych 18,4 tys. nowych klientów.
"Priorytetem zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej prowadzący do umocnienia pozycji rynkowej XTB na świecie poprzez dotarcie z ofertą produktową do klienta masowego. Ambicją zarządu w 2023 r. jest pozyskiwanie średnio co najmniej 40-60 tys. nowych klientów kwartalnie" - napisano w komunikacie.
Działania te wspierane są przez szereg inicjatyw m.in. wprowadzoną 11 kwietnia 2023 roku ofertą inwestowania na rynku rumuńskim (poszerzaną na kolejnych rynkach, m.in.: rynek portugalski, czeski, słowacki, polski, włoski czy hiszpański) w akcje spółek i ETF-y za ułamek ich ceny. Akcje ułamkowe pozwalają na większą elastyczność oraz kontrolę nad inwestycjami.
Przychody operacyjne w drugim kwartale wyniosły 287,2 mln zł i były niższe rdr o ponad 27 proc. W całym pierwszym półroczu przychody spadły o 2 proc., do 818,9 mln zł. Konsensus zakładał przychody na poziomie 339,5 mln zł.
Do spadku przychodów przyczyniła się niższa o 48 zł rentowność jednostkowa lota, wynosząca 226 zł (I półrocze 2022: 274 zł). Spadek ten to głównie efekt niższej zmienności na rynkach finansowych i towarowych w II kwartale 2023 r. zrekompensowany w części stale rosnącą liczbą nowych klientów (wzrost o 65,5 proc. rdr), połączoną z ich dużą aktywnością transakcyjną wyrażoną w liczbie zawartych kontraktów CFD w lotach. W konsekwencji obrót instrumentami pochodnymi wyniósł 3615,5 tys. lotów (I półrocze 2022: 3050,7 tys. lotów).
Jeśli chodzi o przychody pod kątem klas instrumentów odpowiedzialnych za ich powstanie, w I półroczu 2023 r. prym wiodły CFD oparte na indeksach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 51,9 proc. To konsekwencja dużej dochodowości na instrumentach CFD opartych o amerykański indeks US 100, niemiecki indeks akcji DAX (DE30) czy też amerykański indeks US 500.
Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach. Ich udział w strukturze przychodów w I półroczu 2023 r. wyniósł 36,5 proc. Najzyskowniejszymi instrumentami w tej klasie były CFD oparte na notowaniach gazu ziemnego oraz złota.
Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 9,6 proc. wszystkich przychodów, gdzie najbardziej dochodowymi instrumentami finansowymi w tej klasie były oparte o parę walutową USDJPY oraz EURUSD.
Koszty działalności operacyjnej w I półroczu 2023 r. ukształtowały się na poziomie 341,6 mln zł i były o 73,8 mln zł wyższe rdr (I półrocze 2022 r.: 267,8 mln zł).
Najistotniejsze zmiany rdr wystąpiły w kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych (wzrost o 31,8 mln zł głównie za sprawą wzrostu zatrudnienia), kosztach marketingowych (wzrost o 30,9 mln zł wynikający głównie z wyższych nakładów na kampanie marketingowe online).
"W związku z dynamicznym rozwojem XTB zarząd ocenia, że w 2023 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się nawet na poziomie wyższym o około jedną czwartą do tego, jaki zaobserwowaliśmy w 2022 roku" - napisano w komunikacie.
Same nakłady na marketing mogą wzrosnąć o około jedną piątą w stosunku do roku ubiegłego.
"Ostateczny poziom kosztów działalności operacyjnej uzależniony będzie w szczególności od tempa wzrostu zatrudnienia i wysokości zmiennych składników wynagrodzeń wypłaconych pracownikom, od poziomu wydatków marketingowych, od tempa ekspansji geograficznej na nowe rynki oraz od wpływu ewentualnych nowych regulacji i innych czynników zewnętrznych na poziom przychodów osiąganych przez Grupę" - napisano.
Na dzień 30 czerwca 2023 r. łączna wartość własnych środków pieniężnych oraz obligacji wyniosła w Grupie XTB 2030,9 mln zł, z tego 1651,1 mln zł przypadała naśrodki pieniężne, a 379,9 mln zł na obligacje.
XTB chce rozwijać swoją obecność na rynkach pozaeuropejskich, realizując strategię stworzenia marki globalnej. Zarząd XTB kładzie główny nacisk na rozwój organiczny, z jednej strony zwiększając penetrację rynków europejskich, z drugiej budując sukcesywnie swoją obecność w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce. W ślad za tymi działaniami skład grupy kapitałowej poszerzać się może o nowe podmioty zależne.
Rozwój XTB możliwy jest także poprzez fuzje i przejęcia, zwłaszcza z podmiotami, które pozwoliłby osiągnąć grupie synergię geograficzną.
"Tego typu transakcje zarząd realizować zamierza jedynie w przypadku, gdy wiązać się będą z wymiernymi korzyściami dla spółki i jej akcjonariuszy. Aktualnie wysiłki zarządu skupiają się na dotarciu z ofertą do klienta masowego. Temu też celowi służyć ma dodawane do oferty nowych produktów w 2023 r. i latach kolejnych" - napisano w komunikacie.
Zarząd ocenia, że efekty tych prac dadzą znacznie większy uzysk niż gdyby posiadane zasoby ulokować w uruchomienie działalności operacyjnej w RPA. Z tego też względu start działalności operacyjnej XTB Africa (PTY) Ltd. odłożono w czasie przynajmniej do 2024 roku.
W pierwszym półroczu 2023 roku XTB kontynuowało prace związane z opracowaniem nowych rozwiązań i technologii związanych przede wszystkim z rozwojem własnej platformy transakcyjnej xStation oraz wprowadzeniem nowych produktów
"W ramach przyjętej strategii biznesowej koncentrujemy się nad rozwojem technologii wykorzystywanych zarówno w naszej platformie xStation, aplikacji mobilnej oraz nowych produktach. Przekłada się to wprost na strukturę zatrudnienia - obecnie w siedzibie spółki w Warszawie około 40 proc. stanowią pracownicy IT i programiści, pracujący nad budowaniem naszej przewagi technologicznej, która przekłada się na pozycję konkurencyjną XTB na globalnym rynku" - powiedział Paweł Szejko, cytowany w komunikacie prasowym.